آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

انبارلویی: تنها اراده ملت عراق، داعش را مغلوب می‌سازد

انبارلویی: تنها اراده ملت عراق، داعش را مغلوب می‌سازد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به مواضع مبهم آمریکا به نظر نمی رسد که سازمان‌ها و نهادهای بین المللی اقدامی اساسی برای رهایی از ملت عراق از دست تروریست ها انجام دهند و تنها عزم مردم این کشور است که می تواند آنها را از دست داعش رها سازد.

محمد کاظم انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تحولات اخیر عراق و حضور گروه‌های بعثی تکفیری در این کشور خاطرنشان کرد: داعش پس از تصرف مناطقی در عراق به کردها اطمینان داده بود که به قلمرو آنها کاری نخواهد داشت و برهمین اساس بود که متاسفانه بارزانی در چنین شرایطی بحث استقلال کردستان عراق و رفراندوم را مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: بارزانی به زودی متوجه شد که وعده های داعش فریبی بیش نیست زیرا اکنون این گروه تروریستی طی عملیاتی بخشهایی از اقلیم کردستان را تحت تسلط خود در آورده است برهمین اساس کردها ناچار شدند تا با دولت مرکزی گفت‌و‌گو کنند و همین رویکرد باعث شد تا بحث استقلال کردستان عراق به حاشیه برود. زیرا اقلیم کردستان برای برخورد با گروه‌های تروریستی نیاز به کمک دولت مرکزی عراق دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تشکیل اتاق جنگ مشترک میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق گفت: این اتاق جنگ مشترک که برای مقابله با اقدامات گروه های تروریستی در عراق تشکیل شده تا امروز به موفقیتهایی نیز دست یافته است.

انبارلویی در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با حملات نظامی آمریکا برای سرکوب گروه‌های تروریستی در عراق خاطر نشان کرد: اخیراً کتاب خاطرات هیلاری کلینتون منتشر شده و در آن آمده است « داعش تولید آمریکا است». به عبارت دیگر جریان تروریستی داعش جریانی صهیونیستی-آمریکایی بوده و در حال حاضر خود آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با داعش تلاش می کنند تا دوباره به عراق بازگردند چرا که اگر می خواستند با داعش مقابله کنند جلوی نفوذ و گسترش این گروه تروریستی قبل از اینکه وارد عراق بشوند می‌گرفتند.

وی ادامه داد: آمریکا با وجود توانایی که داشت جلوی تصرف بخش هایی از خاک عراق، توسط داعش را نگرفت تا این گروه تروریستی در عراق مستقر شود به همین دلیل ما به نیت آمریکایی ها برای سرکوب داعش تردید داریم و به عقیده ما تنها راه برخورد با تروریسم این است که ملت عراق یک پارچه علیه گروه های تروریستی وارد عمل بشوند و همانطور که می بینید تا حدی مقدمات این اقدام یکپارچه هم مهیا شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سرکوب حملات گروه‌های بعثی-تکفیری در سوریه افزود: همانطور که در سوریه دولت این کشور و مردم سوریه اراده کردند تا با تروریست ها مبارزه کنند و موفق شدند تا بخش هایی از خاک سرزمینشان را ازتروریست ها پس گرفته و بقیه مناطق اشغالی را به زودی از حضور نیروهای داعش پاک خواهند کرد ملت عراق هم اگر اراده کنند موفق خواهند شد این گروه های تروریستی را از این کشور بیرون کنند.

وی در رابطه با انتخاب نخست وزیر عراق گفت: برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی نمی کند چه کسی در عراق نخست وزیر شود زیرا هر فردی که از سوی نخبگان و پارلمان عراق به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شود مورد حمایت ایران خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان در رابطه با تصویب پیش‌نویس قطعنامه علیه داعش در سازمان ملل خاطر نشان کرد: جنایت و فجایعی که داعش در عراق به وجود آورده است به ویژه در مناطق مسیحی نشین و در قبال ایزدی ها باعث برانگیختن احساسات و اعتراضات مردمی در سراسر جهان شده است و حتی پاپ و جامعه مسیحیت هم ناراحتی خود را از این اقدامات اظهار کرده و نسبت به فجایع عراق حساسیت نشان می‌دهند، بنابراین طبیعی است که شورای امنیت هم نسبت به این وقایع واکنش نشان دهد اما با توجه به موضوع مشکوک و مبهم آمریکا به نظر می رسد که اقدام کارسازی در سازمان ملل برای ملت عراق رخ نخواهد داد بنابراین ملت عراق باید عزمشان را برای مبارزه با تروریست جزم کنند.

انتهای پیام

کد N440259

وبگردی