آفتاب
نوبخت خبر داد:

لایحه بودجه 94 نیمه اول آذرماه به مجلس ارائه می شود

لایحه بودجه 94 نیمه اول آذرماه به مجلس ارائه می شود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: لایحه بودجه سال 94 قبل از پانزدهم آذرماه با روش جدید بودجه ریزی بر اساس عملکرد و با حذف تبصره های تکراری به مجلس تقدیم می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی فوریت لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با حضور معاون برنامه ریزی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفت.

محمد باقر نوبخت در حمایت از این لایحه گفت: در سال گذشته بنده قول دادم که بودجه 93 به موقع به مجلس ارائه شود. در زمان بررسی بودجه 93 نیز به نمایندگان قول دادم که بودجه 94 نیز به موقع به مجلس ارائه شده و بودجه ریزی عملیاتی خواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز قول می دهم قبل از پانزدهم آذرماه بودجه سال 94 با روش جدید بودجه ریزی بر اساس عملکرد و با حذف تبصره های تکراری به مجلس تقدیم شود تا نمایندگان به جای بررسی تبصره ها، بودجه سنواتی را به صورت درآمدها و هزینه ها بررسی کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان نوبخت گفت: این لایحه بر اساس درخواستی که مجلس از دولت داشت، ارائه شده است.

وی ادامه داد: این همه تبصره که در واقع قوانین دائمی هستند و هر ساله در بودجه می آیند وقت مجلس را می گیرند، با حذف آنها بودجه فقط شامل درآمدها و هزینه ها خواهد شد و نمایندگان می توانند در مورد اصل بودجه تصمیم گیری کنند.

در ادامه احمد توکلی نماینده تهران در مخالفت با فوریت بررسی این لایحه گفت: ارائه این لایحه از جهت حذف احکام غیر بودجه ای از لایحه بودجه بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه نباید از چاله درآمده و به چاه بیفتیم، ادامه داد: بر اساس آیین نامه داخلی هر لایحه ای که به مجلس تقدیم می شود، باید دارای یک موضوع و مواد مشخص باشد. این لایحه به اصلاح 13 قانون می پردازد که حتی در ارجاع آن به کمیسیون های مختلف نیز مشکل پیدا خواهیم کرد و بحث در مورد کلیات آن نیز به دلیل موضوعات مختلف و متفاوت منتفی می شود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: سه دهه است که دولت باید برای تنظیم مقررات وزارت نفت قانون بیاورد و نیاورده و حالا قصد دارد همراه با 13 قانون دیگر، قانون وزارت نفت را نیز اصلاح کند. علاوه بر این قوانینی مربوط به خدمات کشوری و مناقصات تغییر خواهد کرد.

در ادامه ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در موافقت با فوریت این طرح گفت: با تصویب این لایحه وقت زیادی که هر سال برای بودجه ریزی کشور اختصاص داده می شد کاهش می یابد و قوانین تکراری نیز از قانون بودجه حذف می شود.

در ادامه علی لاریجانی تاکید کرد که بعد از تصویب بودجه سال 93 که در تصویب آن وقت زیادی از مجلس به دلیل تبصره ها گرفته شد در نامه ای به رئیس جمهور خواستار ارائه لایحه جداگانه برای احکام دائمی قانون بودجه شدیم که مجلس نیز روی این طرح کار کرده است.

در پایان نمایندگان با 159 رای موافق، 24 رای مخالف، 10 رای ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موافقت کردند.

 

 

 

کد N442529

وبگردی