آفتاب

50 سخن کلیدی رییس جمهوری در بزرگترین همایش اقتصادی کشور

50 سخن کلیدی رییس جمهوری در بزرگترین همایش اقتصادی کشور

تهران - ایرنا - «دولت مصمم به مهار تورم است تا روزی که تورم را به یک رقمی برساند. امید و برنامه ریزی دولت این است که در سال 95 کشور شاهد تورم یک رقمی باشد»، این جملات بخشی از سخنان مهم رییس جمهوری در بزرگترین همایش اقتصادی کشور با موضوع «تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» است.

به گزارش ایرنا، همایش «تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» صبح امروز (سه شنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری، تیم اقتصادی دولت، نخبگان و فعالان اقتصادی در مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

روحانی در جمع تیم اقتصادی دولت، نخبگان و فعالان اقتصادی تاکید کرد: بر اساس برنامه های دولت، مهار تورم در کنار سیاست های خروج از رکود ادامه خواهد داشت.



گزیده ی سخنان وی دراین همایش به این شرح است:

1- در آغاز دولت یازدهم ما با مسایل و مشکلات بسیار پیچیده مواجه شدیم؛ برخی از آن مربوط به بخش اقتصاد بود، برخی به سیاست خارجی و برخی به مسایل سیاست داخلی و اجتماعی و فرهنگی بر می گشت.



2- ما در طول 11 ماه گذشته نسبت به مساله تامین آب و صرفه جویی در آب یا مهار آب تصمیم گرفتیم و برنامه ر یزی و عملیاتی کردیم.

3- از سال جاری حداقل 2 میلیارد دلار در سال برای مساله آب تامین اعتبار و هزینه می شود که برای سال جاری این اعتبار را تامین کرده ایم.

4- در زمینه محیط زیست احساس کردیم با معضلات بسیاری مواجهیم؛ از آلودگی کلان شهرها گرفته تا خشک شدن تالاب ها تا ورود ریزگردها و دهها مشکل دیگر که ما برای همه این ها در این 11 ماه برنامه ریزی کردیم و اجرای برنامه ها را شروع کرده ایم.

5- در مساله سلامت ما دیدیم مردم با معضل بسیار بزرگی مواجه هستند و گاهی باید همه پس انداز زندگی شان را برای یک عمل جراحی یا بستری شدن یکی دو ماه در بیمارستان هزینه کنند.

6- دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت قدم های بسیار مهمی برداشته است؛ امروز کسانی که در بیمارستان دولتی در شهرها بستری می شوند، 7.5 درصد مخارج توسط بیمار پرداخت می شود که البته قرار ما 10 درصد بوده که ما پایین تر آمدیم و در روستاها این رقم 5 درصد است.

7- در سیاست خارجی و اقتصاد احساس دیگری برای برنامه ریزان وجود داشت؛ بسیاری از صاحب نظران مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی را تاثیر گذار در سایر بخش ها و تاثیر گذار مستقیم در زندگی مردم می دیدند و امروز هم می بینیم.

8- در بخش اقتصادی ما با یک رکود تورمی بی سابقه در کشور مواجه بودیم و هستیم؛ یعنی اگر آمار و ارقام اقتصادی را از سال 1338 در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال است و تا امروز به استثنای سالهای اولیه انقلاب مثل سال 57 تا 60، از آن سالهای اولیه انقلاب بگذریم هیچ زمانی شرایطی مثل 91 و 92 را نداشتیم.

9- ما دو سال پشت سر هم با رکود توام با تورم بالای 30 درصد مواجه بودیم؛ چنین شرایطی در تاریخ کشورمان کمتر سابقه داریم یا سابقه نداریم.

10- دولت از سال 85 تا 90 دلارهای نفتی فراوانی در اختیار داشت و آن را بی حساب به بازار سرازیر کرد.

11-دلارهای نفتی فراوان، سیل واردات و در ادامه کاهش تولید را به دنبال داشت و کم کم ظرف چند سال 2 هزار واحد تولیدی تعطیل شد و500 هزار نفر در بخش صنعت ظرف چند سال بیکار شدند.

12-ممکن است برخی بگویند رکود سال 91 و 92 صرفا در سایه تحریم است اما حتی اگر تحریم نبود در سال 91 مشکل داشتیم و آثار سیاست های گذشته ظهور و بروز پیدا می کرد.

13-بسیاری از آن چیزی که امروز ما به عنوان مشکل اقتصادی وارث آن هستیم،ارث تحمیلی به ماست؛ در بحث تورم هم چنین است.

14-اگر دست ما بی محابا درکیسه بانک مرکزی باشد و هر آن که تصمیم گرفتیم به رییس بانک مرکزی دستور دهیم تا از پایه پولی و افزایش آن استفاده کند و مشکلات ریال ما را در هر کجا که می خواهیم تامین کند، آن روزش روز قشنگی اش اما فردایش سیاه خواهد بود.

15- 40 هزار میلیارد تومان از همین کیسه که من حس می کنم کمتر دستی است که به سمت این کیسه رفته باشد و نسوخته باشد، از بانک مسکن گرفتند و مسکن مهر ساختند؛ بیش از 80 درصد پایه پولی ما را افزایش دادند از آن روزی که خلق شد.آثار آن چه شد؟ آثار این کار تورم بالای 30 درصد و 40 درصد بود که به دنبال داشت.



16-دولت یازدهم دولت مظلومی است ارث هایی که مربوط به سال های گذشته به او رسیده است و از دولت مظلوم تر، ملت نجیب و شریف ایران است که چه بار سنگینی را بر دوش خود در زندگی روزمره و خانواده خود تحمل کرده اند.

17- ما به حول و قوه الهی قادریم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم، البته دنیای سیاست نه عصای موسی دارد و معجزه و نه درهای آن برای همیشه بسته است.

18-باید همفکری و تدبیر کنیم، معضلات اقتصادی را یکی بعد از دیگری حل کنیم و موانع را از پیش پا برداریم؛ البته برخی از مشکلات حل و فصلش قانون می طلبد؛ به ویژه مسایل نهادی و زیرساختی نیاز به اصلاح قانون و تغییر قانون دارد.

19-در طول یکسال گذشته، تورم ماهانه به طور متوسط 1.14 درصد بوده است، این نشان می دهد که از تورم ماهانه 4 ، 4.5 ، 5 و 5.6 درصد به تورم متوسط 1.14 رسیده ایم.

20-به مردم قول داده ایم که تورم را در پایان سال 92 به 35 درصد خواهیم رساند که البته ازاین رقم کمتر شد و همان زمان به مردم قول و وعده دادیم که تورم سال 93 به 25 درصد خواهد رسید و امروز هم خوشحالم که به شما اعلام کنم طبق محاسبات و پیش بینی های ما در بررسی های دو ماه اخیر انشاالله رقم تورم ما به مراتب کمتر از 25 درصد خواهد بود.

21- دولت هایی بوده اند که برای یکسال یا دو سال تورم را مهار کرده اند اما بعد از دستشان خارج شده است؛ ما هم از این آسیب مصون نیستیم اگر حواسمان نباشد.

22-دولت مصمم به مهار تورم مستمر است تا روزی که تورم را به یک رقمی برساند؛ امید و برنامه ریزی دولت این است که در سال 95 کشور شاهد تورم یک رقمی باشد.

23-اصل این حرف، حرف درستی است که رکود خطرناک تر از تورم است؛ اما در جامعه ای که تورم نقطه به نقطه 45 درصد است و هیچ امید و روزنه ای نیست که آینده روشن تری را ببیند این کدام سرمایه گذار است که جرات کند سرمایه گذاری کند.

24-مهار تورم در کنار سیاست های خروج از رکود ادامه خواهد داشت.

25- دولت باید تسهیلات لازم را و بانک ها باید تضمینات لازم را برای صادرات غیرنفتی فراهم کنند.

26-به وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی می گویم که باید موانع صادرات غیرنفتی را برداریم و مشکلاتش را حل کنیم و راه این صادرات را تسهیل کنیم؛ این یک حرکت در زمینه تولید خواهد بود.

27-مساله بعدی، مساله بانک ها است؛ ما اگر بتوانیم مشکل این بانک را حل کنیم مشکل عالم را هم ظاهرامی شود حل کرد.

28- بانک های ما امروز با مشکلات زیادی مواجهند. اول از دولت آغاز کنم. اول این که دولت به بانک ها بدهکار است. دومین هم برای بانک مرکزی است. این بانک ها هم به بانک مرکزی بدهکارند.

29-اول باید بیاییم مساله را طوری حل و فصل کنیم که بتوانیم بدهی بانک ها را پرداخت کنیم و بانک ها هم بتوانند بدهی شان را به بانک مرکزی پرداخت کنند. این خیلی مایه تقویت بانک ها می شود.

30-بانک ها ضمنا سود کلانی بابت بدهی هایشان به بانک مرکزی می دهند و آن سود هم حل می شود و بانک ها نفس راحتی می کشند و ترازشان درست می شود که این کار باید انجام شود.

31-این را خوب نیست بگوییم ولی باید بگوییم دولت بدهکار و بدحساب است. این هر دو را باید حل کنیم.

32-مساله دوم، بانک ها اموال مازادی دارند که باید به فروش برسانند.

33-بانک ها باید اموال مازادشان را به فروش برسانند و با آن فروشی که انجام می دهند نقدینگی شان بالا رود تا بتوانند تسهیلات بدهند و کار خودشان را انجام دهند.

34-از طرف دیگر بانک های ما کار غیر بانکی می کنند؛ اگر بانک کار بانکی کند مسایل حل می شود؛ بانک ها خودشان بنگاه دار شده اند و هر پولی به دست بیاورند اول به بنگاه خودشان می روند؛ بانک باید از بنگاه داری خارج شود؛ این بر خلاف اصول بانکداری است.

35-بانک، واسطه باشد پول های مردم را جمع کند و به عنوان تسهیلات با نرخ عادلانه، نه با نرخ کمرشکن اعطا کند.

36-حالا که تورم دارد قدم به قدم پایین می آید و انشاء الله پایان امسال رقم خوبی خواهد بود و سال بعد هم این کاهش پیدا می کند، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به صحنه بیاید و سود را عادلانه کنند.



37-بازار سرمایه ما برای تامین مالی تاکنون توانمندی خودش را نتوانسته به بروز و ظهور برساند.

38-تامین مالی بنگاه های بزرگ باید متکی به بازار سرمایه باشد؛ بانک ها باید تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط را بر عهده بگیرند.

39- دولت گاهی برای کار آفرینان و بنگاه ها مشکل آفرین بوده؛ صبح که از خواب بیدار می شدند پیچ رادیو یا تلویزیون را باز می کردند که ببینند بانک مرکزی دستوالعمل جدیدش چگونه است و وزیر اقتصاد سخن جدیدش چگونه است.

40-ثباتی که در این یک سال در بازار مشاهده می کنیم، انضباطی که در سیاست ها و در بخش مالی و پولی مشاهده می کنیم؛ روند امید بخشی که در این یک سال ما شاهدیم، همه این ها بر این مبنا است که دولت با مشورت و حساب شده قدم های خودش را بر می دارد.

41-همه ما باور کنیم باید تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و موانع را از پیش پایشان برداریم.

42- والله بالله این بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می فهمد و می داند که کجا باید سرمایه گذاری کند.

43-اگر به وفور دلار نفتی رسیدیم، یادمان بیندازید که خطای قبلی را تکرار نکنیم

44-در عرض یک سال و خرده ای، 21 میلیارد دلار به صورت اسکناس در بازارهای مختلف و در خیابان های مختلف تهران آمد و فروخته شد و کجا رفت و آن پول چه شد و چه آمد و چقدرش بیرون آمد؛ حالا با خداست.

45-ما برای تحریم قدم های بزرگی را برداشته ایم؛ تحریم را تضعیف کردیم؛ پایه های تحریم را لرزان کردیم و شرایط در هر موقعیتی که ما قرار بگیریم در بحث تحریم به وضع گذشته برنخواهیم گذشت.

46-ما در مذاکرات هسته ای با دنیا هم جدی هستیم و هم مصمم، اما در عین حال دنیا باید بداند فرصتی که ایران در اختیار آنها گذاشته فرصتی بی انتها نیست.

47-ما برنامه های اقتصادی مان را بر مبنای ادامه شرایط فعلی طراحی کردیم.

48- توافق به نفع همه است و ادامه تحریم به ضرر همه است؛ این را فقط ما نمی گوییم، اروپایی ها همه به ما گفته اند که تحریم به ضرر ماست و شرقی ها، کشورهای منطقه همه به ما می گویند این تحریم به ضرر ماست.

49- رفع تحریم به نفع همه است و حتی به یک معنی به ثبات و امنیت کل این منطقه کمک خواهد کرد.

50-اراده ما هم جدی است، امیدواریم طرف مقابل هم این اراده جدی را داشته باشد تا در زمان مقرر بتوانیم مسایل را به حل و فصل نهایی برسانیم.

سیام(5)**9189**1449
کد N441204

وبگردی