آفتاب
به قلم علیرضا مشایخی

کتاب موسیقی «هارمونی» منتشر شد

کتاب موسیقی «هارمونی» منتشر شد

کتاب موسیقی «هارمونی» نوشته علیرضا مشایخی با موضوع آهنگسازی به شیوه کلاسیک توسط انتشارات ماهور منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب موسیقی «هارمونی» نوشته علیرضا مشایخی با موضوع آهنگسازی به شیوه کلاسیک توسط انتشارات ماهور در 9 فصل منتشر شده است.

علیرضا مشایخی آهنگساز و نویسنده کتاب موسیقی «هارمونی» هدف از نگارش این کتاب را آشنا کردن کاربردی دانشجویان با هارمونی مکتب کلاسیک وین در جامع ترین و سریع ترین شیوه ممکن دانسته است.

وی در مقدمه این کتاب موسیقایی چنین آورده است: به پیشنهاد دانشجویان آهنگسازی سالهاست که مشغول نگارش مجموعه وسیعی در زمینه علوم آهنگسازی هستم و تا کنون کتب «کنترپوان مدال» و آهنگسازی به شیوه باخ (کنترپوان تنال) از این مجموعه منتشر شده و خوشحالم که اینک با انتشار آهنگسازی به شیوه کلاسی (هارمونی) نیمی از راه پیموده شده است.

این آهنگساز موسیقی کلاسیک در بخش دیگری از مقدمه به ماهیت این کتاب موسیقایی اشاره کرده است: در این کتاب می کوشم شیوه برخورد با هارمونی را به حوزه علمی در آثار بزرگان این فن گسترش دهم و پس از هربحث، موضوع را در آثار استادان پیگیری کنم. احتمالا نگاه به آثار اساتید در بخش 1 - 3 برای هنرجویی که یادگیری را با این کتاب آغاز کرده کمی دشوار است.

در فصل اول کتاب که با عنوان «هارمونی پایگی» منتشر شده است به موزه‌های علم هارمونی اشاره شده است: در علم هارمونی می آموزیم که آکوردها تحت چه قوانینی به دنبال هم می آیند؛ به عبارت دیگر، چگونه آکوردهای مختلف به یکدیگر وصل می شوند. در تئوری موسیقی هرگاه پایه آکورد در باس قرار گیرد آکورد را «پایگی» می نامند. در این فصل تنها از آکوردهای پایگی استفاده خواهیم کرد و به کمک آنچه می آموزیم بخشی را که به عنوان صورت تمرین در مقابل خود داریم، با استفاده از روش های وصل کردن آکوردهای پایگی، تبدیل به یک قطعه کوتاه موسیقی می کنیم.

این کتاب در شمارگان 2200 نسخه و قیمت 16 هزارتومان توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است.

کد N440248

وبگردی