آفتاب
در نطق میان دستور مطرح شد؛

انتقاد احمد توكلی به اظهارت روزهای اخیر رئیس جمهور

انتقاد احمد توكلی به اظهارت روزهای اخیر رئیس جمهور

به بانک مرکزی و وزارت صنعت می‌گویم که دو امتیاز ویژه در موضوع رانت 650 یورویی به تاجر خاص داده شده تا بتواند برخلاف مقررات تجاری بار کشتی‌ها را تخلیه و ترخیص کند و در بازار بفروشد و پس از 4 تا 6 ماه پولش را به فروشنده خارجی تحویل دهد که این یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود که حتی شرکت دولتی نیز نتوانسته از این امتیاز استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: امتیاز ویژه به تاجر خاص باعث شد که 350 میلیارد تا 400 میلیارد تومان نصیب این تاجر شود که این موضوع به تقویت انحصارگری در بازار کالاهای اساسی کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا، احمد توکلی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور، گفت: هفته قبل رئیس جمهور درباره رانت 650 میلیون یورویی صحبت و نسبت‌هایی را متوجه بنده و نهادهای نظارتی و رسانه‌ها کردند. این در حالی بود که دادستان دیوان محاسبات ارائه وام غیرقانونی به تجار خاص را رسماً تایید کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع تخلف در رانت 650 میلیون یورویی را به سیف و نعمت‌زاده تذکر دادم و متاسفانه 3 عضو کابینه در مقابل مقام نظارتی فصل‌الخطاب مواضع نسنجیده گرفتند که این موضوع باعث شد به رئیس جمهور نامه بنویسم که به همکارانش تذکر بدهد که در برابر قانون خاضع باشند.

توکلی ادامه داد: بنا نداشتم بحث رانت 650 میلیون یورویی را ادامه دهم، اما صحبت‌های رئیس جمهور باعث شد بیشتر به این موضوع بپردازم.

وی تصریح کرد: به بانک مرکزی و وزارت صنعت می‌گویم که دو امتیاز ویژه در موضوع رانت 650 یورویی به تاجر خاص داده شده تا بتواند برخلاف مقررات تجاری بار کشتی‌ها را تخلیه و ترخیص کند و در بازار بفروشد و پس از 4 تا 6 ماه پولش را به فروشنده خارجی تحویل دهد که این یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود که حتی شرکت دولتی نیز نتوانسته از این امتیاز استفاده کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: امتیاز ویژه به تاجر خاص باعث شد که 350 میلیارد تا 400 میلیارد تومان نصیب این تاجر شود که این موضوع به تقویت انحصارگری تاجر خاص در بازار کالاهای اساسی کمک می‌کند.

توکلی گفت: آقای رئیس جمهور، کالاهای اساسی به خاطر مشکلات ارزی بر روی آب مانده بودند، اما در گزارش 100 روزه شما اعلام کردید الحمدالله تمام کالاهای اساسی در انبار وجود دارد و مشکلی از این بابت ندارید. آیا شما اطلاع داشتید که گمرک نامه نوشته بود که باید بیش از یک میلیون تن کالای اساسی متعلق به 30 شرکت باید هر چه زودتر ترخیص شود؟

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: آقای رئیس جمهور، گزارش 100 روزه شما صحیح است یا سخنرانی شما در شهرکرد؟ آقای رئیس جمهور، اگر در مصاحبه گفته بودید فرصت تنها در اختیار یک نفر قرار گرفته که این اذعان به رانت است! ثانیاً اگر تنها همان یک تاجر اعتبار داشت، چرا شما از بانک مرکزی نپرسیدید که به چه دلیل به داوطلبان دیگر اجازه فعالیت در بازار را نداده است؟ قانون می‌گوید به همه امکان تجارت داده شود یا یک نفر؟

وی تصریح کرد: شما اسم هوچی‌گری را می‌گذارید شهامت؟ آقای رئیس جمهور، شما مطمئنید که این تاجر با اعتبارات خودش اجناس را وارد کرده است؟ براساس گزارش دادستان دیوان محاسبات که دو بار اعلام شده، یک‌هزار میلیارد تومان میزان بدهی‌های معوقه این تاجر است، فکر نمی‌کنید با پول مردم این کارها را می‌کند؟ چرا چنین شده است؟ شما در شهرکرد عنوان کردید یک عده آمدند هیاهو کردند که رانت‌خواری شده، آنکس که رانت‌خواری را پیگیری کرده بنده بودم که دیوان محاسبات نیز آن را تایید کرده است.

توکلی گفت: آقای روحانی، اگر می‌خواستم هیاهو کنم 2 ماه و نیم وقتم را صرف مذاکره و مکاتبه نمی‌کردم، من این کارها را انجام دادم که بدون سروصدای رسانه‌ای از قانون‌شکنی جلوگیری کنم، سرانجام بنده به‌عنوان ناظر قانونی مجلس در اجرای ماده 218 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در 15 دی‌ماه این موضوع را به مجلس گزارش کردم.

وی ادامه داد: آقای روحانی، اعمال نظارت قانونی بنده به دیوان محاسبات و آگاهی بخشی را هیاهو می‌دانید؟ چرا شما باید عصبانی شوید؟ البته این روزها زیاد عصبانی می‌شوید در برابر منتقدان به مذاکرات هسته‌ای، صحبت از بزدلی و به جهنم می‌شود، نه هر کس منتقد مذاکرات باشد، بزدل سیاسی است؟ و نه هر کس شیفته آن باشد، شیردل انقلابی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: سیاست خارجی وجدان توفیق نسبی دولت است، بنابراین اینگونه سخن گفتن در شأن رئیس جمهور نیست. در شهرکرد رسانه‌ها را ملامت کردید، چرا هر کسی در گوشه‌ای حرف می‌زند آن را همه نقد می‌کنند؟ آقای روحانی، گزارش ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار حکم مرجع قانونی را منعکس می‌کنند.

توکلی بیان کرد: آقای رئیس جمهور، شما فرمودید نمی‌توان تخلفات اقتصادی را با سروصدا شست، اگر چنین بوده پس نمی‌توان از رانت اعطایی در این دولت نیز صرف‌نظر کرد. اگر شما به خاطر ندارید، ملت ایران به خاطر دارد همواره با تخلفات دولت گذشته مخالفت کرده‌ام و دستگیری میلیاردر فاسد نفتی دولت با پیگیری بنده و واکنش مطلوب قوه قضائیه همراه بود.

وی گفت: من راضی به گفتن این حرفها نبودم، چرا که برای اصلاح معیشت مردم نیاز به آرامش است، اما وقتی که دولت به هشدارهای ناظر قانونی توجه نمی‌کند، چاره‌ای باقی نمی‌ماند. البته اینجانب اسناد و مدارکی دارم که لازم باشد به شما ارائه می‌کنم، چرا که حفظ امید و اعتماد به دولت را لازمه ادامه فعالیت دولت می‌دانم.

توکلی افزود: با مردم ایران تجدید عهد می‌کنم که با توجه به سوگندی که به‌عنوان نماینده خورده‌ام در دفاع از حقوق مردم بایستم و از کسی نهراسم.

وی تصریح کرد: برخی از رسانه‌ها موضوع رانت 650 میلیون یورویی را آنطور جا انداخته‌اند که از این مبلغ کسی سوءاستفاده کرده است، همانطور که اشاره کردم این موضوع دادن یک امتیاز خاص به یک شخص خاص است که از بابت آن میلیاردها تومان منتفع شده و باعث شده انحصار او در بازار کالاهای اساسی بالا برود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: موضوع رانت 650 میلیون یورویی را دو بار کتباً و دو بار شفاهاً باز کردم اما متاسفانه سخنگوی دولت این را اصلاح نکرد و برخی هم در این موضوع برعلیه کشور سوءاستفاده کردند.

کد N440879

وبگردی