آفتاب
دیلی تلگراف :

ˈکامرونˈ با برگزاری نشست پارلمان انگلیس درباره عراق مقاومت می کند

ˈکامرونˈ با برگزاری نشست پارلمان انگلیس درباره عراق مقاومت می کند

لندن – ایرنا- دیوید کامرون نخست وزیرانگلیس که هم اینک برای گذراندن تعطیلات به پرتغال رفته است، همچنان در برابر فشار احزاب و شخصت های سیاسی برای برگزاری نشست اضطراری پارلمان برای بحث درمورد مواضع این کشور در قبال بحران عراق از جمله حمله نظامی علیه مواضع داعش، مقاومت می کند.

کامرون از سوی حزب محافظه کار و سایر احزاب از جمله حزب کارگر برای فراخوانی نمایندگان پارلمان که در تعطیلات تابستانی به سر می برند، برای گفت وگو درباره عراق، تحت فشار است.

دیلی تلگراف روز دوشنبه نوشت: تقاضای نمایندگان احزاب از دیوید کامرون برای فراخوانی پارلمان، با هدف بحث درباره ضرورت دخالت نظامی انگلیس در شمال عراق صورت می گیرد، درخواستی که تاکنون از سوی نخست وزیر این کشور رد شده است.

دیلی تلگراف می نویسد: ˈکونور بورنزˈ یک عضو حزب محافظه کار در پارلمان انگلیس روز دوشنبه با ناکافی دانستن کمک های انگلیس به مردم آسیب دیده شمال عراق بدنبال حملات گروه تروریستی داعش، در نامه ای به رییس پارلمان، خواستار برگزاری نشست فوق العاده در ارتباط با بحران عراق شد.

این نماینده حزب محافظه کار افزود: فکر می کنم که انگلیس همانند آمریکا وارد حمله هوایی ( علیه داعش) شود . اگرچه منظور من ورود به جنگ زمینی نیست ، اما فکر می کنم که بایستی نیروهای ویژه انگلیس در آنجا ( شمال عراق ) مستقر شوند.

دیلی تلگراف اضافه کرد: ˈمایک گپسˈ عضو پارلمانی حزب مخالف کارگر نیز که عضو کمیته سیاست خارجی است، نیز خواستار فراخوان هرچه سریعتر پارلمان انگلیس از سوی کامرون شده است

مایک گیس گفته است: هرچند، نخست وزیر شاید احساس می کند که بدنبال شکست اش در مذاکرات پارلمان درخصوص بحران سوریه در اگوست سال گذشته، قادر نیست درحال حاضر عملی در ارتباط با عراق انجام دهد. اما وی بایستی آن را نادیده گرفته و سریعا خواستار فراخوان پارلمان شود.

این روزنامه نوشت: اما منابع نزدیک به نخست وزیری انگلیس می گویند که این تفاضاها برای فراخوان پارلمان در دستور کار قرار ندارد.

روزنامه گاردین نیز روز دوشنبه با اشاره به قتل عام شمار زیادی از اقلیت های مذهبی ازجمله مسیحی ها و ایزدی ها در شمال عراق توسط گروه تروریستی داعش نوشت: احزاب محافظه کار و کارگر انگلیس از نخست وزیر این کشور می خواهند که ضرورت اقدام نظامی احتمالی درعراق را در پارلمان به بحث بگذارد .

گاردین با اشاره به حمایت امروز ( دوشنبه ) ژنرال ˈ ریچارد دنتˈ، فرمانده پیشین ارتش بریتانیا، از فراخوانی پارلمان این کشور نوشت: ˈ دنت ˈ می گوید، بریتانیا در زمانی که جنایت ها ( درشمال عراق ) در حال انجام بود تتها ˈشاهد وحشت ˈ بود و الان زمان برای نیروهای انگلیسی برای استقرار در منطقه فراهم شده است.

وی گفت: در زمان کمی که دراختیار داریم، نیاز است که هر چه سریعتر حمایت های نظامی ( حمله علیه مواضع داعش) را صورت دهیم .

وی افزود: درآنجا نیاز به ادامه حملات هوایی علیه اهداف تعیین شده احساس می شود و ما ممکن است که نیاز داشته باشیم که برخی از نیروهایمان را نیز بر روی زمین مستقر کنیم که بتوانند سریعا واکنش نشان دهند .این برای ما دشوار است که بگوییم که این مشکل مربوط به ما نیست.

درهمین حال ˈبوریس جانسونˈ شهردار لندن که بدنبال اظهارات جنجالی اش برای رویارویی با دیوید کامرون برای کسب مقام نخست وزیر در سال 2015 میلادی، بیش از پیش مورد توجه رسانه های گروهی قرار گرفته است، نیز روز دوشنبه به صف مدافعان حملات هوایی تحت هدایت آمریکا، به شمال عراق پیوست.

به نوشته ˈمیل آنلاینˈ، شهردار لندن گفت: من مطمئن هستم که الان زمان مناسبی برای دخالت و حمایت از عملیات آمریکایی در شمال عراق است.

وی اضافه کرد: ما بایستی دخالت کنیم چرا که این یک بحران انسانی است.

روزنامه تایمز نیز در شمار روز دوشنبه اش نوشت که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از سوی اعضای حزب محافظه کار در پارلمان این کشور برای دستور حمله هوایی علیه مواضع گروه تروریستی داعش، تحت فشار قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه تایمز، اعضای حزب محافظه کار انگلیس در پارلمان این کشور همچنین از کامرون خواسته اند که برای نیروهای کرد در شمال عراق که در حال نبرد با گروه تروریستی داعش هستند، سلاح بفرستد.

مقامات انگلیسی به رغم اعلام حمایت ازحملات محدود نظامی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق، به صراحت گفته اند که حمایت آنها از این حملات ، تنها جنبه بشر دوستانه و لجستیکی خواهد داشت.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز شنبه درگفت وگو با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، ضمن تاکید بر تشکیل دولتی فراگیر در بغداد، روشن کرد که لندن تنها در زمینه اقدام بشردوستانه با آمریکا در عراق همکاری خواهد کرد.

ˈمایکل فالونˈ وزیر دفاع انگلیس نیز روز جمعه در گفت وگو با شبکه اسکای نیوزگفت: ما از آنچه آمریکایی ها انجام می دهند استقبال می کنیم؛ بویژه آنکه در راستای کمک های بشر دوستانه و نیز جلوگیری از بروز تلفات و آسیب های بیشتر است.

فالون اضافه کرد: اما تمرکز ما بر روی کمک به مأموریت بشردوستانه با استفاده از نیروی نظامی در حمایت از آمریکا، از جمله در زمینه سوخت رسانی و نظارت و کمک رسانی غذایی به آوارگان عراقی از طریق هوا است.

اروپام ** 1** 1552**5981
کد N439335

وبگردی