آفتاب

توضیحات توکلی درباره رانت 650 میلیون یورویی

توضیحات توکلی درباره رانت 650 میلیون یورویی

تهران-ایرنا- «احمد توکلی» نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امتیاز ویژه به تاجر خاص باعث شد که 350 تا 450 میلیارد تومان نصیب این تاجر شود که این موضوع به تقویت انحصارگری در بازار کالاهای اساسی کمک می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس افزود: رییس جمهوری مطالبی را متوجه بنده،نهادهای نظارتی و رسانه کردند.پس از آنکه دادستان دیوان محاسبات اعطای رانت و امتیاز ویژه غیرقانونی به تاجر خاص را به طور رسمی تایید کرد و به دلیل این تخلف به آقایان سیف و نعمت زاده تذکر داد و پرونده را برای یکسال تعلیق کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه سه عضو کابینه در برابر مقام نظارتی فصل الخطاب، مواضع نسنجیده ای گرفتند.

توکلی به نامه خود خطاب به رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: من از رییس جمهوری خواستم که به همکارانش تذکر دهد که در برابر قانون خاضع باشند.

توکلی با بیان اینکه بنا نداشتم این بحث ادامه پیدا کند اما ظاهرا رییس جمهور خود نیز محتاج تذکر است، افزود: به ملت شریف عرض می کنم که دو امتیاز ویژه به یک تاجر خاص داده شده است. در رانت بخشی دوم که مهمتر است بانک مرکزی و وزارت صنعت با تاجر خاص تفاهم نامه ویژه ای امضا کرده اند تا وی بتواند برخلاف مقررات جاری، بار کشتی های خود را بلافاصله ترخیص کند و در بازار بفروشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قرار شد بعد از چهار تا 6 ماه 650 میلیون یورویی را از بانک مرکزی خریداری کند و به فروشنده خارجی بدهد. این امتیاز ویژه به شرکت دولتی متقاضی نیز داده نشده است.این کار350 تا 400 میلیارد تومان وام عاید این تاجر خاص کرد.

توکلی افزود: مهمتر از مقدار این منافع نامشروع، تقویت انحصارگری این تاجر در بازار است که با قوت مردم سر و کار دارد، جنبه امنیتی پیدا می کند.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس خطاب به رییس جمهوری گفت:شما در سفر استانی شهرکرد فرمودید کالاهای اساسی به دلیل مشکلات ارزی و دهها مشکل دیگر متعدد روی آب مانده بود، مشکلات دوبرابر شده بود اما همان روزها در گزارش 100 روزه خود فرمودید که انبارهای ما به اندازه کافی پر است و مشکل نداریم حتی برای آینده دور هم کالا خریداری شده است.

توکلی گفت: آقای رییس جمهور! آیا اطلاع دارید که گمرک 17 روز پیش از اعطای این رانت به طور رسمی به وزیر نامه نوشته بود که بیش از یک میلیون 150 هزار تن انواع کالاهای اساسی متعلق به 30 شرکت را وصول کرده است و باید هرچه سریعتر ترخیص شود؟ کدام موضوع درست است؟ گزارش 100 روزه یا گزارش شهرکرد شما؟

وی خطاب به روحانی گفت: شما اذعان کردید که این اعتبار به فرد خاص داده شده و رانت بوده است. از سوی دیگر آیا فقط آن یک تاجر در خارج از کشور اعتبار داشت؟ بنده که این رانت ها را به صورت کتبی به شما اطلاع دادم ،چرا از بانک مرکزی نپرسیدید؟ به چه دلیل به داوطلبان دیگر اجازه نداند که کالایشان را با اعتبار خودشان در بازار بفروشند؟

این نماینده مجلس گفت: قانون می گوید اینکه امکانی را به کسی بدهید و به دیگری ندهید، ممنوع است،شما اسم قانون شکنی را شهامت می گذارید؟ آقای رییس جمهور!آیا شما مطمئن هستید آن تاجر خاص با اعتبار خود جنس وارد کرد؟ چرا نمی پرسید،دیوان محاسبات این موضوع را تایید کرده است.

این خبر در حال تکمیل است

سیام 9173**
کد N440451

وبگردی