آفتاب

نخستین اسپانیایی مبتلا به ابولا جان باخت

نخستین اسپانیایی مبتلا به ابولا جان باخت

مادرید- ایرنا- منابع وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کردند که ˈمیگل پاخارسˈ کشیش اسپانیایی که پس از ابتلا به بیماری ابولا در لیبریا ، هفته گذشته به بیمارستانی در مادرید منتقل شد، روز سه شنبه جان باخت .

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه ، پاخارس 75 ساله نخستین اروپایی مبتلا به این بیماری بود که واکسنی برای آن وجود ندارد. پزشکان از روز شنبه گذشته در حال تزریق یک سرم آزمایشی به نام ˈزی مپˈ به بیمار اسپانیایی بودند.

بر اساس این گزارش، زی مپ همان دارویی است که آمریکا برای مداوای دو شهروند خود که آنها نیز به ابولا مبتلا شده ا ند، تجویز می کند.

منابع کارکنان بیمارستان ˈکارلوس سومˈ که به معالجه پاخارس پرداخته بودند، اعلام کردند که پزشکان در حال حاضر در انتظار راهبرد ها برای دفع جسد هستند، چرا که خطر تماس با مایعات بیولوژیکی وجود دارد.

این منابع تصریح کردند: بیمار که پس از انتقالش در روز پنجشنبه از لیبریا به مادرید ، پنجمین روز بستری خود در بیمارستان را می گذراند، در وضعیت بحرانی قرار داشت و در ساعت های اخیر علائم حیاتی وی کاهش یافته بود.

در روز 4 آگوست (13 مرداد )، بیمارستان ˈسن خوسهˈ در مونرویا پایتخت لیبریا جایی که کشیش اسپانیایی به همراه دیگر کارکنان بیمارستان به درمان بیماران مبتلا به ابولا می پرداخت اعلام کرد که رییس بیمارستان به دلیل ابتلا به این بیماری جان باخته و پاخارس نیز به ابولا مبتلا شده است .

در پروازی که کشیش مذکور را به اسپانیا منتقل کرد ، یک راهبه اسپانیایی مبتلا به ابولا نیز به مادرید انتقال یافت هرچند که پزشکان در بیمارستان مادرید پس از انجام آزمایشات دریافتند که این راهبه ابولا ندارد اما به رغم آن در قرنطینه قرار دارد و پزشکان قصد دارند که بار دیگر وی را مورد آزمایش قرار دهند .

پاخارس، چهارمین نفر از کارکنان بیمارستان سن خوسه است که به دلیل بیماری ابولا در یک هفته اخیر در گذشته است.

ابولا یکی از کشنده ترین ویروس ها است که سبب بیماری شدید در انسان و پستانداران می شود و به طور مرگباری در میان انسان ها و میمون ها در آفریقا شایع است .

به نظر می رسد که برخی از انواع خفاش های میوه خوار که در آفریقا زیست می کنند ، احتمالا میزبان طبیعی ویروس ابولا در این قاره هستند .

این ویروس از طریق تماس مستقیم با مایعات آلوده بدن نظیر خون، بزاق ، عرق، ادرار و یا استفراغ انسان ها و حیوانات زنده و مرده، منتقل می شود.

علائم این بیماری بسته به هر نفر و موقعیت متغیر بوده و معمولا با تب ناگهانی و بسیار بالا ، درد شدید عضلات و مفاصل ، شکم درد و سردرد شروع می شود .

در جریان یک هفته، بیمار در تمام بدنش دچار رایش پوستی و خونریزی می شود .این خونریزی ها معمولا در دستگاه گوارش ظاهر می شود به طوری که بیمار هم از طریق دهان و هم از طریق مقعد، خونریزی می کند .

اروپام *1*491**1010
کد N441610

وبگردی