آفتاب
خیمه غزه؛ تنهای پیروز

زارعی: آزادی کرانه باختری قطع رگ حیات رژیم صهیونیستی است

زارعی: آزادی کرانه باختری قطع رگ حیات رژیم صهیونیستی است

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه‌ای و خاورمیانه ضمن بازدید از غرفه‌های خیمه غزه، تنهای پیروز در جمع مردم ضمن ایراد سخنرانی و پاسخ به سئولات حاضرین به تشریح اوضاع غزه و تحولات منطقه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، زارعی در خصوص اهمیت فلسطین در دنیای اسلام و اینکه فلسطین مسله اول ما است، تاکید کرد: فلسطین آینه تمام نمایی است از آنچه بر منطقه ما گذشته است . از وقتی که انگلیسی‌ها وارد این منطقه شدند تا زمانی که این منطقه را ترک کردند ۱۳۰ سال طول کشید، در این میان فلسطین بیش از همه متحمل فشار از سوی دشمنانش شد. از شبه قاره هند تا شمال غرب آفریقا فلسطین تنها منطقه ای است که اشغال شده و مردم آن آواره شده اند و حقی برای زیستن آن ها قایل نشده اند که این در جاهای دیگر سابقه ندارد. دفاع از فلسطین دفاع از همه مسلمانان است و همان طور که امام گفت روز قدس فقط روز فلسطین نیست.

کارشناس مسائل منطقه‌ای و خاورمیانه در پاسخ به این سوال که اهمیت کرانه باختری در این منطقه چیست چرا ما بر آن تاکید داریم؟پاسخ داد: این منطقه تا سال ۱۹۶۷ یا ۱۳۴۶ تحت حاکمیت اردن و متعلق به اردن بوده بعد اسرائیل آن جا را اشغال کرد همانطور که جبل الشیخ و جولان سوریه را تصرف کرد و در آن منطقه صحرای سینا و غزه را گرفت.در سال ۱۹۶۷ در جریان مذاکرات اسلو و مادرید یک دولت خودگردان فاقد ارتش با یک سلسله تعهدات تشکیل شد ولی در ادامه ملغی شد و یاسر عرفات دولت نیم بندی را تشکیل داد و خود عرفات در محاصره کشته شد و اسرائیلی ها زیر بار تعهداتشان نرفتند. محمود عباس الان مثلا تعهد دارد اگر کسی ضد اسراییل تظاهرات کرد زندان شود و حدود ۲۵۰۰ نفر در زندان های محمود عباس هستند. در همین منطقه جهاد و حماس محبوبیت دارند و نشانه های واضحی از یک حرکت عمیقی هست ، این منطقه در حال انفجار است. مردم از ظلم اسراییل به ستوه آمده اند .

وی در پاسخ به این سوال که کرانه باختری نیز در فضای مقاومت است و چگونه میتواند این تسلیح صورت بگیرد؟پاسخ داد: بر خلاف آنچه تصور می شود مسلح کردن کمک کردن به جنگ‌افروزی نیست. وقتی ملتی مسلح شد دشمن به خودش جرات حمله نمی دهد و ریشه های جنگ خشکانده میشود و دشمن در یک فضای سیاسی مجبور میشود به حقوق ۱۱ میلیون فلسطینی تن بدهد و این مقدمه احقاق حقوق آن‌ها به لحاظ سیاسی است.

وی در ادامه افزود: مساحت کرانه باختری بیشتر است و تمام مقدسات نیز در کرانه باختری هستند و آنجا اهمیت بیشتری نسبت به غزه دارد. آن جا منطقه ای استراتژیک است و تحولات آن توجهات را جلب می‌کند و می تواند مقدمات آزادی فلسطین را فراهم کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کرانه باختری بخش جنوبی اش منطقه امنیتی و بخش شمالی آن منطقه سیاسی اسرائیل است که اگر کرانه باختری به جنبش در آید و آزاد شود بین این دو بخش فاصله ای جدی می اندازد و این به معنای قطع رگ حیات رژیم صهیونیستی است.

وی در خصوص نقش آفرینی ایران در تحولات غزه تصریح کرد: کاری که ایران در غزه کرده هیچ کس نکرده است و خود غزه ای ها میگویند ما این توانایی را از ایرانی ها گرفته ایم و قدرت امروز آن ها از ایران است. در همین جنگ هم ما اولین و قوی ترین مواضع را گرفتیم و رهبری گفت ما علاوه بر غزه باید کرانه باختری را هم مسلح کنیم که نشانگر قدرت ما در منطقه است.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین که اگر حکومت عربستان سرنگون شوند آیا اسراییل و آمریکا سریع‌تر سرنگون نمی‌شوند؟ پاسخ داد: سقوط اسراییل تاثیر بیشتری در تحولات دارد چرا که آمریکایی ها میگویند امنیت ما وابسته به امنیت اسراییل است و نه عربستان مصر و عراق. اگر انرژی با آزادی قدس بیاید این موج به شرایط قبل باز نمی گردد و دولت های وابسته به غرب را یکی پس از دیگری سرنگون می‌کند و هیچ رژیمی به استحکام اسراییل برای آمریکا نیست.

خیمه غزه تنهای پیروز که به همت دانشجویان دانشگاهای تهران در پارک دانشجو از شنبه آغاز به کار کرده نموده است در غرفه های کودک و نوجوان، پاتوق گفت‌وگو، نمایشگاه‌های عکس به همراه پخش نماهنگ و مستندهای مقاومت پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد.

انتهای پیام

کد N441342

وبگردی