آفتاب
استاد روابط بین‌المللی دانشگاه آمریکایی بیروت در گفت‌وگو با ایلنا:| 194358

جنایت‌های اسرائیل نتیجه مستقیم سیاست‌های واشنگتن در قبال تل‌آویو است

جنایت‌های اسرائیل نتیجه مستقیم سیاست‌های واشنگتن در قبال تل‌آویو است

اسرائیل همان «بچه لوس» آمریکا در منطقه است و به واسطه نفوذ لابی‌های یهود بر دولت٬ کنگره و سنای آمریکا اجازه هر اقدامی را به خود می‌دهد/ آمریکایی‌ها به طور علنی بر طبل حمایت از اسرائیل می‌کوبند ولی اعراب از پشت پرده آب در آسیاب دشمن می‌ریزند.

یک استاد روابط بین‌االملل در دانشگاه آمریکایی بیروت٬ طی گفت‌وگویی با ایلنا٬ اقدام‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را نتیجه مستقیم سیاست‌های واشنگتن در قبال تل‌آویو دانست.

به گفته وی٬ دولتمردان آمریکایی – فارغ از دموکرات یا جمهوری‌خواه بودن – همواره حمایت مالی و روانی از اسرائیل را یکی از مهمترین اولویت‌های خود قرار داده و در هیچ شرایطی حتی در زمانی که مردم کشورشان با بحران شدید مالی رو‌به‌رو بوده‌اند٬ از پشتیبانی مالی از اسرائیل فروگذار نکرده‌اند. به عبارت دیگر٬ اسرائیل همان «بچه لوس» آمریکا در منطقه است و به واسطه نفوذ لابی‌های یهود بر دولت٬ کنگره و سنای آمریکا اجازه هر اقدامی را به خود می‌دهد. این رژیم به قدری پشت خود را گرم می‌بیند که اطمینان دارد حتی بدترین اقدام‌ها و خشونت‌ها نیز پیامدهای بین‌المللی چندانی برای اسرائیل نخواهد داشت.

وی افزود که هر چند برخی سازمان‌های حقوق بشری مستقل و مقام‌های برخی کشورهای غربی اقدام‌های اسرائیل را محکوم کرده و آن را جنایت جنگی می‌دانند٬ اما دولتمردان برخی کشور‌های غربی از جمله انگلیس٬ فرانسه و در راس آنها آمریکا٬ با مطرح کردن مدعای «دفاع از خود» سعی در توجیه جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه دارند. کودکان غزه٬ پیش چشم والدین خود کشته می‌شوند ولی این مساله برای آمریکایی‌ها بی‌اهمیت‌تر از آن است که در کمک به تجهیز گنبد آهنین و ادامه کمک نظامی مالی به اسرائیل تجدید نظر کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که همین رویکرد در میان متحدان عربی آمریکا در منطقه و به ویژه عربستان سعودی نیز دیده می‌شود با این تفاوت که آمریکایی‌ها به طور علنی بر طبل حمایت از اسرائیل می‌کوبند ولی اعراب از پشت پرده آب در آسیاب دشمن می‌ریزند. سران این کشورهای عربی تا حدی به قدرت و پول سرسپرده هستند که از هیچ اقدامی حتی ارسال کفن برای کودکان بی‌گناه غزه ابایی ندارند. به اعتقاد آنها تضمین قدرت و منافع مالی در گرو اطاعت چشم و گوش بسته از سیاست‌هایی است که توسط آمریکا دیکته می‌شود و حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل همواره در راس این سیاست‌ها بوده است.

به گفته وی مادامی که فشار لابی‌های یهود بر دولتمردان آمریکا ادامه دارد٬ تغییر در سیاست‌های واشنگتن در قبال تل‌آویو دور از انتظار به نظر می‌رسد با این وجود یکی از سریع‌ترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری از ادامه اقدام‌های رژیم صهیونیستی٬ تلاش برای تحریم این رژیم است. این اقدام هر چند محدود است ولی هر یک از ما می‌توانیم در آن سهیم شده و گامی هر چند کوچک برای جلوگیری از کشتار کودکان غزه برداریم.

 

کد N439750

وبگردی