آفتاب
گزارش مهر/

استان مرکزی گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی/ 28 هزار مسافر تابستانی به استان سفر کردند

استان مرکزی گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی/ 28 هزار مسافر تابستانی به استان سفر کردند

اراک – خبرگزاری مهر: تابستان فصل مسافرت و فراغت است، مردم کشور ما نیز این فرصت ارزنده را برای با هم بودن و داشتن لحظاتی خوش از دست نمی دهند، استان مرکزی نیز این روزها شاهد حضور مسافران تابستانی است که این منطقه را بعنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اند. مسافرانی که کوچه باغهای تفرش، باغ گل محلات، غار نخجیر و...را مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، موقعیت ممتاز استان مرکزی و قرار گرفتن آن در مرکز راه های ایران از گذشته های دور تاکنون تاثیر بسیار مهمی در تحولات تاریخی داشته است.

سابقه تاریخ و تمدن در این استان بر اساس پژوهش های باستان شناسی به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد می رسد. که تپه های تاریخ و سنگ نگاره ها گواه آن هستند، این ظرفیت تاریخی عظیم در کنار تمامی زیبایی طبیعی و جاذبه های بکر این استان را مقصد مناسبی برای حضور گردشگران کرده است. روستاهای زیبا، غارهای اسرارامیز، سراب های دل انگیز و مساجد و مدارس  خانه های قدیمی همه انگیزه ایست برای گذراندن روزهایی در این استان.

استان مرکزی دارای آبادی های متعددی است که هر کدام در نقطه ای از استان با جذابیت و آداب و رسوم خود وجود دارد، آبادی هایی که در کنار مهمان نوازی اهالی آن دارای چشمه ها، سراب ها، امامزاده ها و ...است.

وفس در شمال غرب اراک با خانه های پله مانندش و کشتزارها و دامنه های زیبایش، انجدان در جنوب شرقی اراک با دامنه کوه های برف چاه و چشمه و غارهای زیبایش، کودرز در جنوب اراک با امامزاده عبدالله کودرز و دامنه های سرسبز کوه زرده، سرآبادان در شمال شرق اراک با دشت های وسیع لاله و جاده های پرپیچ و خمش، لنجرود با رودخانه بصری و تپه های تاریخی اش، چلسبان در شمال ساوه با کلیسای کوچک و جویبارانش در کنار آبادی هایی چون گرکان، نقوسان، آتشکوه، چال هما، آوه، ورچه، شهابیه، هزاوه و دلارام می توانند روزهای باطراوتی را برای اعضای خانواده ها و دوستان در زیر سایه سار درختان و جوشش چشمه هایشان به ارمغان بیاورند.

مسیرهای طبیعت گردی استان مرکزی

استان مرکزی دارای مسیرهای طبیعت گردی، دوچرخه سواری، کوه پیمایی و ارتفاعات بسیاری است که می تواند رضایت طبیعت گردان و گردشگران این بخش را جلب کند.

کوه شهباز در جنوب غربی اراک، فَشک به فَرک در شمال اراک، کویر میقان در شمال شرق اراک و هفتاد قله در غرب اراک از جمله مسیرهای دوچرخه سواری و ازبران به آسکین در شمال اراک، گوشه به واشه در در جنوب اراک و نقوسان به واشقان در شمال اراک از جمله مسیرهای کوهپیمایی این استان است.

همچنین ارتفاعات راسبند با ارتفاع سه هزار و 223 متر در شمال شهرستان شازند، قله شهباز با ارتفاع سه هزار و 388 متر در جنوب شهر اراک،  قله سِرو با ارتفاع سه هزار و 323 متر در نزدیکی روستای دستجرد، قله الاداغ با ارتفاع سه هزار و 210متر واقع در غرب شهر اراک، قله ولیجیا با ارتفاع سه هزار  176 متر در مرزهای استان مرکزی با استان قم، قله الوند با ارتفاع سه هزار و 56 متر در جنوب اراک، قله سفیدخانی با ارتفاع سه هزار و 118 متر در جنوب غربی اراک، هفتادقله با ارتفاع دو هزار و 732 متر واقع در شمال اراک و قله های اینچه قاره، نقره کمر، قله گوجه و شاه کیخسرو از جمله ارتفاعات استان مرکزی است.

استان مرکزی همچنین دارای غارها، آبشارها، سراب ها و چشمه های متعدد است و در کنار تمام این جاذبه های طبیعی دارای اماکن تاریخی و محوطه های باستانی است.

سنگ نگاره های تیمره در خمین یکی از آثار باستانی این استان است که طبق پژوهش های بعمل آمده وجود تمدن های اولیه در این استان را نمایش می دهد. شهر زیرزمینی ذلف آباد در نزدیکی فراهان یکی دیگر از آثار بجای ماده از گذشته های دور در استان مرکزی است.

بناي باستاني خورهه در شمال شرق شهرستان محلات

بناي باستاني خورهه در شمال شرق شهرستان محلات و در مجاورت روستاي خورهه واقع شده است و مجموعه بقایا و آثار  بجا مانده ابهامات زیادی را در خصوص قدمت، معماری، کاربرد و نوع استفاده از بنا را در بین مورخان و باستان شناسان داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

آتشکده آتشکوه در نیم ور از دیگر آثار باستانی این استان است که زمانی یکی از آتشکده های معروف زرتشیان در جهان محسوب می شد. مسجد جامع ساوه، مسجد جامع شش ناو تفرش، نیم ور، خمین، مسجد جامع محلات، مسجد سرخ، مسجد و مدرسه علمیه سپهداری، امامزاده محمد عابد، امازاده های شهر آستان، امامزاده هفتاد و تن ساروق ، کلیسای مسروپ مقدس، بقعه پیرمراد و... از جمله آثار و اماکن مذهبی و دیدنی استان مرکزی است.

خانه امام خمینی در خمین، قلعه قیز در ساوه، خانه قدیمی دکتر قریب، قلعه تاریخی الویر، کاروانسرای باغ شیخ، قلعه آردمین، یمچه بازار خمین، قلعه کلاه فرنگی حاج وکیل، بازار سرپوشیده اراک، بازار محلات، خانه امیرکبیر در هزاوه، مدرسه سپهسالار، قلعه سالار محتشم از جمله بناهای تاریخی این استان است.

موزه گنبد چهارسوق، عمارت خاکباز موزه مفاخر استان مرکزی، موزه خط و نقوش و مردم شناسی تفرش، موزه مردم شناسی آشتیان، موزه حمام چهارفصل، موزه صنایع دستی استان مرکزی، موزه مردم شناسی قلعه سالار محتشم خمین، موزه سلطان آباد و... از جمله موزه های این استان است.

در میان تمام جاذبه ای استان مرکزی نباید از کوچه باغ ههای زیبای تفرش، سراب های شازند، پارک سرچشمه محلات، آب انبار بلور، کبوترخانه های خمین، پل دوآب و تالاب میقان غافل شد.

حضور 28 هزار نفر مسافر در استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در خصوص حضور گردشگران و مسافران تابستانی در استان مرکزی گفت: از آغاز دور دوم سفرهای تابستانی و با اتمام ماه مبارک رمضان تاکنون 28 هزار نفر مسافر در هتل ها، مجتمع های اقامتی و ستادهای اسکان آموزش و پرورش استان اقامت داشته اند.

سید محمد حسینی با بیان اینکه بازدید از موزه ها رایگان بوده است، افزود: در این مدت 10 هزار و 430 بازدید از سوی گردشگران از موزه ها و اماکن تاریخی استان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: 21 هزار نفر نیز از جاذبه های طبیعی چون سرچشمه محلت، کوچه باغ های تفرش و محلات بازدید و همچنین هزار نفر نیز از محوطه های تاریخی ذلف آباد و خورهه محلات دیدن کردند.

حسینی همچنین از 33 بازدید نظارتی این اداره کل از رستوران های بین راهی، هتل ها، مهمانپذیرها و مراکز خدمات رسان داشته که خوشبختانه تاکنون تخلفی گزارش نشده است.

کد N440021

وبگردی