آفتاب

دفاع سرسختانه کلینتون از اسرائیل؛ "واکنش‌ها غیرمنصفانه و بی‌مورد است!"

دفاع سرسختانه کلینتون از اسرائیل؛ "واکنش‌ها غیرمنصفانه و بی‌مورد است!"

هیلاری کلینتون در مصاحبه‌ای جدید در خصوص اسرائیل و فلسطین گفت: اسرائیل مورد حمله راکتی از سمت غزه قرار گرفت و حق دارد که از خود دفاع کند و مسوولیت این درگیری قطعا با حماس است!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با «ویکلی استاندارد» مدعی شد: اقداماتی که حماس انجام می‌دهد از جمله پرتاب راکت، حفر تونل و استقرار تاسیسات فرماندهی و کنترل، اسرائیل را وادار می‌کند که پاسخ دهد. گمان می‌کنم اسرائیل همان کاری را انجام داده که لازم بوده است. تعداد بی‌شماری تونل پیچیده وجود دارد که حماس مسوول آنهاست و این گروه همچون گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد و توجهی به جان غیرنظامیان ندارد.

هیلاری کلینتون افزود: درباره سوریه هم باید بگویم که حملات بی‌امان جان 170 هزار تن را گرفته است. ما با یک خلا روبرو شده‌ایم که به علت حملات بشار اسد (رئیس‌جمهوری روسیه) به مردم خودش است. این حملات موجب پرورش و رشد گروه‌های تندرو شده است که معروفترین آن‌ها داعش است که هم‌اکنون در حال گسترش اراضی خود در سوریه و عراق است.

این وزیر سابق کابینه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: ما از طرفی هم با روسیه مواجهیم که در واقع یک بخش از یک کشور عضو سازمان ملل را الحاق و اشغال کرده است و من می‌ترسم که اقدامات بیشتری انجام دهد تا مانع موفقیت دولت اوکراین شود. روسیه نمی‌خواهد که اوکراین، کریمه را پس بگیرد. بیش از هزار نفر از دو طرف درگیر در اوکراین کشته شده است و من قربانیان هواپیمایی خطوط هواپیمایی مالزی را که در شرق اوکراین سقوط کرد، حساب نمی‌کنم و با این وجود ما شاهد عکس‌ العمل‌های شدید بین‌المللی علیه اسرائیل و حق اسرائیل برای دفاع از خود و روش اسرائیل برای دفاع از خود هستیم.

وی افزود: این واکنش‌ها غیرمنصفانه و بی‌مورد است. شما حتی نمی‌توانید تصور کنید که امروز یهودی‌ستیزی تا چه حد در اروپا افزایش یافته است. تظاهرات‌هایی که علیه اسرائیل می‌شود، بسیار بیشتر از اعتراضات به الحاق کریمه به روسیه و یا حتی ساقط شدن هواپیمای مالزی در شرق اوکراین است. بنابراین جریانی جدا از آنچه که در تلویزیون نمایش داده می‌شود، وجود دارد و آنچه شما در تلویزیون شاهد آن هستید، بطور بسیار موثری از سوی حماس مدیریت شده و همواره هم همینطور بوده است. آنچه شما می‌بینید چیزی است که حماس به خبرنگاران غربی اجازه می‌دهد تا از غزه نشان دهند. باید بگویم که خصومت و یهودی‌ستیزی زیادی علیه اسرائیل وجود دارد چرا که "کشوری" قدرتمند است و ارتش مقتدری دارد و در مقابل حماس وجهه خود را به گونه‌ای مدافع فلسطینی‌ها نشان می دهد که می‌خواهند کشورشان را داشته باشند. بنابراین این مشکل و دعوا همواره علیه اسرائیل مطرح می‌شده است.

هیلاری کلینتون در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: من هیچ تردیدی ندارم که حماس این درگیری را به راه انداخت و می‌خواهد که موقعیت خود را تثبیت کند. این گروه توسط حکومت پس از مرسی کنار گذاشته شد، از طرف کشورهای خلیج فارس طرد شد و وارد دولت تکنوکرات شد. هدف از این اقدام این بود که وحدت موجب حکمرانی بهتر و اقتدار بیشتر شود و مردم غزه بهتر بتوانند حماس را در میان خود تحمل کنند. بنابراین مسوولیت نهایی بر عهده حماس و تصمیماتی است که اتخاذ می‌کند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه عنوان کرد: این بدان معنا نیست که زمانی که ما در ایالت متحده تلاش می‌کنیم تا با دقت از جان غیرنظامیان محافظت کنیم، مرتکب اشتباهی نشویم. ما هم اشتباه می‌کنیم اما گمان می‌کنم یک کشور دموکراتیک در جریان یک درگیری ارزش‌های بهتری را به نمایش می‌گذارد تا اشتباهی مرتکب نشود. اما نهایتا می‌گویم که تمام مسوولیت درگیری اسرائیل و فلسطین متوجه حماس است.

انتهای پیام

کد N443426

وبگردی