آفتاب
پایگاه خبری ˈیاهوˈ:

دولت اسپانیا درقبال جنایات اسراییل در غزه دچار سردرگمی است

دولت اسپانیا درقبال جنایات اسراییل در غزه دچار سردرگمی است

مادرید- ایرنا- صفحه اسپانیایی پایگاه اینترنتی ˈیاهوˈ درگزارشی پیرامون نحوه برخورد کشورهای مختلف با فاجعه غزه نوشت که اسپانیا به علت سرمایه گذاری های رژیم اسراییل در این کشور و هراس از ایجاد مشکلات اقتصادی، اعتراضی به جنایات این رژیم در غزه نمی کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از مقاله ای در صفحه اسپانیایی یاهو، دولت اسپانیا جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را لحظه به لحظه دنبال کرد و تنها کاری که در این زمینه انجام داد دعا و آرزو برای وقوع یک آتش بس دائم بود.

در ادامه این گزارش اینترنتی آمده است: از زمانی که در روز 8 ژوییه خشونت ها آغاز شد، تاکنون نزدیک به دو هزار فلسطینی در غزه کشته شدند. دولت اسپانیا از واکنش به این موضوع خودداری کرده است تا به یکی از نخستین پروژه های اقتصادی که ˈماریا راخوی ˈ نخست وزیر اسپانیا با پیروزی خود در انتخابات سال 2011 به راه انداخت، لطمه ای وارد نشود.

به گزارش یاهو، علت مشارکت نکردن نخست وزیر اسپانیا در انتقادهای صورت گرفته توسط مقام های اروپایی همچون ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه و یا حتی ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا، سرمایه گذاری های میلیونی اسراییل در این کشور است.

به گفته این صفحه اینترنتی، این سرمایه گذاری ها از یک سو مربوط به ˈارل مارگالیتˈ بنیانگذار شرکت اسراییلی ˈجی وی پیˈ بود که اندکی پس از شمارش آرای انتخابات 2011 وارد مادرید شد تا در پروژه های مختلف فناوری سرمایه گذاری کند. طرف دیگر سرمایه گذاری ها، پروژه های مناقصه ساخت خطوط قطار سریع السیر تل آویو به شهر بندری ایلات در جنوب اسراییل است.

در رابطه با این خط 350 کیلومتری که اسراییل را از دریای مدیترانه تا دریای سرخ عبور می دهد، ˈآلون بارˈ سفیر اسراییل در اسپانیا اعلام کرد شرکت های اسپانیایی از شانس فراوانی برای شرکت در ساخت و راه اندازی خطوط ریلی آینده سریع السیر اسراییل برخوردار هستند.

این مقاله در ادامه خاطرنشان می کند: نخستین هشدار غیرمستقیم اسراییل، انتقاد از پوشش وقایع و موشک باران اسراییل در غزه و گزارشگری ˈیولاندا آلوارزˈ خبرنگار تلویزیون ملی اسپانیا در خاورمیانه بود که وی را مجبور به ترک غزه و ادامه فعالیتش در بیت المقدس کرد.

این پایگاه اینترنتی نوشت: اما افزایش تلفات در غزه موجب یک بحث مهم در اسپانیا شد و دولت را مجبور کرد تصمیم بگیرد فروش اسلحه به ارتش اسراییل را به تعلیق در آورد.

براساس این گزارش، راخوی فکر می کرد که اقدام او ناچیز است اما به رغم کوچک بودنش، اسراییل از این کار اسپانیا خوشش نیامد و موجب شد از آن پس، پیام های تل آویو به طورغیر مستقیم و توسط سازمان های مستقر در اسپانیا نظیرˈ انجمن دوستان اسراییل در اسپانیاˈ هر دفعه با صدای بلند تری شنیده شود تا جایی که دولت اسپانیا را به ˈترویج یهودی ستیزیˈ متهم کرده ا ند.

یاهو می افزاید: تعطیلات تابستانی به راخوی اجازه خواهد داد تا کمی از این شرایط دور شود اما اگر حملات و خشونت ها در غزه متوقف نشوند، راخوی باید تصمیم بگیرد که یا برای حفظ سرمایه گذاری ها با اسراییل همصدا باشد یا چون همتایانش به انتقاد از رژیم اسراییل بپردازد تا از وقوع مشکلات جدید داخلی جلوگیری کند.

اروپام *5*491**1485**5981
کد N441274

وبگردی