آفتاب

فرمانده ارتش لبنان: فتنه کشنده‌ای را از لبنان دور کردیم

فرمانده ارتش لبنان: فتنه کشنده‌ای را از لبنان دور کردیم

فرمانده کل ارتش لبنان با بیان اینکه ارتش با راندن تروریست‌ها از شهرک "عرسال" فتنه کشنده‌ای را از لبنان دور کرده است، گفت: آنچه ارتش در عرسال انجام داد، بزرگتر از هر دستاورد و پیروزی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژان قهوه جی، فرمانده کل ارتش لبنان در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر گفت: اکتبر سال 2011 بحران سوریه تازه آغاز شده بود و براساس رخدادهای میدانی در سوریه من نامه‌ای به مقامات سیاسی نوشتم و در آن هشدار دادم که جنگ سوریه جنگی طولانی است و لبنان هیچ‌گاه از پیامدهای آن به دور نخواهد بود و توجه مسئولان را به این نکته جلب کردم که لبنان به خاطر بحران مهاجران سوری، در تنگنا قرار خواهد گرفت. همچنین به مقامات سیاسی پیشنهاد دادم تا برای مهار این بحران و تشکیل کمیته بحران هرچه سریعتر اقداماتی اتخاذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: در آغاز سال 2012 نامه دیگری با همان محتوا به سیاستمداران نوشتم و پس از آن نامه سومی را نیز به آن‌ها ارائه کردم و در این خصوص در نشست‌های شورای عالی دفاع نیز بحث و گفت‌وگو کردم تا جایی که شرح مفصلی را از رخدادهای سوریه و پیامدهای آن ارائه کردم؛ به‌ویژه اینکه ورود آوارگان سوری به لبنان هر روز بیشتر و اوضاع عرسال هر روز وخیم‌تر می‌شد. من در آن موقع نسبت به وقوع مشکلات بزرگ در عرسال نیز هشدار داده بودم.

جان قهوه جی در خصوص رخدادهای اخیر در عرسال گفت: ما از طریق احداث مراکز نظامی در اطراف عرسال برای ممانعت از نفوذ تروریست‌ها اقدامات محتاطانه‌ای اتخاذ کردیم اما عرسال منطقه بسیار وسیعی است و سخت است که تمامی مناطق آن را کنترل کرد، اما ما مناطق مشخصی را انتخاب کردیم و بر آن‌ها متمرکز شدیم.

این نظامی ارشد لبنان همچنین در خصوص بازداشت عماد جمعه، یکی از تروریست‌های عضو گروه جبهه النصرة، گفت: من همان‌طور که قبلا هم گفتم بازداشت فرد مذکور دلیل حملات گروه‌های مسلح به مراکز ارتش نبود بلکه این حمله از قبل برای از بین بردن مراکز ارتش برنامه‌ریزی شده بود. عماد جمعه اعتراف کرد که وی و بقیه تروریست‌ها برای یک عملیات نظامی گسترده در عرسال آماده شده بودند و براساس نقشه آن‌ها، قرار بود تروریست‌ها در ابتدا مراکز ارتش در منطقه عرسال را هدف قرار داده و گروهی از آن‌ها به برخی روستاهای شیعی‌نشین نزدیک عرسال از جمله "اللبوة" حمله کنند.

وی افزود: عماد جمعه در اعترافات خود گفت که وی در حال جاسوسی در منطقه برای بررسی راه‌هایی بوده است که گروه‌های مسلح از آن عبور می‌کنند. نیروهای ارتش پس از آنکه 150 تن از تروریست‌ها در عرسال را به هلاک رساندند، کنترل مراکز ارتش را در دست گرفته و عرسال را از تروریست‌ها باز پس گرفتند و برخلاف آن چیزی که همگان می‌گویند هیچ گونه توافقی با گروه‌های مسلح برای خروج از عرسال صورت نگرفت؛ به‌ویژه اینکه ما ضربات بسیار سختی به آن‌ها زدیم.

فرمانده کل ارتش لبنان گفت: ارتش در آماده‌باش کامل برای مقابله با هرگونه حمله به سر می‌برد. اولویت ارتش پیش از همه چیز بازگرداندن سربازان مفقود شده خود است و این چیزی است که آن را به رهبران سیاسی نیز اعلام کرده‌ایم. ارتش با این اقدام خود در عرسال از تمامی لبنان محافظت کرد. اگر ارتش شکست می‌خورد، فاجعه به بار می‌آمد اما ارتش ثابت کرد که قدرتمند و دارای روحیه‌ای عالیست. رخدادهای عرسال نشان داد که تمام دغدغه نظامیان، لبنان و حفظ آن است پس پایداری نظامیان در میدان جنگ راه را بر تلاش‌ها برای تغییر چهره لبنان و از بین بردن آن بست.

قهوه جی اظهار داشت: من در جلسه کابینه اعلام کردم که اگر ارتش در مقابل تروریست‌ها در عرسال شکست می‌خورد، آتش فتنه کشنده سنی و شیعی در لبنان شعله‌ور می‌شد و چه بسا تروریست‌ها می‌توانستند به "اللبوة" برسند و جنایت‌های زیادی را در آنجا مرتکب شوند. در صورت شکست ارتش تروریست‌ها همچنین می‌توانستند وارد منطقه "عکار" شوند و "دولت" خود را اعلام کنند و این فاجعه بزرگی بود. آنچه ارتش انجام داد بزرگتر از هر دستاورد و پیروزی است و با دادن خون شهیدان خود خطرناک‌ترین برنامه و نقشه علیه لبنان را به شکست کشاند و فتنه را مهار کرد اما خطر هنوز تمام نشده است. تا زمانی که بحران سوریه ادامه دارد تروریست‌ها نیز همچنان به اقدامات خود ادامه می‌دهند. پس جنگ ما علیه تروریسم ادامه دارد و هیچ گاه متوقف نخواهد شد.

وی گفت: ارتش با دشمنی که همگان را تهدید می‌کند، می‌جنگد و اگر ارتش در چنین مرحله‌ای خواهان مجهز شدن به سلاح است به این دلیل است که ما با خطر بزرگی مواجهیم.

انتهای پیام

کد N438811

وبگردی