آفتاب
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران:

کسانی که نفع خود را در بی‌عدالتی‌ها می‌بینند به دنبال استیضاح وزیر علوم‌ هستند

کسانی که نفع خود را در بی‌عدالتی‌ها می‌بینند به دنبال استیضاح وزیر علوم‌ هستند

برخی از اصولگرایان تقابل گفتمانی با دانشگاه دارند/ فرجی دانا برای رعایت حقوق افراد بر بازگشت دانشجویان به دانشگاه ایستادگی کرده است/ رکود دانشگاه‌ها به نفع افراطیون است/ عدالت افراطیون اصولگرا رنگ و بوی تبعیض دارد

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران یکی از دلایل استیضاح وزیر علوم را ایستادگی وی بر حقوق افراد عنوان کرد و گفت:‌ کسانی که نفع خود را در بی‌عدالتی‌ها می‌بینند به دنبال استیضاح وزیر علوم‌اند

حسین نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مسأله استیضاح وزیر علوم و تاکید برخی نمایندگان نسبت به این موضوع تصریح کرد: دانشگاه همیشه سنگری برای تغییر و اصلاح طلبی و به دنبال آرمان‌هایی همچون دمکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: طبیعتا این گفتمان دانشگاه مورد تایید اصولگرایان نیست و تقابل گفتمانی دارند بنابراین از دیرباز حساسیت ویژه‌ای روی دانشگاه و اساتید منتقد داشتند.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته دولت احمدی نژاد تلاش می‌کرد که دانشگاه را به یک رخوت و سکون سوق بدهد، گفت:همچون ساختارهای سیاسی وفرهنگی،‌ ارکان دیگر نظام نیز دست خوش تغییرات نا میمون و نا مبارک قرار گرفت که وزرات علوم نیز همین مشکل برایش پیش آمد.

نقاشی به برخی از تخلفات وزارت علوم در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: بحث بورسیه‌های غیر قانونی، جذب هیات علمی‌هایی که استانداردهای علمی را نداشتند، ستاره دار کردن دانشجویان منتقد و اخراج یا بازنشتگی اجباری برای اساتید منتقد و همچنین تضعیف، تعلیق و تعطیل کردن تشکل‌ها اعم از فرهنگی، سیاسی و صنفی در دوره دولت‌های نهم و دهم، وضیعت نامطلوبی را برای وزارت علوم دولت یازدهم ایجاد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: روحانی نیاز داشت یک فرد مدیر و در عین حال مقبول در جامع دانشگاهی را معرفی کند. آقای فرجی دانا از نظر علمی و مدیریتی بسیار قوی هستند. ایشان سال ها رئیس دانشگاه تهران بوده و به عنوان نماد آموزش عالی کشور مقبولیتی میان دانشگاهیان دارند. اما جریان افراطی اصولگرایان به دنبال این هستند که دانشگاه را در سایه نگه داشته و آنطور که می‌خواهند آن را مدیریت کنند.

نقاشی با تاکید بر اینکه دانشجویان، اساتید و فرهیختگان در پیروزی روحانی در انتخابات 92 نقش بسزایی داشتند گفت: آقای روحانی می‌داند برای انتخابات مجلس و دوره بعدی ریاست جمهوری به پتانسیل دانشگاهیان و حمایت‌شان نیاز دارد چراکه دانشگاهیان مطالبات شان را در شعار های آقای روحانی تا حدودی پیدا کردند. پس رییس جمهور باید جواب این مطالبات را بدهد. یکی از پاسخ های لازم به این مطالبات، انتخاب وزیر علومی است که جامعه دانشگاهی او را همراه و همگام با خودش میداند.

وی ادامه داد:وقتی جریان افراطی اصولگرایان یا همان جبهه پایداری نتوانست از معرفی فرجی دانا و رای اعتماد به او به عنوان وزیر علوم جلو گیری کند تمام تلاش خود را برای استیضاح وی انجام می دهند.

این فعال دانشجویی دلیل استیضاح وزیر علوم را عدالت آموزشی و علمی عنوان کرد و گفت: کسانی که نفع خود را در این بی عدالتی ها می بینند به دنبال استیضاح هستند.
وی به پافشاری استیضاح کنندگان برای لغو بازگشت دانشجویان ستاره دار اشاره کرد و افزود: طبق قانون اساسی و کنوانسیون های بین الملی که ایران ملحق به آن شده است، حق تحصیل و آموزش حق بی بدیلی است که باید برای همه شهروندان رعایت شود و منتقد بودن مانع از حق آموزش نمی‌شود. وزیر علوم روی این موضوع ایستاده است اما نمایندگان بر لغو بازگشت دانشجویان ستاره داره و اخراج مجدد این عزیزان مصر هستند.

وی اصرار نمایندگان مجلس برای اخراج مجدد دانشجویان ستاره دار را مغایر کنوانسیون حقوق مدنی - سیاسی عنوان کرد و گفت: طبق ماده 9 قانون مدنی، زمانی که ایران به معاهدات بین‌الملی می‌پیوندد در حکم قانون بوده و باید به آن عمل کرد.

نقاشی با اشاره مجدد به تخلفات وزارت علوم در دولت گذشته در جذب خارج از چارچوب اعضای هیات علمی و نیز بورسیه‌های غیرقانونی گفت: افراطیون اصولگرا به دنبال این هستند که فضای سیاسی، فرهنگی و صنفی شاداب و فعال نباشد. آنها معتقدند که هر چقدر فضای دانشگاهی با رکود روبرو باشد و فقط یک گروه و جریان های محدودی وابسته به آنها فعال باشند به نفع آن جریان است.
وی ادامه داد: اما اگر فضای صنفی، فرهنگی و سیاسی از سوی دانشجویان حامی دولت پررنگ شود و دانشگاه‌ها دوباره بازیابی شود، جریان افراطی بازنده واقعی فضای دانشگاه خواهند بود. به طور مثال در 16 سال اخیر در سطح ریاست جمهوری و غیر از آن هر موقع که فضا باز بوده است، جریان اصلاحات پیروز بوده است.
نقاشی تاکید کرد: افرطیون اصولگرا اساسا دنبال بحث عدالت خواهی نیستند. عدالت آنها رنگ و بوی تبعیض دارد. از این رو کسانی که به دنبال تبعیض هستند، نمی‌توانند از عدالت سخن بگویند.

کد N440726

وبگردی