آفتاب

تشکیل کمیسیون مستقل در سازمان ملل برای رسیدگی به جنایات در غزه

تشکیل کمیسیون مستقل در سازمان ملل برای رسیدگی به جنایات در غزه

شورای حقوق بشر سازمان ملل یک کمیسیون مستقل را جهت بررسی موارد نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه در اراضی اشغالی فلسطین به ویژه نوار غزه از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی در 13 ژوئن تاکنون تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس شورای امنیت سازمان ملل اخیرا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کمیسیون از 3 نفر تشکیل شده که قرار است حقایق را در مورد پیامدهای نقض حقوق بشر در فلسطین بررسی و عاملان جنایات و جرایم صورت گرفته را پیدا کند.

همچنین در این بیانیه آمده است: کمیسیون مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشنهاداتی را پس از پایان تحقیقاتش به ویژه در خصوص مسئول دانسته شدن عاملان جنایات در غزه به منظور پایان دادن مسئولیت آنها و تضمین محاکمه‌شان به علاوه راه‌های محافظت از غیرنظامیان در برابر آزار و اذیت‌های بعدی ارائه خواهد داد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل از زمان آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه طی یک ماه گذشته بیش از 1950 فلسطینی که اغلب آنها غیرنظامی بوده‌اند و همچنین 67 اسرائیلی کشته شده‌اند.

علاوه بر این در جریان این حملات حدود 425 هزار نفر آواره شده‌اند که اکنون در اماکن مختلفی چون اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی، مراکز امداد سازمان ملل و یا حتی خانه‌های دیگر فلسطینیان به دنبال جایی برای اسکان هستند. تقریبا 11 هزار و 855 خانه در نتیجه حملات نیروهای اسرائیلی به طور کامل تخریب شده و یا آسیب دیده‌اند. به گونه‌ای که دیگر امکان سکونت در آنها وجود ندارد.

شورای حقوق بشر تشکیل این کمیسیون را با 29 رأی موافق، 17 عضو غایب و تنها یک رأی مخالف که از سوی هم‌پیمان اصلی اسرائیل یعنی آمریکا ارائه شد، تصویب کرد.

این کمیسیون مستقل قرار است گزارش مکتوب و مشروح خود را در جلسه ماه مارس 2015 شورای حقوق بشر ارائه دهد.

انتهای پیام

کد N442096

وبگردی