آفتاب

خباز: این دولت در برابر ناملایمات بسیار صبور است ولی اگر دولت دهم می‌بود به سرعت موضع می‌‌گرفت

خباز: این دولت در برابر ناملایمات بسیار صبور است ولی اگر دولت دهم می‌بود به سرعت موضع می‌‌گرفت

ایرنا نوشت:

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: با توجه به اینکه دولت یازدهم کشور را در شرایط نامطلوبی تحویل گرفت، توقع حل مشکلات در مدت زمان کوتاه منطقی نیست.

محمدرضا خباز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به عملکرد یک ساله دولت یازدهم افزود: اگر شرایط قبل از دولت یازدهم را با الان مقایسه کنیم می‌بینیم دولت دهم کشور را با شرایط نامطلوبی تحویل داد.

وی با بیان اینکه در دولت دهم وضعیت کشور از نظر اقتصادی بسیار نامطلوب و ازنظر سیاست خارجی نیز شرایط نامناسبی بر کشور حاکم بود گفت: زمانی که دولت یازدهم کشور را تحویل گرفت تورم ۴۴ درصد و رکود بر کشور حاکم بود.

وی اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۱ منهای ۷.۶ درصد و در سال ۱۳۹۲ منهای ۲.۲ درصد بود، در حالی که بر اساس برنامه توسعه اقتصادی هر سال باید حدود هشت درصد رشد اقتصادی می‌داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۵ درصد و در سال گذشته ۱۰ درصد از برنامه رشد اقتصادی عقب بودیم، افزود: با وجود این مشکلات، برخی توقع داشتند دولت یازدهم بتواند در فاصله کوتاه مشکلات را رفع کند که این منطقی نبود.

خباز، گفت: دولت در مرحله اول تصمیم گرفت جلو افزایش تورم را گرفته و اقدام به ایجاد ثبات و کاهش تورم کند که این کار در شرایطی اتفاق افتاد که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در اختیار خریداران نفت است که به دلیل تحریم ها توان انتقال آن را به داخل کشور نداریم.

وی همچنین به وضعیت سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: در روزهای آخر دولت دهم تبلیغات منفی بسیار در رسانه‌های بیگانه علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شد مبنی بر اینکه ایران اهل مذاکره و گفت‌وگو نیست و نسبت به تصمیمات مجامع بین‌الملل بی تفاوت است و توجهی به هشدارهای شورای امنیت و سازمان ملل ندارد.

وی گفت: دیپلماسی دولت یازدهم به ویژه وزیر امور خارجه، فوق‌العاده موثر افتاد تا اینکه تخریب‌ها را کاهش داد و تیم دیپلماسی کشور ما ثابت کرد که ایران اهل گفت‌وگو است و در پای میز مذاکره می‌تواند مواضع به حق خود را با شش کشور قدرتمند دنیا مطرح کند.

خباز اظهار کرد: گرچه مذاکرات هنوز ادامه دارد ولی تشت استکبار جهانی از پشت بام به زیر افتاده و چینی تحریم ترک برداشته و به زودی حقانیت جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به اثبات خواهد رسید.

وی در باره رابطه دولت و مجلس نهم نیز گفت: گرچه دولت دهم قانون را محترم نمی‌شناخت و عبور از قانون را یک افتخار تلقی می‌کرد اما دولت یازدهم تمام تلاش خود را به کار گرفته است که قانون را به درستی اجرا کند.

وی افزود: اگر محور ما قانون باشد، اختلافات بین دولت و مجلس کاهش خواهد یافت.

وی ارتباط مجلس با دولت دهم را بسیار متفاوت با دولت یازدهم دانست و گفت: اگرچه هنوز راضی نیستیم اما مایلیم فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی حول محور قانون باشد به طوری که اگر می‌خواهند تذکری بدهند، استیضاح کنند و یا تحقیق و تفحص کنند، همه حول محور قانون باشد.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری افزود: هرگاه پا را از قانون فراتر بگذاریم اختلافات شروع خواهد شد لذا هرگونه سئوال نمایندگان باید با توجه به مسئولیت و وظایف وزرا مطرح شود.

وی اظهار کرد: دولت یازدهم در برابر ناملایمات بسیار صبور است در صورتی که اگر دولت دهم می‌بود به سرعت موضع می‌گرفت.

خباز گفت: شخصیت سیاسی آقای روحانی در مجلس شکل گرفته و ایشان معتقدند مجلس در رأس امور است.

وی با بیان اینکه مجلسیان طی یک سال گذشته بیش از ۹۰۰ سوال از وزرای دولت یازدهم مطرح کرده‌اند، افزود: از هیات رییسه مجلس خواسته‌ایم که قانون را رعایت کرده و اجازه خواندن هرگونه تذکری را از تریبون مجلس ندهند.

 

45503

کد N441587

وبگردی