آفتاب

اهالی وحشت زده در حال ترک خانقین عراق هستند/جلولا در کنترل داعش

اهالی وحشت زده در حال ترک خانقین عراق هستند/جلولا در کنترل داعش

بغداد- ایرنا- دهها خانوار ساکن در شهر خانقین واقع در استان دیالی و حدود 170 کیلومتری شمال شرق بغداد، روز دوشنبه این شهر را ترک کرده و به مقصد سلیمانیه در منطقه اقلیم کردستان عراق روانه شده اند.

ˈسمیر محمدˈ، رییس شورای شهر خانقین، اما اوضاع را تحت کنترل توصیف کرد و به السومریه نیوز گفت: درگیری های سنگین در جلولا در حدود 40 کیلومتری جنوب غرب خانقین و شایعاتی مبنی بر حرکت داعش به سمت این شهر، منجر به وحشت مردم منطقه شد.

منابع محلی جلولا در 130 کیلومتری شمال شرق بغداد، پس از 24 ساعت خبرهای ضد و نقیض عصر دوشنبه اعلام کردند که این شهر به طور کامل سقوط کرده است.

هنوز منابع رسمی در عراق این خبر را تأیید نکرده اند اما گزارش منابع امنیتی در دو روز گذشته از وجود درگیری های سنگین در این شهر خبر می داد.

گفته شده که نیروهای داعش با استفاده از سلاح سنگین از سحرگاه دوشنبه یورش خود را آغاز کردند و سرانجام در یک عملیات انتحاری گسترده با بیش از سه خودرو و 20 عامل انتحاری توانستند وارد شهر شوند؛ پس از آنکه نیروهای پیشمرگ کرد، آنجا را ترک کردند.

جلولا در آغاز هجوم داعش به مناطق شمالی عراق، در خردادماه گذشته نیز یکبار به دست داعش افتاده بود که بعد از چند روز آزاد شد.

کنترل این شهر از سال 2008 میلادی، در پی یک توافق میان دولت مرکزی و منطقه اقلیم کردستان عراق به نیروهای پیشمرگه واگذار شده بود.

ناظران معتقدند که تقلای داعش در این منطقه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد؛ بویژه آنکه در نزدیکی های مرزهای ایران واقع است.

جلولا در جنوب شرق خانقین و در 50 کیلومتری مرزهای ایران واقع است. با این حال، نیروهای داعش در همین روز در جریان درگیری هایی نزدیکتر به مرکز استان دیالی در شهر العظیم شکست سختی از نیروهای ارتش و داوطلبان خورده اند.

خاورم*1*1770*1504
کد N439662

وبگردی