آفتاب

موفقیت دانشمندان در پرورش سلول‌های بنیادی انسان در نخاع موش‌ها

موفقیت دانشمندان در پرورش سلول‌های بنیادی انسان در نخاع موش‌ها

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو سلول‌های بنیادی اهدایی انسان را به نخاع آسیب‌دیده موش‌ها پیوند زدند و شاهد رشد قابل‌توجه آن‌ها بودند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مطالعه، محققان عصب‌های مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی پرتوان (iPSC) انسانی را در درون نخاع آسیب‌دیده موش‌ها قرار دادند. این سلول‌های بنیادی، سلول‌هایی با ده‌ها هزار رشته عصبی تولید کردند که در تمامی سیستم عصبی مرکزی حیوانات موردمطالعه گسترش یافتند.

در این جا، رشته‌های عصبی مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی، در سراسر ماده سفید مکان‌های آسیب‌دیده نخاع گسترش یافتند و به ماده خاکستری مجاور نفوذ نیز کرده بودند تا سیناپس‌هایی را با عصب‌های موش تشکیل دهند. به همان ترتیب، رشته‌های عصبی حرکتی موش در درون سلول‌های بنیادی انسانی اهداشده نفوذ کردند تا سیناپس‌های خود را شکل دهند.

در حالی که درمان‌های سلول‌های بنیادی عصبی در حال پیشروی و تبدیل به درمان‌های بالینی هستند، دانشمندان حاضر در این مطالعه درباره انتقال بسیار سریع‌ این نوع درمان‌ها به انسان هشدار دادند.

دانشمندان حاضر در این مطالعه سلول‌های پوست یک مرد 86 ساله را به سلول‌های بنیادی پرتوان تبدیل کردند و این سلول‌ها توانایی تبدیل به تقریبا هر نوع سلولی را دارند. این سلول‌های بنیادی سپس به گونه‌ای بازبرنامه‌ریزی شدند تا به عصب تبدیل شوند. پس از آن، عصب‌های انسانی در درون ماتریکس حاوی مولفه‌های رشد جاسازی شدند و به آسیب‌دیدگی‌های نخاعی دوهفته‌ای در موش‌ها اعمال شدند.

دانشمندان پس از سه ماه نشانگرهای زیستی را در مکان‌های آسیب‌دیده مشاهده کردند که نشان‌دهنده حضور عصب‌های بالغ و رشد رشته‌های عصبی گسترده در فواصل نخاع موش‌ها بودند که حتی تا مغز نیز رشد کردند. این رشته‌های عصبی به عصب‌های موجود موش‌ها متصل شدند.

این پیوند هیچ گونه تومور قابل‌شناسایی ایجاد نکرد و جزئیات آن در مجله Neuron منتشر شد.

انتهای پیام

کد N439699

وبگردی