آفتاب
دبیر علمی نشست نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه:

پژوهشکده مطالعات فرهنگی ایران تحت نظر یونسی تاسیس می‌شود

پژوهشکده مطالعات فرهنگی ایران تحت نظر یونسی تاسیس می‌شود

دبیر علمی نشست نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه گفت: در همایش نقش اقوام و اقلیت‌های دینی در نهضت مشروطه تاسیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی ایران تحت نظر جناب آقای دکتر یونسی اعلام می‌شود.

حسن اکبری بیرق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: این نشست علمی با همکاری دستیاری ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و هدف آن این است که جای خالی یک پژوهش روش‌مند و دانشگاهی را در حوزه مشارکت اقوام و اقلیت‌های دینی در انقلاب مشروطه مورد توجه قرار دهد.

وی در ادامه گفت: از آنجا که بیش از این علیرغم وجود کتاب‌ها و مقالاتی درباره مشروطه ، همچنین پژوهش‌های زیاد در این باره، مشخصا درباره اقوام و اقلیت‌های دینی که در انقلاب مشروطه نقش داشته‌اند پژوهشی مستقل انجام نشده است یکی از اهداف این نشست علمی باز کردن باب مطالعه روش‌مند و عمیق درباره مشارکت اقوام ایرانی در انقلاب مشروطه است.

دبیر علمی نشست نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه در ادامه با بیان این‌که پست دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی به خاطر پیگیری مطالعات این گروه از شهروندان ایرانی در راستای همبستگی و انسجام ملی ایجاد شده است، افزود: اینکه آقای رییس‌جمهور برای جناب آقای یونسی در این حوزه ماموریتی مشخص کرده است، به این دلیل بوده که مشارکت اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در رسیدن به وحدت ملی و تامین منافع ملی پیگیری شود و نقش اقوام در این راستا پررنگ دیده شود.

وی در ادامه گفت: کشور ایران متشکل از تنوع‌های اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و تمدنی و همچنین اقوام با گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف است. ضمن اینکه ادیان مختلف و فرق مذهبی نیز در کشور ما زندگی می‌کنند و دستیاری ویژه درصدد وحدت‌بخشی به این کارهای مختلف در کشورمان است.

اکبری بیرق با بیان این‌که جناب آقای یونسی و رییس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی در همایش اقوام و اقلیت‌های دینی در نهضت مشروطه سخنرانی خواهند کرد، افزود: در این نشست چهار میزگرد و پنل هم لحاظ شده که هر کدام به یکی از اقوامی که در انقلاب مشروطیت مشارکت داشته و نقش ایفا کرده‌اند اختصاص پیدا می‌کند و مشخصا آذری‌ها، بختیاری‌ها، گیلانی‌ها و ارامنه حضور خواهند داشت. ضمن اینکه در این نشست شش نفر از صاحب‌نظران این حوزه که درباره تاریخ مشروطه و مشخصا این اقوام تالیفاتی داشته‌اند نیز سخنرانی می‌کنند.

دبیر علمی نشست نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، قومی، دینی و مذهبی بلندپایه را در این نشست مورد توجه قرار داد و گفت: لازم به یادآوری است که یک دبیرخانه دائمی در حوزه دستیاری ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی همزمان با این نشست علمی تشکیل خواهد شد که پژوهش‌های علمی را درباره نقش اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در وقایع مهم تاریخی کشور ایران از جمله انقلاب مشروطیت، انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس مورد بررسی مستمر قرار خواهد داد و سالانه دو تا سه نشست علمی از این دست برگزار می‌شود.

ضمن اینکه همایش ثابتی به صورت سالیانه در سالگرد امضای فرمان مشروطیت برگزار خواهد شد.

وی گفت: در همایش نقش اقوام و اقلیت‌های دینی در نهضت مشروطه تاسیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی ایران تحت نظر جناب آقای دکتر یونسی اعلام می‌شود.

اکبری بیرق خاطرنشان کرد: از سران اقوام و ادیان از جمله مندامی‌های خوزستان،‌ ارامنه، کلیمیان و زرتشتیان و همین‌طور علمای اهل تسنن و رهبران دینی این ادیان نیز در این نشست شرکت می‌کنند.

دبیر علمی نشست نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه گفت:‌ همایش بررسی نقش اقوام و اقلیت‌های دینی در نهضت مشروطه روز پنج‌شنبه از ساعت 8 صبح تا 15 در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N439192

وبگردی