آفتاب
در میزگرد بررسی حقوقی پیگیری جنایات در غزه مطرح شد

اسرائیل مشغول نسل‌کشی تدریجی است/حقوق جزای بین‌الملل نارساست

اسرائیل مشغول نسل‌کشی تدریجی است/حقوق جزای بین‌الملل نارساست

در میزگرد بررسی ابعاد حقوقی بین‌المللی پیگرد و محاکمه عاملان جنایات در غزه تاکید شد که اسرائیل مشغول نسل‌کشی تدریجی در غزه است و هر چند نظام حقوق جزای بین‌المللی نارسا است، اما مواردی همچون تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند زمینه‌ای برای چاره‌جویی در این جهت باشد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این میزگرد که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد، هرمیداس باوند استاد حقوق بین‌الملل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات رژیم صهیونیستی جنایت جنگی و جنایت علیه حقوق بشر محسوب می‌شود یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه بیش از هزار نفر طی این اقدامات کشته شده‌اند جنایت علیه بشریت رخ داده است و همچنین می‌توان گفت جنایت جنگی هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات اسرائیل نقض کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و منشور ملل متحد است، گفت: ظاهرا دولت‌هایی که به اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی ملحق نشده‌اند را نمی‌توان از طریق این مرجع پیگیری کرد، ولی شورای امنیت سازمان ملل این صلاحیت را دارد که دعاوی را به دیوان ارجاع دهد.

این استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب گفت: معمولا اینطور بوده که گزارش اینگونه کمیته‌ها دردی را دوا نخواهد کرد، ولی طرح موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل هم بی‌فایده نیست.

وی تصریح کرد: نظام حقوق جزای بین‌المللی هنوز نارسا است و اقداماتی که جهت پیگیری انجام می‌شود به نتیجه نمی‌رسد، ولی مواردی نظیر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با اینکه نتیجه عملی نخواهد داشت می‌تواند زمینه‌ای برای چاره‌جویی جهت نارسایی حقوق جزای بین‌المللی فراهم کند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی اردبیلی استاد حقوق جزا نیز در ارتباط با کمیته حقیقت‌یاب، گفت: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند مبنای یک اقدام قضایی قرار گیرد. اسرائیل می‌گوید ما به افراد غیرنظامی هشدار داده‌ایم که منطقه‌های نظامی را ترک کنند ولی سوال این است آیا این امر مجوزی برای حمله به این مناطق است؟ ضمن اینکه اساسا جابجایی این افراد ممکن نبود چنانکه 45 هزار نفر در این منطقه آواره شده‌اند.

وی ادامه داد: نیروهای مدافع هم که درگیر هستند علاقه‌ای ندارند محل سکونت خود را ترک کنند حتی اگر به آنها هشدار داده شده باشد. خود تهدید و الزام به خالی کردن منطقه هم می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود و مسئولیتی متوجه مهاجم کند.

این استاد حقوق جزا با بیان اینکه جزئیات را کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند مشخص کند، افزود: اگر بخواهیم به جزئیات بپردازیم موارد بسیاری را می‌توانیم جزء جنایات جنگی بدانیم البته اثبات نسل‌کشی بسیار دشوار است، ولی چیزی که مشخص است جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت انجام شده است.

این حقوقدان با بیان اینکه ایرادات زیادی در رسیدگی‌های icc وجود دارد ولی این ایرادات از اهمیت این مرجع نمی‌کاهد، گفت: یک مجرای تعقیب جنایات جنگی اسرائیل مراجع داخلی این رژیم است. شاید مواردی بوده که فرماندهان بازخواست شده‌اند هر چند نه در حدی که به صدور حکم منجر شده باشد.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست توکل حبیب‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی نقض فاحش حقوق بشر است، گفت: به نظر می‌رسد که در فلسطین نسل‌کشی تدریجی رخ داده است. مردم فلسطین 65 سال است که از سرزمین خود آواره شده‌اند.

وی افزود: غزه یک زندان بزرگ است و یک نسل‌کشی تدریجی در آنجا در حال انجام است.

نسرین مصفا عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در ادامه این نشست، گفت: ما بر این باور هستیم که فلسطین و غزه یک لابراتور نقض حقوق بشر است که تنها در زمان شدت گرفتن نقض حقوق بشر به آن پرداخته می‌شود و بعد از مدتی دوباره فراموش می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه برای مردم فلسطین بیشتر «مقاومت» هویت است تا اینکه سرزمین هویت آنها باشد، گفت: حقوق بین‌الملل خیلی سیاسی شده و روابط بین‌الملل نیز حقوقی شده است و لذا با محکوم کردن زبانی مشکلی حل نخواهد شد و کشورها باید به فکر راه دیگری باشند.

انتهای پیام

کد N442503

وبگردی