آفتاب

مالکی انتخاب العبادی را نقض هولناک قانون اساسی خواند

مالکی انتخاب العبادی را نقض هولناک قانون اساسی خواند

ایسنا نوشت:

مالکی ماموریت حیدر عبادی برای تشکیل دولت جدید عراق را توسط رئیس جمهور این کشور "نقض هولناک قانون اساسی" دانست.

به گزارش سایت سومریه نیوز عراق، نوری مالکی، نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف "دولت قانون" در سخنرانی تلویزیونی خود با بیان اینکه مکلف کردن حیدر عبادی به تشکیل دولت جدید "نقض هولناک قانون اساسی" است، گفت: من اسناد و مدارک معتبری در اختیار دارم که نشان می‌دهد ائتلاف دولت قانون بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.

نخست وزیر عراق گفت: تمامی اسناد و مدارک موجود از جمله تعداد رای‌ها و کرسی‌ها به نفع ماست. دولت قانون در واقع 103 کرسی و بیش از سه میلیون رای در اختیار دارد.

مالکی خاطرنشان کرد: تصمیمات دادگاه عالی فدرال روشن و آشکار بود و آنچه اتفاق افتاد "نقض هولناک قانون اساسی" بود.

مالکی همچنین از موضع آمریکا نسبت به مکلف کردن حیدر عبادی به تشکیل دولت جدید، انتقاد کرد و گفت: حمایت واشنگتن "نقض قانون اساسی" است.

وی اظهار داشت: نقض قانون اساسی از آنجا آغاز شد که رئیس جمهور از مدت تعیین شده قانون اساسی تجاوز کرد. همچنین دادگاه عالی فدرال هشدار داد که رئیس جمهور را به خاطر این اقدام مجازات خواهد کرد.

پیشتر جو بایدن، معاون باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با فواد معصوم، رئیس جمهور عراق، اقدام وی در مکلف کردن حیدر عبادی به تشکیل دولت جدید را ستود و بر تمایل اوباما بر تقویت همکاری با دولت جدید عراق تاکید کرد.

در همین راستا عواطف نعمه، نماینده ائتلاف دولت قانون فواد معصوم را به رهبری کردن "توطئه‌ای آشکار" متهم کرد.
وی گفت: ما به خاطر این اقدام رئیس جمهور به دادگاه عالی فدرال شکایت خواهیم کرد چرا که ما بزرگترین فراکسیون هستیم.

نعمه خاطرنشان کرد: ما خواهان سرعت بخشیدن به تشکیل دولت بودیم و علیه گروه "دولت اسلامی" (داعش) با نیروهای مسلح همکاری کردیم. ما نیاز شدیدی به یکپارچگی داریم اما اولویت‌ ما در اختیار داشتن سمت نخست وزیری است.

23261

کد N440079

وبگردی