آفتاب
یک عضو اصولگرای مجلس:

سیاسیون باتجربه، خود را به اتاق‌های فکر منتقل کنند

سیاسیون باتجربه، خود را به اتاق‌های فکر منتقل کنند

یک عضو جبهه پایداری گفت: بدیهی است افرادی که بیش از 30 سال در ساختار کشور به عنوان چهره سیاسی نقش بازی کرده‌اند از سن بالایی برخوردارند و به طور کلی قابلیت و توانمندی اداره حوزه‌های اجرایی کلان را ندارند و حضور آنها در مناصبی نظیر وزارت و معاون وزارت موجب رکود، کم تحرکی، بی‌انگیزگی، عدم نشاط و فرسودگی می‌شود.

یک عضو جبهه پایداری گفت: بدیهی است افرادی که بیش از 30 سال در ساختار کشور به عنوان چهره سیاسی نقش بازی کرده‌اند از سن بالایی برخوردارند و به طور کلی قابلیت و توانمندی اداره حوزه‌های اجرایی کلان را ندارند و حضور آنها در مناصبی نظیر وزارت و معاون وزارت موجب رکود، کم تحرکی، بی‌انگیزگی، عدم نشاط و فرسودگی می‌شود.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بازنشستگی سیاسی برخی از چهره‌های سیاسی، گفت: عبارت «عرصه سیاسی بسیار گسترده است». بهتر است بگوییم در عرصه اداره کشور هرکسی می‌تواند و ضرورت دارد در حد توان در عرصه سیاسی کشور فعال باشد ولی در مورد کسانی که بیش از 30 سال در کشور مدیریت اجرایی داشته‌اند، باید گفت این یکی از اشکالات اساسی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تجربه بشری در اداره جامعه در چند ساله اخیر آن است که در مدیریت اجرایی خصوصا در یک منصب اجرایی طراز بالا نباید از چند سال بیشتر باشد به عبارتی باید تک رقمی باشد. اگر مشکلات موجود جامعه ایران مربوط به نقض این تجربه تاریخی است.

وی افزود: اگر روسای جمهور گذشته نمی‌خواستند و یا تصمیمی گرفتند که دیگر به قدرت برنگردند، مطمئنا هم جامعه آرامش بهتری داشت و هم خود آنان با این همه چالش مواجه نمی‌شدند و شخصیت آنها محفوظ می‌ماند. تلاش برای بازگشت به قدرت در سطح رییس‌جمهور و وزرا موجب اخلال در امور سیاسی کشور و لطمه به شخصیت خود افراد می شود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: این افراد باید کوله‌بار تجربه و نخبگی خود را در حوزه‌های راهبردی، پژوهشی و قانونی به کار گیرند و یا در امور خیریه صرف کنند و یا نقش ناصح امین باتجربه را بازی کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: گردش مدیریت ضرورتی است که بشر در طول قرن‌ها به تجربه به آن دست یافته است. حضور بیش از چند سال وزیر و رییس‌جمهور در مناصب اجرایی موجب خسارات، ناکارآمدی، تشکیل باندهای درون سیستمی با منافع خاص، گسترش رانت‌خواری و ... می‌شود. این مساله به تجربه اثبات شده ولی متاسفانه جامعه ایران به شدت گرفتار آن است. از طرفی کار اجرایی نیازمند نشاط و توان جسمی، فکری، تحرک و جابجایی و اینگونه موارد است.

وی ادامه داد: بدیهی است افرادی که بیش از 30 سال در ساختار کشور به عنوان چهره سیاسی نقش بازی کرده‌اند از سن بالایی برخوردارند و به طور کلی قابلیت و توانمندی اداره حوزه‌های اجرایی کلان را ندارند و حضور آنها در مناصبی نظیر وزارت و معاون وزارت موجب رکود، کم تحرکی، بی‌انگیزگی، عدم نشاط و فرسودگی می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: جسم فرسوده موجب فرسودگی سیستم و نظام می‌شود.

نماینده مردم تهران با تشریح دلایل بازنشستگی برخی از چهره‌های سیاسی، گفت: تصمیم و یا صحبت چهره‌های سیاسی مسن از بازنشستگی سیاسی خود می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد. می‌تواند نشانه عقل و تدبیر باشد و فرد عاقلانه تصمیم به مفیدتر بودن خود می‌گیرد. علت اصلی هم همان سن است.

وی تصریح کرد: هیچ فوتبالیستی از یک سنی به بالا امکان انجام بازی ندارد از این رو اجبارا از صحنه میدان عمل خارج می‌شود و اگر بداند جز رسوایی نصیبی ندارد. در صحنه سیاسی که منظور از آن مدیریت اجرایی طراز اول است هم همین‌طور است. یعنی بعضی‌ها اجبارا صحبت از بازنشستگی سیاسی می‌کنند جون می‌دانند در غیر این صورت رسوایی نصیب آنها می‌شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: اصولا راهکار عاقلانه سیاسیون باتجربه و خبره آن است که خود را به اتاق فکر حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، موقعیت‌های نصیحت‌کننده، امور خیرخواهانه و خیرمآبانه و از این قبیل امور منتقل کنند تا بازدهی و کارآمدی در خور شان برای جامعه خود و حتی جامعه بشری داشته باشند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اصرار بر حضور این افراد برای ماندن در میدان عمل ظلم به خود و جامعه است. گرچه ممکن است مردم هم از چهره آنان خسته شده باشند. شعار تغییر فقط به حوزه نگرش‌ها ختم نمی‌شود بلکه شامل خود افراد هم می‌شود. مردم از کسی که بیش از پنج سال در یک منصب طراز بالای اجرایی حضور داشته خسته می‌شوند و حتی قیافه فرد برای آنها کسل‌کننده می‌شود.

وی با بیان اینکه قاعده و تجربه حکومت‌داری در حوزه اجرایی ضرورت کناره‌گیری افراد مسن از حوزه اجرا را تایید و تاکید می‌کند، افزود: بدیهی است این افراد بتوانند در جریان‌سازی و یا رهبری جریانات سیاسی نقش محوری داشته باشند یا تجربه خود را در قانونگذاری به کار گیرند. متاسفانه کار اجرایی و امور اجرایی لذت‌هایی دارد که کمتر کسی حاضر می‌شود به سادگی از آن دست بکشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شاید خصلت انسان است که می‌خواهد همیشه وزیر یا معاون وزیر باشد یا رییس باشد، حتی اگر این ریاست، ریاست یک آبدارخانه باشد.

این عضو جبهه پایداری خاطرنشان کرد: دقت کنید حتی نمایندگان مجلس وقتی فرصت کردند کاندیدای وزارت و معاونت رییس‌جمهور شدند. اجرا شیرین و پرجاذبه است لذا در جامعه‌ای مثل ایران کمتر شاهد هستیم افراد مسن با سابقه امور اجرایی را رها کنند و به رهبر جریان سیاسی تبدیل شوند.

نماینده مردم تهران متذکر شد: مدیریت اجرایی خیلی شرین است. باید کار فرهنگی شود تا مدیران اجرایی به این نتیجه عاقلانه و حکیمانه برسند که در یک سن و موقعیت مشخصی اعلام بازنشستگی از امور اجرایی کنند و به صحنه اجرا برنگردند و برای آن تلاش نکنند و هزینه ندهند ولی این تصمیم خیلی سخت است و بعید می‌دانم به این زودی‌ها در جامعه ایران پیاده سازی شود.

انتهای پیام

کد N438163

وبگردی