آفتاب

نخست وزیر جدید عراق کیست؟

نخست وزیر جدید عراق کیست؟

رئیس جمهور عراق، دکتر حیدر عبادی را به عنوان نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه عراق کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری سومریه، حیدرالعبادی نخست وزیر جدید عراق 62 سال  قبل  در  بغداد  دیده  به  جهان گشود.  او در خانواده ای تحصیل کرده بزرگ شده و پدرش هم پزشک بوده است.  جوادی عبادی یکی از پزشکان مشهوری بوده که به همراه 42 تن از همکارانش از سوی رژیم بعثی به دلیل مخالفت با حکومت مجبور به ترک حرفه خود شد و او به لندن مهاجرت کرد. رژیم بعثی حتی پس از مرگ او هم اجازه خاکسپاری جوادی عبادی در خاک عراق را نداد.

تحصیلات

دکتر حیدر العبادی، دوره کارشناسی را در دانشگاه بغداد در مهندسی برق در سال 1975 طی کرد و دوره کارشناسی ارشد و دوره دکترای خود را در دانشگاه منچستر انگلیس در رشته مهندسی الکترونیک و برق در سال 1980 گذراند.

وی همچنین در دانشگاه «برونل» انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بود.

فعالیت سیاسی

در سال 1980 مسئول دفتر حزب الدعوة الاسلامیه در خاورمیانه و در شهر بیروت بود. سپس سمت سخنگوی حزب الدعوة الاسلامیة در انگلیس را بر عهده گرفت و علیه جنایات رژیم صدام فعالیت می‌کرد.

در سال 1981 رژیم صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که 10 سال در زندان ماند همچنین در سال 1982 رژیم بعث دو تن از برادران وی را به جرم عضویت در حزب الدعوة الاسلامیة اعدام کرد.

وی هم اکنون نیز عضو حزب الدعوة و سخنگوی این حزب است.

مناصب سیاسی

پس از سقوط صدام حسین، در سال 2003 به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال 2005 به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و همزمان چندین پرونده از جمله به عنوان هماهنگ کننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت.

وی همچنین مسئول هماهنگی با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقی را نیز بر عهده داشت.

در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس را بر عهده گرفت.

52308

کد N440804

وبگردی