آفتاب

آغاز رزمایش نظامیان روس مستقر در تاجیکستان

آغاز رزمایش نظامیان روس مستقر در تاجیکستان

دوشنبه ـ ایرنا ـ نظامیان پایگاه روسیه مستقر در تاجیکستان رزمایش ویژه خود را در مناطق کوهستانی این کشور از امروز شروع کردند.

به گزارش ایرنا، به نقل از دفتر مطبوعاتی پایگاه نظامی 201 روسیه مستقر در تاجیکستان، نظامیان روس در جریان این تمرین ها نحوه مقابله با گروههای پیکار جوی تروریستی را می آموزند.

به نوشته این منبع ، از ویژگی های این تمرین ها گذشتن از میدان های نبرد و پناه بردن به خانه های مردم محلی است.

هدف این تمرین ها که در گرمای تابستانی تاجیکستان برگزار می شود ، به طور رسمی اعلام نشده ، ولی گفته می شود این تمرین ها ی نظامی با خروج قریب الوقوع نظامیان غربی از افغانستان ربط دارد .

دولت روسیه از مدت ها پیش اعلام کرده که کشور های آسیای میانه را در قبال تهدید های ناشی از خروج نیروهای غربی از افغانستان تنها نخواهد گذاشت.

پایگاه نظامی 201 روسیه با هفت هزار نیروی نظامی در شهرهای دوشنبه، قورغان تپه و کولاب در کشور تاجیکستان استقرار یافته است.

زمانی که تاجیکستان وابسته به اتحاد جماهیر شوروی بود، لشکر 201 این کشور در سرزمین تاجیکان مستقر بود و با استقلال کشور فارسی زبان تاجیکستان در سال 1370، این کشور به پایگاه نظامی روسیه تبدیل شد.

توافقنامه بحث برانگیز تمدید استقرار پایگاه نظامی 201 روسیه در خاک تاجیکستان هفتم مهرماه سال گذشته در مجلس تاجیکستان به تصویب نهایی رسید.

براساس این توافقنامه، این پایگاه نظامی تا سال 2042 در خاک تاجیکستان باقی خواهد ماند که به این ترتیب حضور نظامی روسیه در تاجیکستان از سال 1993 تا آن زمان به 49 سال خواهد رسید.

کمک به نوسازی تسلیحات ارتش تاجیکستان، مساعدت مسکو به مهاجران تاجیک در روسیه و معافیت گمرکی صادرات مواد سوختی به تاجیکستان ازجمله وعده هایی است که روسیه در مقابل تمدید توافقنامه میزبانی تاجیکستان از پایگاه 201 به تاجیک ها داده است.

آساق*5*ه.ص*1579*1446
کد N439097

وبگردی