آفتاب

تاکید وزرای خارجه ایران و ایتالیا بر لزوم تشکیل سریع‌تر دولت وحدت ملی در عراق

تاکید وزرای خارجه ایران و ایتالیا بر لزوم تشکیل سریع‌تر دولت وحدت ملی در عراق

ایرنا نوشت:

وزیران خارجه ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران در یک مکالمه تلفنی برلزوم مقابله با حملات گروه تروریستی داعش در عراق تاکید کردند.

به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف وزرای خارجه ایتالیا و ایران ساعاتی پیش در یک مکالمه تلفنی درخصوص بحران عراق و لزوم مقابله با حملات گروه تروریستی داعش گفت وگو کردند.

دو وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی درباره اوضاع سیاسی عراق صحبت و بر لزوم تشکیل هرچه سریعتر دولت وحدت ملی در این کشور پس از معرفی حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید تاکید کردند.

موگرینی و ظریف همچنین بر لزوم مقابله با حملات داعش و یک اقدام بین‌المللی جهت محافظت از اقلیت‌ها و تمام غیر نظامیان در عراق تاکید کردند.

موگرینی پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد:ˈ در لحظه‌ای این چنین فاجعه بار برای عراق، ابتکار فواد معصوم رییس جمهوری مبنی بر معرفی حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید می‌تواند راه را به سوی ثبات سیاسی کشور باز کند.ˈ

وی افزود:ˈ حالا عراقی‌ها و تمام جامعه بین‌المللی منتظر تشکیل هرچه سریعتر یک دولت وحدت ملی هستند.ˈ

وی که به نخست وزیر جدید پیام تبریک ارسال کرد اظهار داشت که مقامات و مردم عراق می‌توانند بر روی حمایت و همبستگی ایتالیا در قبال تهدیدات و ستیزه‌جویی‌هایی که باید مقابله کنند، حساب کنند.

وزیر خارجه ایتالیا پیشتر با بیان اینکه مشارکت بازیگران منطقه‌ای از جمله ایران برای مقابله با پدیده تروریسم و امنیت در عراق مهم است، گفته بود که باید برای پایان دادن به بحران در عراق از ابزارهای لازم در داخل این کشور و مشارکت ایران و کشورهای خلیج فارس استفاده کرد تا امنیت و ثبات سیاسی در این کشور برقرار شود.

موگرینی روز دوشنبه در یک برنامه رادیویی ضمن رد امکان مداخله نظامی این کشور در عراق، بر لزوم حمایت حتی نظامی از کردها در برابر داعش، تاکید کرد و گفت:ˈ ما در این ساعات به همراه شرکای اروپایی در حال بررسی روش‌های موثرتری برای متوقف کردن داعش هستیم که البته شامل عملیات نظامی نمی‌شود.

وی افزود: ˈنیاز فوری در حال حاضر متوقف کردن داعش و حفظ غیرنظامیان است.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین در نامه‌ای رسمی به کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا، خواستار تشکیل شورای امور خارجی در خصوص عراق، غزه و لیبی شد.

وی اظهار داشت:ˈ بحران عراق نیاز به یک راه حل داخلی دارد و تنها کلید برای خروج از بحران، تشکیل یک دولت فراگیر است.

 

23503

کد N440049

وبگردی