آفتاب
غماس در گفت‌وگو با ایسنا:

انتخاب العبادی، آرامش را به عراق بازمی‌گرداند

انتخاب العبادی، آرامش را به عراق بازمی‌گرداند

نماینده مجلس اعلای عراق اظهار کرد: انتخاب نخست وزیر جدید در عراق آرامش را به صحنه کشور بازمی‌گرداند.

ماجد غماس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتخاب نخست وزیر عراق پس از تنش‌ها و کشاکش‌های بسیار اظهار کرد:‌ بعد از یک ماه تنش بر سر انتخاب روسای قوای سه گانه در عراق بالاخره با انتخاب آقای العبادی این روند تکمیل شد و او فرصت دارد تا در مدت مشخص کابینه‌اش را انتخاب و معرفی کند.

وی با اشاره به انتخاب العبادی خاطرنشان کرد: این انتخاب آرامش را به صحنه عراق بازگرداند و شاهد تاییدها و تبریک‌ها از سوی نیروهای سیاسی مختلف شیعه، سنی، کرد و دیگر گروه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اعتراض نوری المالکی به انتخاب العبادی تصریح کرد: آقای مالکی روند انتخاب نخست وزیر را قانونی نداسته‌اند و معتقد است که فراکسیون ائتلاف قانون بزرگترین فراکسیون پارلمان است در حالی‌که دلایل و مستندات زیادی وجود دارد که اتحاد ملی بزرگترین فراکسیون بوده است.

وی افزود: بعید می‌دانم اعتراض‌ها از سوی آقای مالکی موجب تنش جدی در عراق و برهم‌زدن شرایط فعلی شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر این بحث‌ها تمام و شاهد فعالیت‌ دولت برای تشکیل هرچه سریع‌تر و شروع کار باشیم.

غماس درباره واکنش کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی به نخست وزیر جدید اظهار کرد:‌ در ارتباط با کشورهای منطقه به جز ایران که همواره بعد از سقوط صدام حامی عراق بوده است کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی دو دسته بودند بخشی که هنوز منتظر بازگشت به دوران قبل از صدام هستند و مسیر دشمنی با عراق را پیش گرفتند و بخشی که منتظرند ببینند روند تحولات در عراق کنونی به چه سمت می‌رود. معتقدم بیشتر کشورهای عربی از بخش دوم هستند و خواستار ایجاد روابط خوب با عراق‌اند و فکر می‌کنم چندان طول نمی‌کشد که این کشورها به سمت عراق آمده و روابط خوبی را با یکدیگر آغاز خواهیم کرد.

نماینده مجلس اعلای عراق در رابطه با مشکلاتی که بر سر اداره عراق به ویژه برای مقابله با داعش از سوی دولت وجود دارد و شاهد تحلیل ارتش عراق بوده‌ایم، گفت: عملکرد ارتش عراق در مقابله با داعش بسیار ضعیف بوده است و در این بخش عراق با مشکل اساسی مواجه است. از جمله اینکه در ارتش نیروهای بعثی وجود دارند که موانعی را در مسیر دفاع از عراق ایجاد کردند همچنین آموزش‌های لازم و کافی به لحاظ نظامی و عقیدتی در ارتش وجود ندارد. معتقدیم باید روند بازسازی ارتش هرچه سریع‌تر صورت گیرد و با آمدن آقای العبادی فکر می‌کنم این اصلاحات تسریع خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر جلوی پیشرفت داعش را برخی از نیروهای مسلح در نیروهای هوایی و نیز بخش قابل توجهی از نیروهای مردمی و جهادی گرفته‌اند که براساس فتوای آیت‌الله سیستانی به میدان آمدند و معتقدم با شکل گرفتن دولت جدید این نیروها بیشتر قوت خواهند گرفت.

انتهای پیام

کد N442835

وبگردی