آفتاب

اتحادیه اروپا در ایجاد موضع مشترک برای ارسال سلاح به کردهای عراق ناکام ماند

اتحادیه اروپا در ایجاد موضع مشترک برای ارسال سلاح به کردهای عراق ناکام ماند

اتحادیه اروپا در توافق بر روی یک موضع مشترک برای تامین سلاح برای کردهای عراق که با داعش می‌جنگند، ناکام ماندند اما به اشخاص اعلام کرد که باید برای ارسال تسلیحات با بغداد هماهنگ باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بیشتر از جامعه بین‌الملل خواسته بود تا برای کردهایی که با داعش می‌جنگند، سلاح تامین کند؛ چرا که نیروهای داعش به سمت مناطق کردنشین عراق پیشروی کرده‌اند.

سفرای اتحادیه اروپا در نشستی فوق‌العاده درباره اوضاع اوکراین، عراق و غزه چراغ سبز خود را به اشخاص در دولت‌های کشورهای عضو در زمینه ارسال سلاح تحت شرایط مشخص نشان دادند.

یکی از سخنگوهای کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: سفرای اتحادیه اروپا به درخواست سریع مقام‌های اقلیم کردستان عراق در حمایت و پشتیبانی نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره و بر ضرورت بررسی این درخواست و همکاری نزدیک با مقام‌های دولت بغداد تاکید کردند.

سفرای شرکت کننده در این نشست اعلام کردند، اتحادیه اروپا مخالف ارسال سلاح برای کردهای عراق است، اما به اشخاص این مجوز را داد تا با هماهنگی دولت عراق به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به کردهای عراق مبادرت ورزند.

فرانسه و ایتالیا و جمهوری چک در میان کشورهایی بودند که به تامین تسلیحات برای کردهای عراق تمایل داشتند اگرچه تاکنون رسما به این مساله اذعان نکرده‌اند.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان پیشتر احتمال ارسال کمک‌های نظامی برای دولت عراق را مطرح کرده و گفته بود که با شرکای اروپایی‌اش در این باره سخن می‌گوید.

سباستین بارابات، سخنگوی اشتون گفت: سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا باید با همسایگان عراق پیش از مطرح کردن مساله کمک‌ نظامی به این کشور صحبت کند.

سفرای اتحادیه اروپا خواستار حمایت فوری جامعه بین‌الملل به مردم عراق شدند و از اقدامات آمریکا در توقف پیشروی داعش به مناطق مختلف عراق استقبال کردند.

همچنین کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا مبلغ پنج میلیون یورو به عنوان کمک جدید برای افراد بی‌خانمان در عراق اختصاص داد و مجموع این کمک‌ در سال 2014 را به 17 میلیون دلار رساند.

انتهای پیام

کد N442386

وبگردی