آفتاب

آمریکا مقصد اول پناهندگان اقتصادی چینی

آمریکا مقصد اول پناهندگان اقتصادی چینی

یکی از مقام‌های ارشد چین اعلام کرد، بیش از 150 تن از "پناهندگان اقتصادی" این کشور که از مقام‌های فاسد و یا مظنون به دریافت رشوه هستند، به آمریکا رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لیائو جینرونگ، مدیر دفتر همکاران بین‌المللی در وزارت امنیت عمومی چین گفت: آمریکا به مقصد اول پناهندگان چینی که از قانون فرار کرده‌اند، تبدیل شده‌ است.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین مبارزه گسترده با فساد را آغاز کرده و همچون مقام‌های پیش از خود نسبت به تهدید فساد علیه حیات حزب کمونیست هشدار داده بود. پکن همواره با مساله‌ای که آن را "مقام‌های عریان" می‌خواند، مواجه است. این عبارت به کارمندان دولتی اشاره دارد که زنان، شوهران و یا فرزندان آن‌ها در خارج از چین زندگی می‌کنند و مقام‌ها از ارتباط فامیلی در خارج برای خارج کردن غیرقانونی دارایی‌ها از چین استفاده می‌کنند تا با تحقیقات مواجه نشوند.

برخی آمارها شمار مقام‌های چینی و بستگان آن‌ها را که دارایی‌های خود را منتقل کرده‌اند، بیش از یک میلیون تن تخمین زده‌اند. اما بازگرداندن این مقام‌های فراری به چین آسان نیست. هیچ گونه معاهده استردادی میان چین و آمریکا وجود ندارد و دولت‌های خارجی تمایل چندانی به بازگرداندن مظنونان چینی نشان نمی‌دهند چرا که احتمالا آن‌ها با مجازات مرگ رو به رو می‌شوند.

مقام‌ ارشد وزارت امنیت عمومی در گفت‌وگو با چاینا دیلی اظهار کرد: به دلیل اینکه هیچ معاهده استردادی میان چین و آمریکا وجود ندارد، ما با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه هستیم و بازگرداندن اشخاص فراری اصلا آسان نیست و روندی پیچیده و طولانی دارد.

به گزارش چاینا دیلی مقام‌های پکن تلاش دارند تا نشست سالانه‌ای را با مقام‌های قضایی آمریکا از جمله وزارت امنیت داخلی برگزار کنند. چین ماه گذشته عملیات "شکار روباه" را برای دستگیری مقام‌های فاسد آغاز و اعلام کرد که تمام فراری‌ها را در سراسر جهان تحت پیگرد قرار می‌دهد و مجازات می‌کند.

خبرگزاری شینهوا در ماه ژوئیه گزارش داد که 320 مظنون چینی در سراسر جهان برای مجازات به اتهام فساد اقتصادی به پکن بازگردانده شده‌اند.

انتهای پیام

کد N440103

وبگردی