آفتاب

آرین‌منش: مرز بین مجرم سیاسی با فعال و منتقد سیاسی مشخص شود

آرین‌منش: مرز بین مجرم سیاسی با فعال و منتقد سیاسی مشخص شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "باید باب نقد منصفانه و عالمانه در کشور بیش از پیش باز شود"، اظهار کرد: هرچقدر مجرمان سیاسی کاهش یابند، انسجام ملی و وحدت ملی افزایش می‌یابد.

محمدجواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "تحقق و پیگیری سیاست‌های معطوف به اتحاد ملی و انسجام اجتماعی از مهم‌ترین استراتژی‌های اداره کشور بویژه در شرایط حساس کنونی است"، گفت: وحدت ملی پایه و اساس حفظ امنیت، ثبات سیاسی و توسعه کشور است.

این فعال سیاسی ادامه داد: انسجام و وحدت ملی نیازمند همدلی و کم کردن شکاف‌ها و فاصله‌ها و تلاش در جهت تبدیل مخالفان به منتقدان نظام و همراهان مسیر انقلاب اسلامی است که البته نیازمند برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری است.

وی با بیان اینکه "وحدت و همدلی و همراهی توده‌ها، نخبگان و سیاسیون با نظام و انقلاب یک سرمایه مهم اجتماعی است"، تصریح کرد: کشور ما ترکیبی از اقوام، مذاهب و طبقات گوناگون است که سال‌ها در کنار هم مسالمت‌آمیز زندگی کرده‌اند پس برای ایجاد وحدت و همدلی نیازمند تعادل‌گرایی و پرهیز از افراط‌گری و تندروی و تلاش در جهت جذب مخالفان سیاسی و در ادامه تبدیل آن‌ها به منتقدان و همراهان مسیر انقلاب هستیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه "نخبگان سیاسی به نوعی مرجعی برای توده مردم حساب می‌شوند"، گفت:‌ همراه کردن توده مردم و نخبگان سیاسی نیازمند اقناع، همفکری و مشارکت است و باید تلاش کرد منتقدان سیاسی به مجرم تبدیل نشوند و مخالف نظام نباشند که این امر با رفتارهای اصولی میسر خواهد بود.

آرین‌منش با تاکید بر اینکه "باید باب نقد منصفانه و عالمانه در کشور بیش از پیش باز شود"، خاطرنشان کرد: هرچقدر مجرمان سیاسی کاهش یابند، انسجام ملی و وحدت ملی افزایش خواهد یافت.

آرین‌منش ادامه داد: یکی از سیاست‌های نظام و توصیه‌های مکرر رهبری، جذب حداکثری و دفع حداقلی است. برای جلوگیری از تبدیل فعالان سیاسی به مجرمان سیاسی باید تعریف دقیق و مشخصی از جرم سیاسی داشته باشیم تا مرز میان مجرم سیاسی با فعال سیاسی و منتقد مشخص شود چون جرم سیاسی حتی با نقد تند و آتشین متفاوت است و هدفش واژگون کردن نظام و اختلال در نظم و امنیت کشور است که افراد اندکی در کشور آن طور هستند.

وی در پایان گفت: تعریف دقیق مرز جرم سیاسی و انتقاد و مخالفت، تلاش در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های قانون اساسی در جهت آزادی بیان و برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها در چارچوب قانون اساسی، آزادی توسعه فعالیت احزاب سیاسی درچارچوب قانون و بیان آزادانه نظرات و انتقادات، تلاش در جهت حاکمیت فضای چندصدایی، تحقق رهنمودهای رهبری درباره توسعه کرسی نقد و آزاداندیشی، حاکمیت فضای تضارب آرا در صداوسیما و رسانه‌های مکتوب، حاکمیت رأفت اسلامی در رسیدگی به تخلفات سیاسی و داشتن سعه صدر، از جمله راه‌های جلوگیری از تبدیل فعالان سیاسی به مجرمان سیاسی است.

انتهای پیام

کد N442219

وبگردی