آفتاب
لاریجانی در جمع نمایندگان ایران در خارج از کشور:

مجلس از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند/ بی‌انضباطی‌های گذشته در بحث اجرای یارانه‌ها رفع شده است

مجلس از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند/ بی‌انضباطی‌های گذشته در بحث اجرای یارانه‌ها رفع شده است

گاه سیاست‌زده به موضوع اقتصادی باعث آسیب به این موضوع می ‌شود/منابعی که برای یارانه‌ها صرف می‌شود، تا حدودی از رشد تورم جلوگیری کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس فضای توجیهی مبتنی بر حمایت از وزارت خارجه و خصوصا مسئله هسته‌ای ایران است گفت: مجلس ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای بر روند مذاکرات هسته‌ای نظارت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که امروز در دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه برگزار شد، ضمن تشکر از وزیر امور خارجه و دستگاه‌های مربوطه و سفرا طی سخنانی اظهار داشت: وزارت امور خارجه همواره یکی از وزارتخانه‌های مهم و اثرگذار بوده است، اما شرایط امروز اهمیت این وزارتخانه را بیشتر کرده است. ‌هم شرایط انقلاب و هم وضعیت اقتصادی کشور اقتضا می‌کند که تعریف دقیق‌تری در حوزه دیپلماسی داشته باشیم و با یک شرایط داخلی منظم‌تری این مسائل پیگیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی حق‌گرایی در کشور را از بعد سیاست داخلی بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرایط داخلی از نظر سیاسی همگراتر و روابط قوا سنجیده‌تر و منظم‌تر شده است واین یک آورده مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: البته در کشور همیشه آرای مختلفی وجود داشته که البته گاهی نظرات تندی نیز مطرح می‌شود که این لازمه دموکراسی است و بستر و زمینه توسعه در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه در شرایط پر تنش سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد، افزود: با مجموعه شرایطی که در منطقه داریم و همچنین نابسامانی‌های اقتصادی که وجود دارد، لازم است، خیلی از مسائل فرعی را کنار بگذاریم و نباید اجازه دهیم که برخی از مسائل فرعی به مسائل ضروری‌تر صدمه بزند.

وی ادامه داد: من بارها تاکید کردم چنانچه مسائل ما مورد دسته‌بندی قرار گیرد، حتما بخش اقتصادی در میان این مسائل از اولویت بیشتری برخودار خواهد بود. لذا نگاه سیاست‌زده به موضوع اقتصادی باعث آسیب به این موضوع می ‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نظر اقتصادی وضع ما در برخی امور رو به پیشرفت است و در برخی موارد نیز با نواقصی روبرو هستیم اما در کل شرایط کشور به سمت اصلاح مسائل اقتصادی پیش می‌رود و وضعیت بهم‌ریخته گذشته در حال سامان یافتن است.

وی در خصوص بحث تورم نیز مجموعه سیاست‌هایی که مجلس و دولت دنبال می‌کنند را بسیار خوب ارزیابی کرد که به حل مشکلات پاسخ داده و شتاب تورم را کنترل کرده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: بی‌انظباطی‌های گذشته در بحث اجرای یارانه‌ها رفع شده و الان منابعی که برای یارانه‌ها صرف می‌شود، تا حدودی از رشد تورم جلوگیری کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اقداماتی که در حوزه سلامت در بودجه امسال انجام شده را در دو بخش تقسیم‌بندی کرد و افزود: یک بخش مربوط به مالیات برارزش افزوده می‌شود و بخشی را نیز به حوزه سلامت اختصاص دادیم که رقم قابل توجهی است.
وی همچنین تصریح کرد: در زمینه مسکن و ارز نیز در کشور یک ثباتی بوجود آمده اما در زمینه رکود در بازار مخصوصا در حوزه صنعت مسئله هنوز جدی است و قدری هم در این زمینه کم‌کاری وجود دارد و این کم‌کاری خصوصا در حوزه‌ای که بانک‌ها باید همکاری کنند، دیده می‌شود.
لاریجانی گفت: منابعی نیز از صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی و بخش صنعت هم به صورت ریالی و هم به صورت ارزی اختصاص داده‌ایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بااشاره به تدوین لایحه‌ای از سوی دولت با محوریت خروج از شرایط رکودی گفت: انشااله در روزهای آینده این لایحه اعلام وصول خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به نامتعادل بودن در وضعیت بودجه‌ای کشور اظهار داشت: در هشت سال گذشته بودجه جاری کشور زیاد بوده که امروز به 85درصد رسیده است.
لاریجانی گفت: مسئله دیگر این است که اقتصاد ما هنوز تا حد زیادی دولتی است و به دلیل اینکه سیاست‌های اصل 44 به خوبی اجرا نشد، خصوصی‌سازی هنوز حاصل نشده و یکی از عوارض این وضعیت نیمه دولتی که داریم این است که تا بخش‌های دولتی بودجه‌ای تزریق نکنند، بخش‌های عمرانی فعال نمی‌شوند و این هم یکی از مشکلاتی است که راه‌های مختلف دارد که البته هم مجلس و هم دولت بر اصول راه حل اتفاق‌نظر دارند.

وی همچنین مشکل دیگر کشور را کمبود آب عنوان کرد و افزود: این یک ضایعه مهمی است که گریبان بسیاری از روستاها را گرفته است. به طوری که به بسیاری از روستاها با تانکر آب رسانی می‌شود و این موضوع گاهی باعث بوجود آمدن مسائل اجتماعی نیز می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما چه در بخش‌هایی مثل آب و چه در بخش‌های دیگر مانند سلامت باید به یک اصل توجه کنیم وآن این است که تا شرایط توسعه‌ای کشور ما قوی نشود، ما نیز نخواهیم توانست به خوبی به این بخش‌ها رسیدگی کنیم وهر کاری که انجام دهیم حالت وصله پینه‌ای خواهد داشت.

لاریجانی با اشاره به فربه شدن بی‌رویه بخش‌های اجرایی کشور خاطر نشان کرد: البته این موضوع در دولت یازدهم تا حدی کنترل شده اما دردولت گذشته یک تعداد بسیار بالایی از نیروی انسانی وارد بخش‌های دولتی شدند.

وی ادامه داد: نکته دیگر موانع زیادی است که تحت مقررات مختلف گذاشته شده است لذا برای این موضوع نیز یک تالارهای گفت‌وگویی بین دولت و مجلس گذاشته شده تا اگر بحث تدوین قوانین و یا اصلاح وجوددارد، مطرح کنند تا این مشکلات رفع شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیکاری را یکی از مشکلات اساسی دیگری عنوان کرد که کشور با آن دست به گریبان است وخاطر نشان کرد: 14 تا 15درصد بیکاری بسیار قابل توجه است که باعث به وجود آمدن مسائل اجتماعی در جامعه نیز می شود و همه این ها نشان می‌دهد که آن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که محور اصلی آن تولید و رفع موانع در داخل است، سیاست بسیار سنجیده‌ای برای حال و‌‌ آینده کشور است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در بعد علمی و فناوری پیشرفت‌ها و سازوکارهای خوبی در کشور صورت گرفته لذا این حرکت‌هایی که سامان یافته، مولفه‌های علمی و فناوری را در کشور ما بالا می‌برد.

وی در خصوص متصل شدن دانشگاه‌ها به بخش‌های تولیدی و صنعتی نیز تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مسائلی همچون سرقت‌های مسلحانه و تجاوز به عنف و مواد مخدر را در بعد امنیت داخلی کشور از موضوعات مهمی عنوان کرد که باید به‌آنها توجه کرد.

لاریجانی همچنین با اشاره به مسئله فرهنگ نیز تصریح کرد: ظرفیت‌های ما از نظر فرهنگی بسیار قوی است اما در سامان‌دهی آنها نواقصی وجود دارد.

وی درخصوص سیاست خارجی و به خصوص مسئله هسته‌ای ایران نیز خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره مسئله مذاکرات را به صورت جدی دنبال کرده و در یک‌سال اخیر نیز وزارت خارجه وقت زیادی را صرف پیگیری این مسئله کرده است و گام‌های اولیه برداشته شده است. خود این یک حالت مسکن خوبی داشت اما آنچه مهم است، مذاکرات بعدی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای در داخل کشور ما همچنان یک موضوع جدی است و دوستانی که مذاکره کننده هستند، پیگیر این قضیه هستند.

لاریجانی گفت: در بحث زمان نیز منطق ایران، منطق درستی است لذا اگر 1+5 در مذاکرات جدی باشد کلیات امر مذاکرات در زمان کوتاه‌تری سامان خواهد یافت. لذا من درمجموع در بحث‌های هسته‌ای سامان یافتگی احساس می‌کنم و ایران یک پایه‌های عقلانی را دنبال می‌کند.

وی بااشاره به شرایط منطقه‌ای نیز خاطر نشان کرد: در طول یک قرن اخیر یک نگاه کلی در منطقه ما حاکم شد که نتایجی در پی داشت والان شرایط متفاوتی وجود دارد که براساس آن مردم منطقه به دنبال این هستند که از استبداد خارج شوند واین نتیجه سفله گری است که دیکتاتور‌ها در منطقه پی گرفته‌اند و نباید دلیل آن را در جای دیگری جست‌وجو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید قبول کنیم که هم قدرت فکری و هم قدرت اقتصادی و تکنولوژیکی دنیای اسلام تغییر پیداکرده است. لذا سرکوب دوره‌ای دردی را دوا نمی‌کند چرا که وقتی یک خواست عمومی پنهان شود، انفجار آفرین است.

لاریجانی همچنین درسخنانی دیگر با بیان اینکه بخشی از فرقه‌های دینی طراحی شده است تاکید کرد: تندروی و کندروی و برداشت سلیقه‌ای از دین در گذشته هم وجود داشته اما اشکال کار این است که امروز رفتارهای مسلحانه به وجود آوردند واین که یک جریانی سلاح به دست می‌گیرد و به جان مسلمانان می‌افتد یک عارضه عجیب وغریبی است که ما در منطقه با آن گرفتار شدیم.

وی افزود: من واقعا متاسفام که اوباما خیلی نگران کردها شده است و این درحالی است که در سوریه تعداد زیادی مسیحی و علوی کشته شده‌اند اما آنها هیچ اعتراضی نکردند.مگر در کشور عراق انسان‌های کمی کشته شدند که هم کرد و هم ایزدی بودند و این نشان می‌دهد که آمریکا با تروریسم به صورت دوگانه و تاکتیکی برخورد می‌کند.

وی همچنین با تاکید براینکه روابط چین وسوریه باید اعتلا پیدا کند، افزود: این هم خواسته آنهاست و هم به نفع ما وآنها نشان داده‌اند که علاقه مندند در صحنه بین‌المللی التزامات دیگری وجود داشته باشد.

لاریجانی گفت: توصیه من این است که باتوجه به شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم در بخش‌های مختلف یک بسته‌های دیپلماتی تعریف کنیم تا معلوم شود که ما در چه وضعیتی می‌خواهیم کار کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در مجلس فضای توجیه مبتنی بر حمایت از وزارت خارجه و خصوصا مسئله هسته‌ای ایران است و در مجموع مجلس ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای بر روند مذاکرات هسته‌ای نظارت دارد.

کد N441613

وبگردی