آفتاب

بغداد روز سه شنبه،روز خلوت و کسادی بازار ، حتی ˈحیدر دبلˈ

بغداد روز سه شنبه،روز خلوت و کسادی بازار ، حتی ˈحیدر دبلˈ

بغداد-ایرنا-بغداد روز سه شنبه روزی خلوت را پشت سر گذاشت ، همچون روز قبل از آن که به دلیل مقررات ویژه و سختگیرانه امنیتی ، مردم ترجیح دادند در خانه هایشان بمانند.

از ترافیک های روزانه و عادی بغداد خبری نبود و بازارها و نقاط تجاری شهر نیز رونق چندانی نداشت.

حتی ˈحیدر دبلˈ، ساندویچی معروف منطقه کراده مریم در غرب دجله که به خاطر شهرتش، همیشه شلوغ است، دو روز کم فروغی را پشت سر گذاشت.

یکی از مهمترین ورودی ها به منطقه سبز امنیتی مقابل حیدر دبل، قرار دارد که از یکشنبه شب تردد به آن بسیار سخت تر شده است.

بسیاری از فعالان بازار و تجار در روز سه شنبه نیز ترجیح دادند، در خانه هایشان بمانند و به جای حضور پشت میزهای معاملات و تحرک در بازار، از طریق تلویزیون روند تحولات سیاسی و امنیتی را پیگیری کنند.

یکی از فعالان بخش توزیع مواد غذایی و پروتینی گفت که انتظار می رود از روز چهارشنبه بازار به وضعیت عادی برگردد. او گفت: تردد در خیابان ها کمی سخت تر از روزهای قبل شده و به همین دلیل میل به خیابان گردی هم کاهش یافته است.

با اینکه ، هنوز مجادلات در عرصه سیاسی ادامه دارد و نوری المالکی گفته که به دلیل نقص قانون اساسی از سوی رییس جمهوری، به دادگاه شکایت خواهد برد، اما التهابات تا حدودی فروکش کرده است.

مالکی در شرایطی که مخالفان حکومت عراق در آتش اختلافات می دمند و در دو روز گذشته تدابیر امنیتی ویژه را به کودتا تشبیه کردند، روز سه شنبه به ارتش و نیروهای امنیتی دستور داد به هیچ عنوان وارد کشمکش های سیاسی نشده و از دخالت در سیاست اجتناب کنند.

علاوه بر مخالفان حکومت که بصورت علنی دشمنی خود را نشان می دهند، برخی شخصیت های عراقی نیز در روز سه شنبه اظهاراتی کردند که به تردیدها نسبت به احتمال بروز خشونت از سوی مالکی می افزود. بطوری که هوشیار زیباری وزیرخارجه برکنار شده عراق ، نسبت به وقوع یک کودتا از سوی مالکی هشدار داد.

عادل عبدالمهدی عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی نیز از تظاهرات هواداران مالکی ابراز نگرانی کرد و در عین حال از وی خواست از کشیدن مردم به خیابان ها خودداری کند، چرا که به عقیده وی اینگونه رفتارها وضعیت عراق را پیچیده تر می کند.

او اعتراض را حق مالکی دانست و در عین حال از وی خواست ضمن همکاری برای تشکیل دولت جدید، اعتراض های خود را بصورت مسالمت آمیز و از طریق مجاری قانونی پیگیری کند.

اما، حیدر العبادی نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه، به جای واکنش به مخالفت هم حزبی هایش در حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون به حکم نخست وزیری اش، در اولین تحرکات سیاسی در جایگاه جدید، امروز در بیانیه ای از مجامع بین المللی و دولت ها خواست تا به عراق در مبارزه با تروریسم کمک کنند و در کنار این کشور بایستند.

او امروز همچنین رایزنی ها با سران شاخص جریان های سیاسی را برای تشکیل کابینه آغاز کرد.

میزان الحراره اوضاع سیاسی در عراق این احتمال را نشان می دهد که در روزهای آینده، تلاش ها برای حل اختلافات به نتیجه خواهد رسید، اگرچه اختلافات سیاسی در عراق پایانی ندارد و حیدرالعبادی هم با چالش های زیادی روبه رو خواهد بود.

در همین حال، بغداد برغم تدابیر سخت گیرانه در روز سه شنبه شاهد چندین عملیات تروریستی اعم از انفجار خودروهای بمب گذاری شده و انفجار بمب در مناطق مختلف بوده است.

درکراده ، منطقه مرکزی و تجاری شهر بغداد، انفجار خودرو بمب گذاری شده، به کشته شدن 9 تن و زخمی شدن 43 شهروند عراقی شد.

در زعفرانیه هم یک انفجار به کشته شدن دو و زخمی شدن 7 تن انجامید.در خیابان فلسطین نیز یک کشته و 7 زخمی و در شهرک صدر اما برخلاف همیشه انفجار رخ داده فقط تعدادی زخمی داشت.

منطقه کراده مریم، یکی از مناطق مسیحی نشین بغداد، که معمولا با حملات تروریستی و انفجارهای بسیار زیادی روبه رو بوده ، دو روز بسیار خلوتی را پشت سرگذاشت و حالا حیدر دبل منتظر فروکش کردن التهابات سیاسی است.

صاحب این اغذیه فروشی گفت، ما در بدترین شرایط امنیتی هم مشتری های خود را داشته ایم ، اما این دو روز وضع کمی فرق می کرد؛ می بینید که کسی در خیابان نیست!

خاورم*1*1770* 1917
کد N441930

وبگردی