آفتاب

وزیر کشور: رسانه ها نقش مهمی در وقایع کشور دارند

وزیر کشور: رسانه ها نقش مهمی در وقایع کشور دارند

تهران - ایرنا - وزیر کشور با تاکید بر این که همگرایی و همکاری بین رسانه ها و دولت قطعا در جهت تقویت نظام پیش می رود، گفت: رسانه ها نقش بسزایی در اطلاع رسانی و انعکاس وقایع کشور دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه افزود: رسانه ها نیز باید به این همگرایی توجه لازم را انجام دهند.

وی اظهار داشت: خبرنگاران در زمره نخبگان هستند که به لحاظ هوشی باید از سطح متوسط باشند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که انتظارات، نیازها و مقتضیات باید اطلاع رسانی درست شود به همین دلیل شناخت از سابقه تاریخی کشور و میراث به دست آمده الزامی است.

رحمانی فضلی، مشکلات موجود را ناشی از یک عقبه تاریخی دانست و گفت: حجم مشکلات در حوزه های اجتماعی و اقتصادی ناشی از گذشته است.

وی یادآور شد: نبود تعادل و توازن در توزیع منابع، امکانات، توزیع جمعیت، توزیع تجهیزات و توزیع سرمایه ها شکل گرفته است.

وزیر کشور اضافه کرد: این عدم تعادل و توازن؛ شکاف های بزرگ جغرافیایی، اقتصادی، طبقاتی، آسیب های اجتماعی، حاشیه نشینی در شهرها، بیکاری در مناطق، آلودگی های زیست محیطی، ناهنجاری های اجتماعی و بسیاری اتفاقات و مشکلات را به بار آورده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: ریشه مجموعه این عوامل به نوع نظام برنامه ریزی و تفکر مدیریتی از گذشته بازمی گردد و در شکل گیری آن به سابقه تاریخی شکل گرفته از دهه 40 می رسیم.

وی یادآور شد: برنامه ریزی که از آن دوران بر ما تحمیل شد، نظام برنامه ریزی جامع بخشی مبتنی بر متکی بر درآمدهای نفتی با یک عقبه کاملا سیاسی بود.

وزیر کشور همچنین گفت: نتیجه این نظام بخشی وابستگی بیشتر و از بین رفتن توان داخلی بود که این رویکرد تاکنون ادامه یافت.

رحمانی فضلی با انتقاد از ادامه یافتن این نظام بخشی و برنامه ریزی اشتباه اظهارداشت: اکنون شاهدیم دو سوم منابع سرمایه ها، جمعیت و نیروها در مراکز خاصی از کشور متمرکز هستند و در برخی نقاط همچون سیستان و بلوچستان با عقب افتادگی مواجه هستیم.

وی به تحولات در کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: دخالت آمریکا و غرب، جهالت، فقر و ارتجاع باعث مشکلات در کشورهای منطقه شده است.

وزیر کشور به موضوعات و معضلات اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: بیکاری یکی از مشکلات اصلی دانش آموختگان کشور است که تعداد این افراد در حال حاضر بالای 40 درصد است.

رحمانی فضلی یادآور شد: متاسفانه سن جویندگان کار به بیش از 30 سال افزایش یافته است که این امر با آثار روحی، روانی و ناهنجاری در اجتماع همراه است.

وی درباره مشکلات اقتصادی که نشات گرفته از سابقه تاریخی است، خاطرنشان کرد: در حوزه کلان از دهه 40 تاکنون متوسط رشد اقتصادی بالای 4.5 درصد هم نبوده و تورم یا بیکاری دو رقمی بوده است؛ البته بهره وری ها پایین بود و در مقاطع اخیر نیز حتی به منهای یک و هشت دهم درصد رسیده بود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در حال حاضر ما باید با یک نگاه جدید و عزم جدی تر برای حل مشکلات و معضلات پیش برویم و بر آنچه که رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصادی و برنامه ریزی تاکید کرده اند، اهتمام کنیم.

وی ادامه داد: با آن سابقه تاریخی که مطرح شد ما در شرایطی واقع شده ایم که در بسیاری موضوعات سیاسی و امنیتی دارای مسوولیت خطیری هستیم و نمی توانیم بی تفاوت باشیم.

وزیر کشور در ادامه به مشکلات ایجاد شده در برخی از کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در نقشه تحولات امنیتی منطقه و برخی کشورهای همسایه با موضوعاتی مواجه هستیم که مرتبط با خواست و اراده استکبار جهانی بوده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بدون شک در تحولات اخیر منطقه ردپای آمریکا و غرب وجود داشته است و نمی توان حضور آنان را نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: البته جهالت، فقر و ارتجاع در منطقه نیز به تحولات ایجاد شده کمک کرده است.

وزیر کشور تاکید کرد: در وقایع ماهها و سال های اخیر منطقه استکبار با تمام قدرت تحولات منطقه ای را با رویکرد منزوی کردن اسلام و حکومت اسلامی دنبال می کند.

رحمانی فضلی افزود: هدف دیگر تمام نقش آفرینان تحولات اخیر منطقه و استکبار جهانی این است که سرچشمه تحول عظیم که انقلاب اسلامی و ایران است را به کنترل درآورد.

وی اضافه کرد: ما در 36 سال اخیر با موضوعات مختلفی مواجه بودیم اما اکنون در منطقه جنگ مذهب علیه مذهب دنبال می شود.

این خبر در حال تکمیل است.

سیام ** 7261 ** 9136 ** 9254 ** د . الف**1336
کد N438773

وبگردی