آفتاب

وزیر خارجه ایتالیا امکان مداخله نظامی در عراق را رد کرد

وزیر خارجه ایتالیا امکان مداخله نظامی در عراق را رد کرد

رم - ایرنا - ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر خارجه ایتالیا ضمن رد امکان مداخله نظامی این کشور در عراق، بر لزوم حمایت حتی نظامی از کردها در برابر داعش، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایتالیا صبح روزدوشنبه در یک برنامه رادیویی گفت: ما در این ساعات به همراه شرکای اروپایی در حال بررسی روش های موثرتری برای متوقف کردن داعش هستیم که البته شامل عملیات نظامی نمی شود.

وی افزود: نیاز فوری در حال حاضر متوقف کردن داعش و حفظ غیرنظامیان است. این کاری است که می توان انجام داد و ما از طریق کمک های بشردوستانه در حال انجام آن هستیم و ایتالیا تاکنون بیش از یک میلیون یورو به این مساله اختصاص داده است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد راهروهای بشردوستانه (مناطق محفوظ از حملات نظامی) برای کمک رسانی به مردم، گفت: ما در حال بررسی اوضاع به همراه شرکای اصلی اروپایی برای پیدا کردن روش هایی موثرتر و امکان پذیر برای حمایت حتی نظامی، از کردها هستیم.

موگرینی افزود: من اخیرا یک تماس تلفنی با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق داشتم و او بر لزوم همکاری حتی نظامی، تاکید داشت و روشن است که نیاز به یک بسیج بین المللی است.

وزیر خارجه ایتالیا در نامه ای رسمی به کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا، خواستار تشکیل شورای امور خارجی در خصوص عراق، غزه و لیبی شد.

فدریکا موگرینی روز شنبه گذشته با تاکید بر لزوم حفظ مسیحیان و ایزدیان عراق از حملات علیه مواضع داعش، اعلام کرد: ما با تصمیم باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا پیرامون مداخله در عراق و علیه داعش موافقیم و جامعه بین المللی نیز باید برای محافظت از اقلیت های مسیحی و ایزدیان در شمال عراق بسیج شود.

موگرینی افزود: باید از پیشمرگان کرد برای متوقف کردن پیشروی داعش حمایت کرد و جامعه بین المللی در کنار دولت عراق باشد.

وزیر خارجه ایتالیا تیر ماه گذشته ضمن محکوم کردن حملات نیروهای گروه تروریستی ˈداعشˈ در عراق، خواستار حمایت جامعه بین المللی و اتحادیه اروپا از بغداد در مقابل تهدیدات تروریستی شد و بر لزوم تشکیل دولت وحدت ملی در عراق تاکید کرد.

وی اظهار داشت: بحران عراق نیاز به یک راه حل داخلی دارد و تنها کلید برای خروج از بحران، تشکیل یک دولت فراگیر است.

وزیر خارجه ایتالیا پیشتر با بیان اینکه مشارکت بازیگران منطقه ای از جمله ایران برای مقابله با پدیده تروریسم و امنیت در عراق مهم است، گفته بود باید برای پایان دادن به بحران در عراق از ابزارهای لازم در داخل این کشور و مشارکت ایران و کشورهای خلیج فارس استفاده کرد تا امنیت و ثبات سیاسی در این کشور برقرار شود.

گروه تروریستی داعش از 9 ژوئن (19خرداد) اقدام به تصرف بخش هایی از شمال عراق و همچنین تهدید به تجزیه این کشور کرده و در پیشروی های اخیر خود در شمال و مرکز عراق، مرتکب جنایت های بی سابقه ای شده است.

اروپام **1*461**1485** 1337
کد N438820

وبگردی