آفتاب
قربانی:‌

فلسفه ایجاد داعش تجزیه عراق و کشورهای منطقه است

فلسفه ایجاد داعش تجزیه عراق و کشورهای منطقه است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌ فلسفه ایجاد گروه‌هایی مانند داعش، ایجاد هرج و مرج در منطقه است تا آمریکا بتواند راحت به اهداف خود در منطقه دست یابد.

سهراب قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق خاطرنشان کرد: جدا از اینکه چه کسی نخست وزیر عراق شده است باید به نقش آمریکا در این کشور توجه کرد. بویژه اینکه بسیاری از تنش‌ها و ناآرامی‌های فعلی در عراق به دلیل حضور گروهی به نام داعش است که در حال حاضر به عنوان ابزار دست آمریکا در عراق فعالیت می‌کند.

قربانی با اشاره به دخالت‌های آمریکا در عراق، افزود: همان‌طور که می‌دانید ابوبکر بغدادی رهبر داعش زندانی آمریکایی‌ها بود، ولی پیش از کشته شدن ابومصعب زرقاوی آزادش کردند و او اداره داعش را با بازسازی تشکیلات زرقاوی بدست گرفت و ابتدا فعالیت‌هایشان را در سوریه فعالیت متمرکز کردند ولی پس از آن وارد عراق شدند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به کتاب خاطرات هیلاری کلینتون، گفت: در گذشته براساس حدسیات گفته می‌شد که داعش دست‌پروده آمریکا است ولی هم‌اکنون در خبرها آمده وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود با عنوان "انتخاب‌های دشوار" به روشنی اغراق می‌کند که داعش دست‌پروده آمریکا است و در واقع آن‌ها این گروه را برای اهداف خاصی در منطقه ایجاد کرده‌اند ولی تحولات منطقه باعث شد تا خواسته‌های آنها مطابق برنامه‌ریزی پیش نرود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این‌که «آمریکا مدت‌ها در مقابل تنش‌ها در عراق سکوت کرده است» خاطرنشان کرد: آمریکا مدت‌ها است درخواست دولت عراق و حتی مردم مناطق شمال این کشور را، برای کمک به مبارزه با داعش بی‌پاسخ گذاشت و داعش عملیات زیادی را انجام داد و مناطق مهمی از جمله موصل و سد آن را تصرف کرد و این درحالی است که آمریکایی‌ها بدون درنظر گرفتن درخواست‌های مکرر دولت عراق و چشم بستن بر روی پیمان امنیتی که با این کشور دارند، به سکوت خود ادامه دادند تا جایی که اخیرا پیشروی‌های داعش به جایی رسید که آن‌ها احساس کردند امنیت ماموران و منافعشان در اربیل یا سایر مناطق به خطر افتاده است، عملیات نظامی ترتیب دادند که بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمایشی داشت تا حمایت از مردم عراق.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌ آمریکا نه تنها با داعش به عنوان گروه تروریستی مبارزه نمی‌کند بلکه اساسا از تحرکات آن‌ها برای دست‌یابی به اهداف و منافع خود نیز بهره‌برداری می‌کند. برای مثال می‌توان به حملات هوایی نیروهای آمریکا در عراق اشاره کرد که به دنبال اظهار نگرانی آنها برای امنیت نیروهایشان صورت گرفت. علاوه بر این وقتی عملیات داعش، متوجه اقلیت‌های مسیحی شد شاهد نوعی پشتیبانی از اقلیت‌های مذهبی این کشور بودیم در حالی که تا قبل از آن آمریکایی‌ها در قبال کشتار مردم عراق توسط تروریست‌ها سکوت کرده بودند.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائل قابل توجه این است که اوباما به صراحت برای کمک به مبارزه با داعش شرط می‌گذارد و در سخنان اخیر خود به روشنی می‌گوید که کمک‌هایش به عراق مشروط به چگونگی انتخاب نخست‌وزیر و یا ترکیب کابینه این کشور خواهد بود. یعنی آمریکایی‌ها از تحرکات داعش برای دخالت در امور عراق بهره‌برداری می‌کند و همچنین آمریکا سعی دارد با این عملیات و بزرگنمایی آن افکار عمومی را از جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه منحرف کند درصورتی که جهان متوجه جنایات این رژیم شده است و افکار عمومی تمام کشورها از حجم گسترده این جنایات شوکه شده است.

قربانی در پایان با بیان این‌که «داعش متشکل از مزدورانی هستند که دقیقا در جهت تخریب چهره اسلام و زمینه‌سازی برای پیشبرد اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه عمل می‌کنند» افزود: درحال حاضر داعش نقش مهمی در انحراف افکار عمومی از عملیات سلطه طلبکارانه رژیم صهیونیستی در غزه ایفا می‌کند و همان طور که می‌بینیم تا حدی موفق شدند تا از طریق تبلیغ در رسانه‌ها اذهان را به جای وقایع عراق به سمت دیگری معطوف کنند.

انتهای پیام

کد N442672

وبگردی