آفتاب

چین،آمریکا را به تشدید تنش ها در دریای چین جنوبی متهم کرد

چین،آمریکا را به تشدید تنش ها در دریای چین جنوبی متهم کرد

تهران - ایرنا - وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه با رد سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مساله مالکیت دریای چین جنوبی، «واشنگتن» را به تشدید تنش های جاری در این منطقه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، وزارت امور خارجه چین در واکنش به سخنان «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه آن» در میانمار اعلام کرد: سخنانی از این قبیل به تنش ها در این منطقه بیشتر دامن می زند.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود در نشست «آسه آن» در میانمار اعلام کرد: واشنگتن خواستار انعقاد یک توافقنامه چند جانبه برای پایان دادن به مناقشه بر سر مالکیت در دریای چین جنوبی است.

چین سال ها درگیر مناقشه بر سر مالکیت بر دریای چین جنوبی با کشورهای همسایه این پهنه آبی از جمله فیلیپین و ویتنام است.

این تنش ها در چند ماه اخیر در پی اعلام یک منطقه شناسایی دفاع هوایی از سوی پکن در این منطقه شدت گرفته است.

دریای چین جنوبی مسیر کلیدی کشتیرانی بوده و گفته می شود حاوی ذخایر عظیم معدنی و نفتی در بستر آن است.

خبرگزاری شین هوا چین نیز نوشت: «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در نشست آسه آن در واکنش به سخنان همتای آمریکایی اش گفته بود که اختلاف ها در دریای چین جنوبی موضوعی است که باید مستقیم توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و نیازی به دخالت کشورهای خارج از این منطقه نیست.

این خبرگزاری نوشت: اینگونه اقدام های آمریکا موجب می شود تا زمینه دخالت دیگر کشورها در مساله دریای چین جنوبی فراهم شود.

واکنش وزارت امور خارجه چین در حالی صورت گرفته که آمریکا پیش از این بارها خواستار حل و فصل سریع اختلاف ها بر سر مالکیت دریای چین جنوبی شده است.

آساق 1450**1545
کد N438692

وبگردی