آفتاب

بار دیگر آتش به جان گلستان افتاد/شکارچیان غیرمجاز عامل آتش‎سوزی

بار دیگر آتش به جان گلستان افتاد/شکارچیان غیرمجاز عامل آتش‎سوزی

آتش سوزی وسیعی از عصر یکشنبه بخش‌هایی از قلب پارک ملی گلستان را در برگرفته و هم‌اکنون حدود 40 هکتار از جنگل‌های پارک ملی گلستان در حال سوختن است.

به گزارش سرویس«محیط ‌زیست» ایسنا، این آتش‌سوزی بر خلاف دفعات قبل که در حاشیه جاده آسیایی رخ داده بود، این بار در قلب پارک و در محدوده‌ای به نام دیوار کجی به وقوع پیوسته است. منطقه بروز آتش‌سوزی در نقاط مرکزی پارک بوده و دسترسی نیروها، خودروها و امکانات اطفای حریق به این بخش از پارک بسیار سخت و با صرف زمان بسیار زیادی همراه است.

محدوده آتش‌سوزی از ورودی پارک حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و جاده دسترسی به غیر از یک جاده خاکی که برای تردد محیط‌بانان استفاده می شود وجود ندارد و بر خلاف آتش‌سوزی‌های قبل ، منطقه درگیر آتش جنگلی بود و این پوشش گیاهی نیز جابجایی نیرو و عملیات اطفاء حریق را با مشکل مواجه نموده است.

اسماعیل مهاجر - مدیرکل حفاطت محیط زیست استان گلستان که خود در محل حادثه حضور دارد، در این رابطه گفت: این آتش سوزی حدود ساعت 18 یکشنبه در ارتفاعات مرکزی این پارک رخ داده است و نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و پارک ملی گلستان و نیروهای امدادی و جمعی از مردم منطقه برای اطفای حریق به منطقه یاد شده اعزام شده‌اند.

مهاجر با بیان اینکه این ششمین آتش سوزی ظرف دو ماه گذشته درجنگل گلستان است در خصوص علت وقوع حادثه هم بیان کرد: این آتش‎سوزی به صورت عمدی اتفاق افتاده و به طور قطع توسط شکارچیان بوده است زیرا منطقه آتش‎سوزی شرایطی ندارد که مسافران و یا افراد عادی قادربه عبور از آنجا باشند.

وی افزود: بنا بر پیش‎بینی‎های اولیه 40 هکتار از اراضی تا به این لحظه طعمه حریق شده و برای مهار آتش علاوه بر به‌کارگیری تمام امکانات و نیروهای محیط‎بانی و اداره منابع طبیعی در منطقه از نیروهای مردمی و نیروهای استان خراسان شمالی نیز برای کمک‎رسانی استفاده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به تاریکی هوا و سختی مسیر برای حضور نیروهای مردمی برای امداد هوایی و حضور بالگرد در منطقه را درخواست کرده‎ایم که شب گذشته به دلیل تاریکی هوا امکان حضور بالگرد نبود و هم‌اکنون نیروهای مردمی و افراد حاضر در منطقه که همیشه در این امر فعال بوده‎اند در انتظار کمک بالگرد هستند تا بتوانند آتش را کنترل کرده و بتوان اقدامات موثرتری را انجام داد.

مهاجر افزود: این حریق عمدی بوده و توسط شکارچیان غیرمجاز حادث شده است، زیرا محل آتش سوزی محل رفت و آمد مردم عادی و یا گردشگران نیست.

به گفته وی، هم‌اینک کار اطفای حریق توسط محیط بانان و نیروهای منابع طبیعی و همچنین نیروهای امدادی مردمی استان گلستان و خراسان شمالی در حال انجام است اما به دلیل سختی شرایط و کوهستانی بودن منطقه هنوز نتوانسته‌ایم آتش را مهار کنیم.

مهاجر با بیان این که در این شرایط هر چه زمان می‌گذرد آتش بیشتر زبانه می‌کشد و گسترده تر می شود.ادامه داد: برای اطفای حریق، هماهنگی با وزارت کشور و مدیریت بحران جهت اعزام بالگردها در ساعات اولیه صبح امروز (دوشنبه) به محل آتش سوزی انجام شده است.

به گفته وی، به دلیل وقوع حریق در ارتفاعات و قلل، اطفای آن با استفاده از خودرو، تراکتور و یا توسط نیروهای امدادی از طریق امکانات دستی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام

کد N439026

وبگردی