آفتاب

تریبون باز پایداری‌های مجلس همچنان علیه دولت /یک توصیه و یک نامه خطاب به روحانی

تریبون باز پایداری‌های مجلس همچنان علیه دولت /یک توصیه و یک نامه خطاب به روحانی

مخالفان دولت در مجلس، امروز هم پر هیجان و پر شور رییس جمهور را مورد نقد و انتقاد قرار دادند.

مجلسی‌ها امروز آرام تر از دیروز بودند، حامیان دولت در مجلس گرچه روز گذشته گلایه‌های خود را از تریبون باز مجلس به گوش او رساندند اما امروز سکوت اختیار کردند و همان اندازه نهیب زدن به رییس دولت را کافی دانستند.



علی لاریجانی رییس مجلس هم که روز گذشته در جلسه ای غیرعلنی موضع خود درباره سخنان رییس دولت را بیان کرده بود و در ضمن از نمایندگان خواسته بود درگیر مسائل حاشیه‌ای نشوند، در نطق پیش از دستورش از این موضوع گذشت. وی در سخنانش با اشاره به اینکه قرار بود یک فوریت لایحه خروج از رکود تورمی در نشست علنی بررسی شود، گفت: اما به علت اینکه هنوز چاپ این لایحه به اتمام نرسیده و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس باید فوریت لوایح بعد از چاپ آنها بررسی شود از این رو این لایحه روز یکشنبه 26 مرداد ماه بررسی می‌شود.



مخالفان دولت در مجلس که جنس پایداری داشتند اما امروز هم فعال بودند، پرشور و پرهیجان تریبون را باز می کردند و نقدشان را روانه دولت می کردند.



روح الله حسینیان که روز گذشته روحانی را با شاه مقایسه کرده بود، امروز اظهارات مسئولان وزارت کار دولت درباره طرح تفکیک جنسیتی شهرداری را با سخنان اسدالله علم مقایسه کرد تا نشان دهد حضورش در مرکز اسناد انقلاب داشته های تاریخی اش را غنی و پربار کرده است.



او در تذکری آئین نامه‌ای اظهار داشت: مردم ایران انقلاب کردند تا از شر اندیشه‌های لیبرالیسم نجات پیدا کنند. اگر امروز شهرداری تهران برای تکریم بانوان کاری انجام داده برای احیای ارزش‌های انقلاب بوده اما دیدیم که اعضای دولت گفتند این با کنوانسیون‌های بین‌المللی قابل جمع نیست؛ بنابراین باید از ارزش‌های انقلاب بگذریم.



این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قبل از انقلاب حضرت امام (ره) نامه‌ای درباره حذف سوگند به قرآن نوشت آن موقع اسدالله علم نخست‌وزیر وقت گفت ما باید مقتضیات بین‌المللی را رعایت کنیم و حضرت امام هم فرمودند مگر می‌شود با مقتضیات بین‌المللی احکام اسلام را خدشه‌دار کرد.



دیگر عضو جبهه پایداری هم در نطق میان دستورش که با اشتباهاتی در بکار بردن واژه نفت به جای گاز، گاز به جای نفت، بنزین به جای نفت و... بود روحانی را هم خطاب قرار داد تا در کورس انتقاد از رییس دولت از هم طیفان خود عقب نماند.



در مقابل منتقدان دولت اما بودند برخی نمایندگان که همکاران خود را دعوت به سعه صدر می کردند. آنگونه که احمد شوهانی نماینده ایلام در تذکری شفاهی با بیان اینکه پاشنه آشیل این دولت و این مجلس مباحث اقتصادی به ویژه بیکاری است گفت: بسیاری از همکاران ما بدشان نمی‌آید که مجلس را به مسائل فرعی و حاشیه‌ای ببرند. همانطور که روز گذشته رئیس مجلس تاکید کردند در وضعیت موجود مجلس باید به رفع دغدغه‌های مردم و رفع معضلات اقتصادی توجه داشته باشند.



شوهانی خاطر نشان کرد:‌ ما نمایندگان بیشترین انتقادات را از طریق نطق، سخنرانی، مصاحبه، سوالات، و استیضاح‌ها مطرح می‌کنیم اما تحمل کوچکترین نقدی را نداریم. لذا لازم است برخی همکاران سعه صدر خود را بالا ببرند.




     یک نامه و یک توصیه به روحانی
     
در کنار جنجال مخالفان دولت پیرامون سخنان روحانی، برخی حامیان دولت هستند که ضمن ابراز گلایه از ادبیات رییس جمهور به او توصیه به سعه صدر می کنند، برخی منتقدان هم هستند که نقدشان را با ادبیاتی محترمانه نه بی پروا به مثابه دلواپسان مطرح می سازند.



چنانچه علی مطهری نماینده تهران در گفتگویی با ایسنا در ارزیابی خود از سخنان رییس جمهور و واکنش نمایندگان به آن، می گوید: رییس جمهور باید سعه صدر و تحمل بیش‌تری داشته و برخورد انفعالی با منتقدان نداشته باشد .در حال حاضر تاکتیک برخی از منتقدان این است که حرفی را مطرح کرده و رییس جمهور را عصبانی کنند،‌ سپس ایشان هم در مقابل، واکنش تندی نشان دهد و بعد دوباره آن‌ها پاسخ دهند و همین سیر ادامه یابد.



وی در ادامه به روحانی توصیه می کند:«باید از کنار بسیاری از انتقادها بگذرید و گاهی بهترین پاسخ سکوت است.»



وی در عین حال چند جمله روز گذشته رییس جمهور را چندان مناسب ندانست و افزود: «این جملات خاطره آقای احمدی نژاد را زنده کرد. البته عده ای سخن ایشان را تحریف کردند. مثلا یکی از روزنامه ها از قول رئیس جمهور در صفحه اول تیتر زد: "بروید به جهنم" یا دیگری نوشت رئیس جمهور منتقدان را به جهنم دعوت کرد، در حالی که ایشان گفتند اگر از مذاکره می هراسید به جهنم، یعنی اهمیتی ندارد. البته همین سخن هم نباید گفته می شد اما ما هم نباید معرکه بگیریم و این موضوع را علم کنیم، مسائل مهم‌تری در کشور وجود دارد.»



الیاس نادران نماینده تهران نیز در نامه ای سرگشاده که به ماجرای رانت 650 میلیون یورویی پرداخته بود، گریزی هم به سخنان رییس جمهور زد و خطاب به او گفت« شنیده‌ام که منتقدان را «بزدل»، «ترسو» و «لرزان» نامیده‌اید و آنها را به جهنم حواله داده‌اید. شما که یک «حقوقدان» هستید باید بهتر از سرهنگ‌ها بدانید که این اظهارات و این توهین‌ها چه بار حقوقی خواهد داشت و کیفر چنین اتهامات و توهین‌هایی برای یک شهروند قانونی کشور چیست.»




     استیضاح مهمتر است یا اشتغال و بیکاری؟!
     
«استیضاح» وزیر علوم که روز گذشته طرح آن با 51 امضا از سوی هیئت رییسه اعلام وصول شده بود امروز به نطق نمایندگان راه یافته بود.



محمد دامادی نماینده ساری در نطق خود با انتقاد از تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم، به دلواپسی‌های آنها کنایه زد و اظهار داشت« آیا ملت به تنگ آمده از بحران‌ها و قیمت‌ها و بیکاری‌ها اولویت انتظارشان از مجلس استیضاح وزیر علوم به خاطر یک خطای کوچک است؟ همه دلواپس انقلاب هستیم، اما مردم می‌خواهند دلواپس دغدغه‌های آنها از جمله بیکاری باشیم. آنچه باید برای ما دلواپسی ایجاد کند سفره‌های کوچک ‌شده مردم است،  باید نگران بحران آب و سرد شدن اعتماد مردم در پس جدل‌های باطل باشیم.»



مراد هاشم زهی نماینده نهبندان هم در نطق خود از فامیل بازی ها در عزل و نصب ها انتقاد کرد و گفت« جامعه عملکرد وزرای رئیس‌ جمهور در راستای شعارهای وی را نمی‌بینددر عزل و نصب‌ها فامیل‌بازی بر شایسته‌سالاری غلبه دارد.»



نوبت به جبار کوچکی نژاد نماینه رشت که رسید در نطقش معترض سخنان روحانی شد و گفت« ادبیات به کار برده شده از سوی رئیس جمهور در این جلسه به هیچ وجه در شأن ایران اسلامی نبود. شما شعار اعتدال را برای خود انتخاب کرده‌اید و بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در انتخابات به خاطر همین شعار به شما رأی دادند، اما شما در عمل گویا خلاف اعتدال رفتار می‌کنید.»
وی با تأکید بر اینکه طبق اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه تحریم‌ها ظالمانه است، باید گفت خود روحانی نیز از مذاکرات هراس دارد، خاطرنشان کرد: فرزندان امام راحل و رهبری، جهنم را تنها برای دشمنان ایران اسلامی می‌دانند.



/27220

کد N443073

وبگردی