آفتاب

پیام تبریک مرکل و اتحادیه اروپا به اردوغان با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای

پیام تبریک مرکل و اتحادیه اروپا به اردوغان با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای

صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) در پیامی به رجب طیب اردوغان، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و بر نقش حیاتی این کشور در این منطقه بحران‌زده تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پیامی خطاب به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کنونی و رئیس‌جمهوری منتخب ترکیه اعلام کرد: ما هم‌اکنون با چالش‌های بسیاری در این منطقه مواجه هستیم. ترکیه در این موقعیت می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. من برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که در انجام وظایف خود موفق باشید.

مرکل در ادامه خاطر نشان کرد: برقراری روابط نزدیک میان دو کشور آلمان و ترکیه باید بر پایه اعتماد متقابل باشد. شخصا برای من مهم است که در کنار شما بتوانم روابط دوستانه و دیرینه خود را حفظ و تقویت کنم چرا که روابط حسنه دو کشور در راستای منافع شهروندان ماست.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه از وی درخواست کرد تا نقش آشتی‌جویانه و صلح‌طلبانه در ترکیه ایفا کند.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه مشترکی با هرمان ون رمپوی، رئیس شورای اروپا گفت: ما به شما برای پیروزی در انتخابات جمهوری ترکیه تبریک می‌گوییم. همانطور که شما می‌دانید،‌ ما اعتماد داریم که شما نقش آشتی‌جویانه و میانجیگرانه ای را که در این سمت جدید هست، حفظ خواهید کرد و تمام اقلیت‌ها، جوامع، عقاید، احساسات، باورها و سبک‌های زندگی در جامعه ترکیه را در برمی‌گیرید.

در ادامه این بیانیه آمده است: ترکیه شریک اصلی برای اتحادیه اروپاست؛ نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا، یک همسایه، یک شریک تجاری مهم و یک متحد سیاست خارجی است.

اتحادیه اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد که اردوغان به حمایت خود از روند کنونی صلح با کردها ادامه داده و از دستیابی به صلح با قبرس حمایت کند.

انتهای پیام

کد N439355

وبگردی