آفتاب

توافق مسکو – کی‌یف برای عملیات‌های بشردوستانه در اوکراین

توافق مسکو – کی‌یف برای عملیات‌های بشردوستانه در اوکراین

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو و کی‌یف بر روی جزئیات عملیات‌های امدادی بشردوستانه تحت کنترل صلیب سرخ در جنوب شرق اوکراین توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: می‌توانم بسیار محتاطانه خوش بین باشم که تمام بهانه‌های ممکن و غیرممکن برای سازماندهی روند ارسال کمک‌ها رفع شده است. ما تمام جزئیات را با مقام‌های اوکراینی بررسی کرده‌ایم. عملیات بشردوستانه به سرعت تحت نظارت صلیب سرخ آغاز می‌شود و ما امیدواریم که غرب مانع این عملیات نشود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت که مسکو یک محموله کمک‌های امدادی به مناطق اشاره شده ارسال خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرد که رفتار دولت‌های غربی چیزی جز تزویر و ریاکاری نیست که در مورد بحران اوکراین صدق می‌کند.

لاوروف در جمع خبرنگاران در سوچی گفت: اگر خبرهای رسیده مبنی بر اینکه انگلیس، فرانسه و آلمان هیچ فوریتی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه نمی‌بینند صحت داشته باشد، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که غرب بالاترین درجه ریاکاری را نشان می‌دهد. در آن صورت بسیار سخت است که بخواهیم کشورهایی که علیه روسیه متحد شده‌اند، شرکای خوب بنامیم. ما لازم می‌دانیم که در چهارچوب قوانین بین‌المللی و با استفاده از تمام اقدامات به آن‌ها جواب بدهیم.

سرگئی لاوروف همچنین از تمامی طرف‌ها درخواست کرد تا به پای میز مذاکره بیایند. وی گفت: ما در جریان تماس خودمان با رهبران غربی بار دیگر از تمامی طرف‌های درگیر خواستیم که به اقدامات خشونت طلبانه پایان داده و برای اجرای توافق‌های پیشین به پای میز مذاکره بیایند و روند تدوین قانون اساسی جامع را با مشارکت تمام مناطق آغاز کنند.

این مقام ارشد روسیه همچنین مقام‌های اوکراینی را به پاکسازی قومی در مناطق روس‌زبان متهم کرد و گفت: به نظر می‌رسد که هدف عملیات‌هایی که ضد تروریستی نامیده می‌شود، ویران کردن جنوب شرق اوکراین و بیرون راندن تمام روس‌هاست. هدف آن‌ها این است که بعدا این مناطق را با مردمی با تاریخ، فرهنگ، روابط و دوستی متفاوت پر کنند.

در جریان نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل، مسکو و سازمان ملل خواستار باز شدن کریدورهای کمکی در شرق اوکراین شدند. با این حال نماینده موقت اوکراین در سازمان ملل وجود بحران انسانی در کشورش را رد کرد و گفت: هیچ نوع بحران انسانی در اوکراین وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N439949

وبگردی