آفتاب

لغو کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان

لغو کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان

تسنیم نوشت:

 روزنامه السفیر لبنان از احتمال لغو کمک تسلیحاتی سه میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان خبر داد.

روزنامه السفیر لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه در پایتخت فرانسه اعلام کرد که اگر عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی در تصحیح روند کمک [اول] سعودی‌ها به ارتش لبنان به مبلغ سه میلیارد دلار از طریق فرانسه وارد عمل نشود، این معامله که اولین معامله از این نوع است، احتمالا لغو خواهد شد.
منابع روزنامه السفیر اعلام کردند که هنگامی که شاه عربستان کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان را در پایان سال 2013 میلادی اعلام کرد، این موضوع را به دفتر پادشاهی واگذار کرد تا آن را بر اساس لیست‌هایی که از ارتش لبنان دریافت می کنند، به اجرا بگذارند.
در آن زمان رئیس جمهور لبنان از جان قهوه چی فرمانده ارتش خواست تا لیست مورد نظر ارتش برای دریافت تسلیحات را به عربستان سعودی تحویل دهد، به همین علت قهوه‌چی به عربستان سفر کرده و با خالد التویجری رئیس دفتر پادشاهی در ریاض دیدار کرد. لیست های ارائه شده از سوی ارتش لبنان با این وجود بارها به بهانه تضمین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از سوی فرانسه رد شد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت، اما با گذشت هشت ماه هنوز توافق نهایی بر سر این لیست‌ها حاصل نشده است.
در دیدارهای سه جانبه سلسله مذاکراتی بین خالد التویجری به نمایندگی از ریاض و نماینده وزارت دفاع فرانسه و قهوه چی انجام شد که عربستان سعودی نیز مجموعه شروطی را برای انجام این معامله قید کرد که مهم ترین آنها دو شرط زیر است.
شرط اول اینکه اگر در جریان معامله سلاح پولی بین هر کدام از طرف‌ها رد و بدل شود، این کار مجازات قضایی خواهد داشت. شرط دوم در مورد قیمت تسلیحات فروخته شده به لبنان است که بر اساس آن اگر بعد از مدتی معلوم شود که فرانسه همین سلاح‌ها را به قیمتی ارزان‌تر به کشوری دیگر واگذار کرده، باید غرامت آن را پرداخت کند.

زمستان گذشته بود که میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان خبر کمک سه میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان را اعلام کرد، در حالی که هنوز مذاکرات برای تعیین سلاح‌هایی که هیچ خطری برای اسرائیل نداشته باشد! همچنان بین هیئت های دو طرف ادامه دارد، سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان به تازگی از کمک یک میلیارد دلاری دیگر عربستان سعودی به ارتش لبنان خبر داد. این در حالی است که به نظر می‌رسد، کمک جدید سعودی‌ها با هزینه لغو کمک‌های قبلی تامین شده است.
در حالی که هنوز سازوکار ارائه این کمک تسلیحاتی جدید به ارتش لبنان مشخص نشده است، تحلیلگران مسایل بین‌المللی اعتقاد دارند که اعلام این کمک در شرایط کنونی تنها ابزاری برای بهبود وجهه عربستان سعودی و افزایش نفوذ این کشور در لبنان صورت می‌گیرد.
ریاض که به نظر می‌رسد با این تصمیم قصد دارد عمق روابط بین ارتش لبنان و حزب‌الله و اعتماد متقابل بین این دو ارگان را هدف قرار دهد، با وانمود کردن به تجهیز ارتش به سلاح‌های جدید می‌خواهد نیاز سنجی افکار عمومی لبنانی‌ها به سلاح مقاومت در سایه تهدیدات روز افزون رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که حزب‌الله لبنان در پی حضور در میدان مبارزاتی القصیر به عنوان یک بازیگر بین‌المللی در منطقه اعلام موجودیت کرد، بازیگری که می‌تواند موازنه‌های قدرت را تغییر دهد.

با وجود اینکه نحوه ایجاد تناسب بین تجهیزات آمریکایی ارتش لبنان و آموزش‌های نظامیان بر اساس این تجهیزات با سلاح‌ های فرانسوی مشکل است، عربستان سعودی در مرحله قبلی کمک های خود شرط "تحویل این سلاح‌ها از پاریس" را مطرح کرد تا به این ترتیب هدیه ای نیز به مقامات پاریس بدهد که در برخی پرونده های منطقه‌ای از جمله برنامه هسته‌ای ایران و موضوع سوریه کاملا منطبق بر سیاست های ریاض حرکت می‌کنند.

52261

کد N440289

وبگردی