آفتاب

عباسعلی کدخدایی: دبیرخانه دایمی شکایت علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شود

عباسعلی کدخدایی: دبیرخانه دایمی شکایت علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شود

تهران – ایرنا – «عباسعلی کدخدایی» حقوقدان و سخنگوی سابق شورای نگهبان پیشنهاد داد که دبیرخانه دایمی برای پیگیری شکایات علیه رژیم صهیونیستی در جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود تا پیگیری های حقوقی علیه رژیم صهیونیستی به فراموشی نینجامد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این حقوقدان امروز (چهارشنبه) در نشست هم اندیشی کیفرخواست علیه رژیم صهیونیستی افزود: در طول حوادث اخیر غزه همانطور که در کشورهای مختلف افکار عمومی حساس شد و فعالیت هایی صورت گرفت، در جمهوری اسلامی ایران نیز مردم و کسانی که دلسوز وضعیت موجود هستند حرکت هایی را شروع کردند و بررسی های حقوقی نیز در این زمینه صورت گرفت و حقوقدانان مسلمان در جمهوری اسلامی ایران نیز براساس وظیفه انسانی و اسلامی خود اقداماتی را انجام دادند.

کدخدایی اظهار داشت: عمق جنایات در سرزمین های اشغالی بیش از 6 دهه در حال وقوع است و بر هیچکس پوشیده نیست؛ آنچه امروز با آن روبه رو هستیم نادیده گرفتن اصول و قواعد حقوق بین الملل، استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی و رویکرد دوگانه این نهادها با حوادث در حال وقوع در جهان است.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت اصلی اش ایجاد صلح و امنیت بین المللی است که از ماموریت خود منحرف شده است.

کدخدایی گفت: ما نیاز به قواعد و اصول جدیدی برای برخورد با رژیم صهیونیستی نداریم چرا که به اندازه کافی قواعد و قوانین، پروتکل ها، کنوانسیون ها در دنیا به تصویب رسیده اما مانع تراشی های کشورهایی که منافع ملی خودشان را در حفظ رژیم صهیونیستی می دانند از بکارگیری این اصول و قوانین جلوگیری می کند.

وی اظهار داشت: این اقدام مجرمانه رژیم صهیونیستی از 6 دهه گذشته آغاز شده و استمرار دارد و به دلیل کم جلوه دادن این مساله در بین کشورهای مختلف بخصوص کشورهای اسلامی، گاهی اوقات مورد فراموشی قرار می گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: در خلال جنگ 22 روزه و جنگ های 33 روزه لبنان اقدامات حقوقی زیادی انجام شد اما پس از مدتی به فراموشی سپرده شد و در صورتی که دبیرخانه دایمی پیگیری شکایات علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شود، از این پس پیگیری های حقوقی به فراموشی سپرده نخواهد شد.

«داوود عامری» دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در این نشست گفت: در جریان جنگ علیه مردم غزه همه معیارهای مورد پذیرش جهانی شکسته شد و به رغم تلاش های جدی رژیم صهیونیستی برای محدودیت خبری بخش هایی از اخبار و تصاویر منتشر شد و افکار عمومی پاسخ مناسبی به این جنایات داد و حتی حامیان رژیم صهیونیستی مجبور شدند هرچند صوری، حرف هایی بزنند تا هزینه ها را به این شکل برای خود کم کنند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی اضافه کرد: این اقدام ها کافی نیست و جای یک اقدام حقوقی مناسب در این زمینه خالی است.

وی با تاکید بر اینکه جوامع مختلف باید به سمت اعلام دعوی علیه رژیم صهیونیستی حرکت کنند، گفت: اگر دادگاه صالحه ای پیدا شود باید این مساله را پیگیری کنیم و حکمی علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن صادر شود.

وی از حقوقدانان کشور خواست ابعاد حقوقی این موضوع بررسی شود تا سند مناسبی در این زمینه تدوین شود و بررسی کنیم که چگونه می شود در قالب یک پرونده حقوقی این مساله را پیگیری کنیم.

نشست هم اندیشی کیفرخواست علیه رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) در محل مجمع جهانی صلح اسلامی با حضور «الهام امین زاده» معاون حقوقی رییس جمهوری، داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی، عباسعلی کدخدایی حقوقدان و سخنگوی سابق شورای نگهبان، سیدفضل اللـه موسوی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

مجمع جهانی صلح اسلامی نهادی غیردولتی است که در راستای رسالت هایی از جمله تحکیم و توسعه صلح در سطح جهانی و مقابله با تروریسم، تلاش در جهت همگرایی جهانی برای صلح و مقابله با جنگ طلبان، تبیین صلح بر پایه آموزه های دینی و کمک رسانی به ایجاد صلح واقعی در جهان با مساعی همه صلح طلبان و نخبگان تشکیل شده است.

سیام(3)**9189**س.ق**1572
کد N443242

وبگردی