آفتاب
رییس کل دادگستری گیلان:

حجم بالای پرونده‌های قضایی شایسته کشور ما نیست

حجم بالای پرونده‌های قضایی شایسته کشور ما نیست

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه دادگستری گیلان با 142 هزار و 818 فقره پرونده قضایی طی 4 ماهه نخست سال 93 مواجه است، گفت: این رقم افزایش 16.5 درصدی پرونده‌های قضایی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه دادگستری گیلان با 142 هزار و 818 فقره پرونده قضایی طی 4 ماهه نخست سال 93 مواجه است، گفت: این رقم افزایش 16.5 درصدی پرونده‌های قضایی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، احمد سیاوش‌پور اظهار کرد: گیلان نمونه‌ای از یک فرهنگ اصیل ایرانی است و مجموعه خبرنگاران استان در صداقت و امانت‌داری الگویی از این اصالت هستند.

وی با بیان اینکه پاکی، راستگویی، امانت‌داری و ... خصیصه‌های مشترک بین انسان‌ها بوده و صرفا در مکتب اسلام نیست، افزود: فطرت بشریت بر اوصاف پسندیده تاکید دارد و کسی نیست که از صداقت و راستگویی بیزار باشد، امروز این مسئولیت مهم و خطیر بر عهده خبرنگاران است.

سیاوش‌پور به عملکرد دستگاه قضایی استان گیلان اشاره کرد و گفت: پرونده‌های قضایی بخشی از خروجی امور جاری هر جامعه‌ای هستند. اگر جرم و جنایتی در جامعه صورت می‌گیرد ریشه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد؛ متاسفانه فراوانی پرونده‌های قضایی در جامعه ما بر عدم جدیت دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی نادرست آنها در زمینه‌های مذکور دلالت دارد.

این مقام مسئول آسیب‌شناسی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بخشی از رسالت اصحاب رسانه دانست و تصریح کرد: خبرنگاران می‌توانند با بازخوانی مسائل و آسیب‌شناسی رفتارها، سبک زندگی، ارتباطات جمعی، کسب و کار و ... در آگاهی‌بخشی به جامعه ایفای نقش کنند؛ جامعه‌ای پویا مانند ایران که به دنبال توسعه پایدار و حرکت در مسیر متعالی چشم‌انداز است و به نقطه مطلوب در همه زمینه‌ها می‌اندیشد، باید آسیب‌ها را شناسایی کند.

وی و متذکر شد: اصحاب رسانه با قلم خود به مسائل اشاره کنند و به بیان نظرات متخصصین و کارشناسان در حوزه‌های مختلف بپردازند و با ارائه راهکارهای مناسب از ظرفیت‌های فرهنگی، اخلاقی و تمدنی برای ارتقای سطح آگاهی جامعه بهره ببرند.

سیاوش‌پور ادامه داد: دادگستری استان با 142 هزار و 818 فقره پرونده قضایی اعم از دادسرا، دادگاه و اجرای احکام طی 4 ماهه نخست سال 93 مواجه است و این رقم افزایش 16.5 درصدی پرونده‌های قضایی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. اگر همین سیر افزایشی را داشته باشیم، پاسخگوی پرونده‌ها نخواهیم بود؛ بر این اساس پرداختن رسانه‌ها و مطبوعات به مسائل اجتماعی سهم قابل توجهی در کاهش پرونده‌های قضایی دارد.

رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر لزوم تقویت محتوای مطالب مطرح شده در مطبوعات، اضافه کرد: گیلان به لحاظ یک استان فرهنگی و ادبی مشهور در کشور باید مطبوعاتش پرمحتوا باشد و برداشت‌های مناسبی از آن گردد. مطبوعات توانایی اثرگذاری روی افکار عمومی خصوصا جوانان را دارند.

وی بیان اخبار و حوادث را برای آگاهی جامعه مفید اما ناکافی خواند و خاطرنشان کرد: مطبوعات باید به صحنه بیایند و با ایجاد جاذبه در مسیر آگاه‌سازی جامعه در سطوح مختلف گام بردارند. خبرنگاران با پرداختن به زندگی افراد موفق، الگوهای برتر را به نسل جوان معرفی کنند.

سیاوش‌پور یادآور شد: دروغ‌گویی، تهمت زدن، غیبت کردن و ... از جمله بداخلاقی‌هایی است که جامعه ما گرفتار آن است؛ لذا مطبوعات باید به نکوهش موضوعاتی که متاسفانه با جامعه ما آغشته شده بپردازد. کار فرهنگی تنها در تالیف کتاب نیست، در صورتی که همه اقشار جامعه کتاب نمی‌خوانند، اما بخش عمده‌ای از آن سراغ مطبوعات می‌روند.

رییس کل دادگستری گیلان بر لزوم سوق دادن مردم در مسیر تعالی مطابق با آموزه‌های دینی، اخلاقی، ملی و فرهنگی تاکید و بیان کرد: کشورهای غیراسلامی به احکام مکتب اسلام عمل می‌کنند و ما که مسلمان هستیم، متاسفانه برخی رفتارهایمان هیچ سنخیتی با اسلام ندارد.

وی با بیان اینکه 142 هزار پرونده قضایی دادگستری گیلان از 147 هزار و 149 پرونده مختومه شده است، عنوان کرد: حدود 4 هزار و 331 فقره پرونده از کل پرونده‌های موجود کسر شده است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون 14 هزار پرونده قضایی موجود در استان کاهش یافته است.

انتهای پیام

کد N438274

وبگردی