آفتاب

حملات هوایی آمریکا به تروریستهای داعش در شمال عراق کم اثر بوده است

حملات هوایی آمریکا به تروریستهای داعش در شمال عراق کم اثر بوده است

بغداد - ایرنا - منابع آگاه در کردستان عراق، در خصوص ارزش عملیات هوایی آمریکا در عراق علیه تروریستهای داعش تاکید کردند که این بمباران ها و پرتاب محموله های امدادی، چندان اثرگذار نبوده و دستاوردهای اخیر نظامی نتیجه همکاری مستقیم بغداد و اربیل بوده است.

یک منبع کرد در اربیل به خبرنگار ایرنا گفت که آنگونه که در تبلیغات رسانه ای مطرح می شود، تحرکات اخیر آمریکا علیه تروریستهای داعش در مناطقی از شمال عراق، تاثیری در نتیجه جنگ و بهبود اوضاع آوارگان نداشته است.

وی که خواست نامش فاش نشود، درباره عملیات نظامی اخیر در مناطق نزدیک مرزهای اقلیم کردستان افزود که با رسیدن نیروهای کمکی از مرکز شامل نیروهای ویژه ارتش و داوطلبان مردمی و پیوستن به نیروهای ˈپیشمرگه کردˈ، ابتدا پیشروی های تروریستهای داعش در صحنه نبرد متوقف شد.

این منبع اضافه کرد: مرحله دوم، شامل عملیات مشترک میان نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای کمکی اعزامی از مرکز، علیه داعش آغاز شد که با پوشش هوایی جنگنده ها و بالگردهای ارتش عراق همراه بود و نتیجه آن آزادسازی مناطقی همچون ˈمخمورˈ و ˈالگویرˈ در شرق اربیل در روز یکشنبه (دیروز) بود.

وی گفت که با تشکیل اتاق عملیات مشترک میان اربیل و بغداد در هفته گذشته، یک هماهنگی در سطح عالی میان پیشمرگان کرد و نیروهای فدرال ایجاد شد و هم اکنون این نیروها در حال یورش به مواضع داعش در مناطقی از ˈدشت نینواˈ و اطراف سد ˈموصلˈ هستند.

این منبع کرد، تعامل و هماهنگی میان نیروهای منطقه اقلیم با نیروهای اعزامی از مرکز را در سطحی عالی و مطلوب ارزیابی کرد و در عین حال در خصوص عملیات هوایی ارتش آمریکا گفت: اگرچه نمی توان تاثیر بمباران مواضع تروریستهای داعش توسط جنگنده های آمریکایی را نادیده گرفت، اما هنوز مشخص نیست به چه میزان به اهداف خود دست یافته باشد.

به گفته وی، تعداد پروازها و عملیات جنگنده های آمریکایی بسیار محدود بوده، بطوری که با توجه به عمق بحران در زمین و صحنه جنگ، خیلی قابل طرح نیست، بنابراین نمی توان تاثیر چندانی برای آن متصور شد.

وی افزود: دیگر اینکه این پروازها تاثیر چندانی بر تغییر صحنه نبرد ، حتی درخصوص پروازهای امدادی، نداشته است.

این منبع گفت: حتی عملیات پرتاب محموله های امدادی نیز پر از نقص بوده، بطوری که اطلاعات ما حاکی است بخشی از این محموله ها به ویژه بسته های حاوی آب آشامیدنی هنگام برخورد با زمین از بین رفته، برخی از آنها در مناطق کور کوههای ˈسنجارˈ تخلیه شده و قابل دسترسی نیست و در برخی موارد هم این کمک ها به اشتباه به دست نیروهای داعش افتاده است.

بر اساس این گزارش، هواپیماهای ˈسی 17 ˈ و ˈسی 130 ˈ آمریکایی تاکنون در چهار مرحله محموله هایی شامل مواد غذایی و آب و دارو برای آوارگان پناه برده به کوههای سنجار در شمال موصل فرو ریخته اند. این درحالی است که منابع امنیتی از مناطق محل تجمع آوارگان گزارش کرده اند که وضعیت آوارگان همچنان وخیم است و به جای پرتاب محموله های امدادی، لازم است دالان هایی برای انتقال آنان به مناطق امن ایجاد شود.

آخرین گزارش ها از منطقه کردستان عراق نیز حاکی از وقوع درگیری های سنگین در اطراف سنجار، سد موصل و دشت نینوا میان نیروهای مشترک پیشمرگه و اعزامی از مرکز با تروریستهای داعش است.

خاورم*1*1770**1651
کد N438410

وبگردی