آفتاب
رییس جمهور در همایش| 194380

بیکاری 500 هزار نفر و تعطیلی دو هزار واحد تولیدی در سال‌های گذشته

بیکاری 500 هزار نفر و تعطیلی دو هزار واحد تولیدی در سال‌های گذشته

امروز کسانی که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند در شهرها تنها 7.5 درصد مخارج بیمار را پرداخت می‌کنند و در روستا این رقم 5 درصد است/به استثنای سال‌های اولیه انقلاب هیچ زمانی شرایط سال‌های 91 و 92 را نداشتیم.


                           

رییس جهمور با اشاره به ارزی که از فروش نفت در دولت گذشته نصیب کشور شد، گفت:‌ دلار نفتی فراوان سیل واردات را افزایش و تولید را کاهش داد و ظرف چند سال بیش از دو هزار واحد تولیدی تعطیل شدند و بیش از 500 هزار نفر در زمینه صنعت بیکار شدند.






به گزارش خبرنگار ایلنا حسن روحانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: دولت سالیانه برای صرفه‌جویی، مهار آب و استفاده بهتر از منابع آب، دو میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.






وی با اشاره به مشکلات سال‌های گذشته کشور یادآور شد: ما برای حل همه معضلات در یازده ماه برنامه‌ریزی و شروع به عملیات کردیم که برخی از برنامه‌ها زمان‌بر است.






رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما آنچه فکر می‌کردیم برای محیط زیست ضرورت دارد، عملیاتی کرده و ادامه می‌دهیم گفت: از شما خواهش می‌کنم که هر موردی که به محیط زیست مربوط می‌شود را به عنوان اولویت در سرمایه‌گذاری قرار دهید و دولت نیز در این زمینه از کارآفرینان حمایت خواهد کرد.






وی افزود: در بحث سلامت دیدیم که مردم با معضل بزرگی مواجه هستیم و باید همه پس‌انداز زندگی‌شان را به خاطر یک عمل جراحی پرداخت کنند؛ بنابراین چاره‌اندیشی کردیم. این دولت افتخار دارد که در بحث سلامت قدم‌های مهمی برداشته است.






روحانی خاطرنشان کرد: امروز کسانی که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند در شهرها تنها 7.5 درصد مخارج بیمار را پرداخت می‌کنند و در روستا این رقم 5 درصد است. این قدم بسیار مهم است و ما مصمم هستیم این راه را ادامه دهیم و اعتبارات آن را برای امسال و سال آینده تامین کنیم.






رئیس جمهور یادآور شد: در میان ده‌ها مشکل‌ بزرگ پیش‌روی ما در سیاست خارجی و اقتصاد، احساس دیگری برای برنامه‌ریزان ما وجود داشت و بسیاری از صاحب‌نظران مشکلات سیاست خارجی و اقتصاد را تاثیرگذار و در سایر بحث‌ها و زندگی مردم می‌دیدند.






روحانی ادامه داد: بنده به عنوان رئیس جمهور هفته‌ای نبود، جلسه‌ای نبود که راجع به این مسائل مهم نداشته باشم. البته سیاست خارجی دنیای وسیعی دارد و اقتصاد دنیای وسیع‌تر. اما مسائل کلان در این دو بخش را بنده مستقیما نظارت و اداره جلساتش را بر عهده گرفتم.






رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در بحث اقتصاد با رکود تورمی بی‌سابقه‌ای در کشور مواجه بودیم، گفت: اگر آمار و ارقام اقتصادی در سال 1338 را در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال تا به امروز است، به استثنا سال‌های اولیه انقلاب هیچ زمانی شرایط سال‌های 91 و 92 را نداشتیم.






وی افزود: رکودی که دو سال پشت هم ادامه پیدا کرد و رشد اقتصادی ما در سال 91، منفی 6.8 درصد و رشد اقتصادی سال 92 منفی 1.1 درصد باشد. این رکود توام با تورم بالای 30 درصد شرایطی را در تاریخ اقتصاد کشور ایجاد کرد که آن را هیچ گاه سراغ نداشتیم.






روحانی خطاب به حاضران در سالن گفت: شما می‌دانید معضلات اقتصادی آثار خود را در بسیاری از موارد به تدریج بروز می‌دهد. ما از سال 85 تا 90 دلارهای نفتی فراوانی در اختیار داشتیم و دولت قبل آن را بی‌حساب به بازار سرازیر کرد و دیدیم که چه وضعی پیش آمد.






وی ادامه داد: نفت که گران و پرفروش می‌شود، همه را خوشحال می‌کند اما این بهار چقدر زود گذر است که نه تنها تابستان بلکه پاییز درختان را در پیش‌رو دارد. دلار نفتی فراوان سیل واردات را افزایش و تولید را کاهش داد و ظرف چند سال بیش از دو هزار واحد تولیدی تعطیل شدند و بیش از 500 هزار نفر در زمینه صنعت بیکار شدند.






روحانی با تاکید بر اینکه در این سال‌ها تمام واحدهای صنعتی ما به خارج وابسته شدند و واردات بی‌رویه به وجود آمد، گفت: ارتباط بخش‌های صنعتی با یکدیگر قطع شد و از طرفی کشورهایی در منطقه بودند که بخش تولیدی ما قدرت رقابت با آنها را نداشت. در این شرایط وقتی تحریم هم بیاید و بخواهد دلار را از دسترس خارج و یا قیمت آن را چند برابر کند ما شاهد رکود سال‌های 91 و 92 خواهیم بود.






وی افزود: ممکن است برخی بگویند صرفا در سایه تحریم این شرایط به وجود امده اما حتی اگر تحریمی هم نبود ما در سال 91 مشکلاتی داشتیم و آثار آن در سیاست‌ها ظهور می‌کرد.





                       
کد N439990

وبگردی