آفتاب

نیویورک تایمز: ایران بدون اینکه متن تحریم‌های بین‌المللی را نقض کند آن را کنار زده است

نیویورک تایمز: ایران بدون اینکه متن تحریم‌های بین‌المللی را نقض کند آن را کنار زده است

ایسنا نوشت:

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد ایران با افزایش صادرات نفت فوق سبک در بازار‌های آسیایی و توسعه ارزش معاملاتش توانسته تحریم‌های بین‌المللی را دور بزند.

ایران در اثنای ادامه مذاکرات هسته‌ای‌اش که بهبود روابطش با کشورهای غربی را در پی داشته صادرات نفت خود به چین و بازارهای آسیایی را افزایش داده است که می‌تواند سالانه درآمدی میلیارد دلاری برای این کشور به همراه داشته باشد.

به نوشته نیویورک تایمز، نتیجه این صادرات در نهایت به افزایش معاملات نفت خام با چین و دیگر بازارهای آسیایی منجر شده است بدون اینکه متن تحریم‌های بین‌المللی را نقض کند. مقامات آمریکایی در سال‌های تحریم تلاش کرده‌اند تا اجازه ندهند صادرات نفت ایران از روزانه یک میلیون بشکه فراتر رود اما بنابر آمارهای گمرکی ایران صادرات نفت فوق سبک سبب شده تا مجموع صادرات نفتی ایران به روزانه ۱.۴ میلیون بشکه برسد.

مقامات آمریکایی با اشاره به این که این میزان صادرات نفت نقض توافق اولیه ژنو است، گفته‌اند که این مساله را با طرف ایرانی در میان گذاشته‌اند و تحریم‌ها هنوز به قوت خود باقی است که موجب شده صادرات نفت ایران در مجموع نسبت به دو سال گذشته پایین‌تر باشد.

به گزارش ایسنا، بر اساس توافق اولیه ژنو که میان ایران و گروه ۱+۵ در نوامبرسال گذشته حاصل شد صادرات نفت ایران باید در سطح متوسط روزانه یک میلیون بشکه باقی بماند.

 

23503

کد N442644

وبگردی