آفتاب
/کلام روز/

علت توجه به صنعت در اسلام

علت توجه به صنعت در اسلام

بیگانگان درصدد آن هستند که دانش‌ها و صنعت‌ها را از مسلمانان بگیرند تا مسلمانان به سوی کتابخانه‌ها، نسخه‌های خطی و افزارهای علمی و عملی آنها هجوم آورند. پس بر هر مسلمانی که توانایی دارد لازم است از این کار جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسلمانان باید در راستای دانش‌ها، صنعت‌ها و اختراعات خود را نیرومند سازد و اسباب رفاه و آسایش اجتماع و سرزمین خویش را با اقتدار هرچه تمام‌تر فراهم کنند.

خداوند در آیه 80 سوره انبیاء می‌فرماید به او ( داوود پیامبر) صنعت زره‌بافی - برای شما - آموختیم، تا در جنگ‌هایتان محافظ شما باشد.

امام علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر می‌فرمایند: کار مردمان استوار نشود جز با بازرگانان و صنعتگران که هر صنفی امکاناتی فراهم می‌آورند و بازارها را برپا می‌دارند و چیزهایی را که مردم خود نمی‌توانند فراهم کنند فراهم می‌کنند و کار مردم را راه می‌اندازند.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: گیاهان دارویی برای مداوای آدمی آفریده شده است لکن چیدن و به اندازه مخلوط کردن و از آنها دارو ساختن به عهده خود انسان است.

امام صادق (ع) همچنین می‌فرمایند: در آفرینش این زمین و چگونگی آن بیاندیش که چگونه استوار و بی‌حرکت آفریده شده است، تا بتواند مسکن و وطن انسان‌ها باشد. اگر زمین لرزان و همواره در حال نوسان می‌بود مردمان نمی‌توانستند بر روی آن ساختمان بسازند و به بازرگانی و صنعتگری و کارهای دیگر بپردازند.

امام صادق (ع) در حدیث دیگری می‌فرمایند: چوب برای انواع کارهای درودگری و جز آن است و پوست، برگ، ریشه‌ها، شاخه‌ها و صمغ‌های درختان برای انواعی از فایده و بهره‌وری.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: در این امر تأمل کن که گاه ظرف‌ها و کالاهای نو و بی سابقه‌ای پیدا می‌شود که مردم آنها را پدید می‌آورند و نوآوری می‌کنند.

پی نوشت:

سوره انبیاء، آیه 80

نهج‌البلاغه / 1003

بحار 3/86

بحار 3/121

بحار 3/129

منبع: الحیات، محمدرضا حکیمی

انتهای پیام

کد N439767

وبگردی