آفتاب

انگلیس و آلمان برای کردهای عراق تجهیزات نظامی می‌فرستند

انگلیس و آلمان برای کردهای عراق تجهیزات نظامی می‌فرستند

دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش تجهیزات نظامی را از کشورهای دیگر به کردهای عراق جهت مقابله با گروه داعش می‌فرستد.

دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش تجهیزات نظامی را از کشورهای دیگر به کردهای عراق جهت مقابله با گروه داعش می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، در بیانیه‌ دفتر نخست وزیری انگلیس آمده است: ما تعدادی از هلی‌کوپترهای شینوک را برای کردهای عراق که با گروه "دولت اسلامی" (داعش) می‌جنگند، می‌فرستیم تا در صورت نیاز فوری به امداد بیشتر از آن‌ها استفاده کنیم.

در این بیانیه آمده است: ما همچنین توافق کردیم تا تجهیزات نظامی لازم را از کشورهای دیگر به نیروهای کرد انتقال بدهیم.

در این بیانیه نام کشورهایی که انگلیس از آن‌ها تجهیزات نظامی را به کردستان عراق انتقال خواهد داد، مشخص نشده است.

این بیانیه پس از تماس تلفنی میان دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا صادر شد.

انگلیس روز سه شنبه دومین محموله کمک‌های بشردوستانه خود را برای عراقی‌ها در شمال این کشور ارسال کرد.

همچنین وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که نیروهای هوایی این کشور جنگنده‌های "تورنادو" را برای ماموریت در منطقه شمال عراق جهت حمایت از عملیات انتقال و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این مناطق فرستاده است.

از سوی دیگر، اورسلا فوندرلاین، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که برلین احتمالا تجهیزات نظامی غیرکشنده را برای دولت عراق جهت مقابله با گروه داعش ارسال کند.

وی گفت: ما برای رسیدن به توافق بر سر یک طرح اروپایی جدی و مشخص کردن مشارکت آلمان در این طرح در خصوص ارسال سلاح برای عراقی‌ها اقدامات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

فوندرلاین همچنین پس از نشستی که با میشل فالون، همتای انگلیسی خود داشت، اعلام کرد که وی و فالون حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع داعش در عراق را تایید می‌کنند.

وی به رغم تاکید بر موضع رسمی دولت آلمان در عدم ارسال سلاح برای عراقی‌ها، اعلام کرد: در صورت وجود تهدیداتی مبنی بر وقوع "نسل کشی" در عراق ما نیز در موضع خود تجدیدنظر می‌کنیم.

در این راستا سفیران عضو اتحادیه اروپا نشست فوق‌العاده‌ خود در بروکسل را برای بحث و بررسی بحران‌ها در عراق، اوکراین و غزه در حالی به پایان رساندند که در توافق بر سر موضعی مشترک در خصوص مجهز کردن کردهای عراق به سلاح برای مقابله با گروه "دولت اسلامی" (داعش) شکست خوردند.

سفیران عضو این اتحادیه تنها به این توافق رسیدند که هر کشوری براساس تمایل خود و به صورت یکجانبه و انفرادی از طریق هماهنگی با بغداد برای کردها سلاح بفرستد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: سفیران اتحادیه اروپا از درخواست فوری مقامات کرد از برخی کشورهای عضو این اتحادیه برای مسلح کردن آن‌ها اطلاع حاصل و بر لزوم بررسی این درخواست از طریق هماهنگی با مقامات عراقی تاکید کردند.

برخی دیپلمات‌ها نیز اعلام کردند که برخی کشورهای اتحادیه اروپا با ارسال سلاح مخالفند و این به معنای آن است که این اتحادیه دست به ارسال سلاح‌ برای کردها نمی‌زند اما دیگر کشورها می‌توانند به صورت یکجانبه سلاح ارسال کنند.

انتهای پیام

کد N442553

وبگردی