آفتاب

شیوه معرفی حیدر العبادی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق/استقبال واشنگتن و خشم ائتلاف دولت قانون

شیوه معرفی حیدر العبادی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق/استقبال واشنگتن و خشم ائتلاف دولت قانون

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: حیدر العبادی از سوی ائتلاف اتحاد ملی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق مطرح شد که این موضوع استقبال واشنگتن و خشم ائتلاف دولت قانون را به دنبال داشت.

سرانجام پس از کشمکش های فراوان و در حالی که مهلت مقرر در قانون اساسی برای معرفی نامزد نخست وزیری از سوی ائتلاف اتحاد ملی به پایان رسیده بود حیدر العبادی از سوی ائتلاف اتحاد ملی انتخاب شد و از سوی فواد معصوم مامور تشکیل کابینه شد.

شیوه انتخاب وی به شکل رای گیری نبود و همه تشکل های ائتلاف اتحاد ملی در جلسه حضور نداشتند بلکه نمایندگان فراکسیون ها داخلی ائتلاف اتحاد ملی با امضای خود از جانب نمایندگان حیدر العبادی را معرفی کردند. امضا کنندگان عبارتند از حیدر العبادی، ابراهیم الجعفری، ضیاء الاسدی، باقر الزبیدی و حسین الشهرستانی و عمار طعمه. که این افراد نمایندگان جریان صدر، الموطن، مستقلون، حزب فضیلت بودند. ابراهیم الجعفری به عنوان نماینده جریان اصلاح ملی، حیدر العبادی به عنوان نماینده ائتلاف دولت،الاسدی از المواطن، عمار طعمه از حزب فضیلت، حسین الشهرستانی از مستقلون.

اما این فعل و انفعالات به مذاق ائتلاف دولت قانون خوش نیامد و حنان الفتلاوی یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون گفت که حیدر العبادی نماینده این ائتلاف نیست. مریم الریس شماور نخست وزیر در امور سیاسی نیز بیان کرد: توافق میان برخی نمایندگان ائتلاف دولت قانون ارزشی ندارد و ما به دادگاه عالی قانون اساسی رجوع می کنیم.

از سوی دیگر واشنگتن معرفی حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر را به وی تبریک گفت.

حیدر العبادی متولد سال 1952 بغداد است. وی در خانواده ای اصالتا جنوبی و در منطقه ای که تجارت پیشه اصلی آنهاست در الکراده شرقی بغداد به دنیا آمده است.وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بغداد گذراند. وی دارای مدرک لیسانس مهندسی برق ازدانشگاه تکنولوژی بغداد است وی برای ادامه تحصیلات در دهه هفتاد به انگلیس رفت مدرک فوق لیسانس و دکتری خود را در سال های 1977 و 1980 از دانشگاه منچستر انگلیس  در گرایش برق دریافت کرد و در انگلیس ماند تا اینکه در سال 2003 به عراق بازگشت.

العبادی در سال1967 به حزب الدعوه پیوست و در آن هنگام پانزده ساله بود. در سال1977 مسئول حزب الدعوه در انگلیس شد و به عضویت کادر رهبری این حزب در سال1979 درآمد. در سال1980 به عنوان مسئول دفتر خاورمیانه ای حزب که مقر آن در بیروت قرار داشت منصوب شد اما به علت حضور در لندن تعویض شد.

وی به عنوان سخنگوی حزب الدعوه انتخاب شده است اما معمولا زیاد رسانه ای نمی شد. در دوره دولت انتقالی به ریاست ایاد علاوی سمت وزیر ارتباطات داشت و از سال 2005 به بعد تاکنون نماینده مجلس بوده است. در سال2005 ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و کمیسیون دارایی را برعهده داشته است.

در سال 2006 نام وی به عنوان یکی از نامزدهای حزب الدعوه برای نخست وزیری مطرح گشت.وی اخیرا به عنوان معاون اول مجلس انتخاب شده بود.

 

 

کد N439472

وبگردی