آفتاب
ابوترابی‌فرد:

جامعه جهانی عوامل کشتار در غزه را پای میز دادگاه جنایت‌های جنگی بکشاند

جامعه جهانی عوامل کشتار در غزه را پای میز دادگاه جنایت‌های جنگی بکشاند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به حوادث منطقه‌ای ابراز امیدواری کرد که ماشین جنگی رژیم صهیونیستی متوقف شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به حوادث منطقه‌ای ابراز امیدواری کرد که ماشین جنگی رژیم صهیونیستی متوقف شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه نشست کمیته فرهنگی مجمع پارلمانی آسیا، گفت: خاورمیانه روزها و هفته‌های سختی را می‌گذراند. چنانکه می‌دانید طی هفته‌های گذشته فصل جدیدی در تاریخ سرزمین فلسطین رقم خورده است. ماشین جنگی اسرائیل مردم بی‌گناه فلسطین را به خاک و خون کشیده است. هنوز آمار دقیقی از خسارات در دست نیست اما با آمار موجود تاکنون بیش از 1800 نفر کشته شده‌اند که 408 تن از اینها کودک بوده‌اند و نیمی از قربانیان زیر 16 سال سن داشتند. بیش از نیم میلیون نفر از مردم فلسطین آواره شده و هزار ساختمان ویران شده است. میزان خسارات از رقم 5 میلیارد دلار فراتر رفته است.

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل مرتکب نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، نقض اعلامیه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مبتنی بر حقوق بشر به ویژه اعلامیه جهانی حقوق بشر شده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دفاع مردم فلسطین با حداقل امکانات، گفت: دفاع حداقلی آنان به شکل فردی و جمعی برابر با آموزه‌های عقلانی، دینی و اخلاقی طبق ماده 51 منشور ملل متحد است و در این میان جهانیان دریافتند که اسرائیل با اعمال سیاست‌های ضدانسانی و ضداخلاقی و زیر پا گذاشتن حقوق بین‌الملل التزامی به نظم، قانون و اخلاق ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی از طریق سازمان ملل رفتارهای وحشیانه دولت و ارتش اسرائیل را مطالعه و ارزیابی و عوامل کشتار و ویرانی‌ها را در دادگاه جنایت‌های جنگی پای میز محاکمه بکشاند، گفت: مشارکت جدی کشورها در مرهم نهادن به زخم‌های ملت فلسطین و بازسازی ویرانی‌های جنگ اخیر وظیفه انسانی و تعهد اخلاقی است. شایسته است مجالس کشورهای آسیایی در دو امر بنیادی پیگیری تنبیه متجاوز و بازسازی غزه ظرفیت‌ها و امکانات خویش را به کار گیرند.

ابوترابی‌فرد در ادامه به وقوع حملات تروریستی در عراق اشاره کرد و گفت: تروریست‌های داعش خاک عراق را میدان تاخت و تاز قرار داده‌اند و طی حملات سازمان یافته تروریستی شمار زیادی از مردم را به قتل رسانده یا آواره کرده و شهرهای عراق را اشغال کرده‌اند. همچنین بخش‌های ارزشمندی از اماکن مقدس، مساجد، کلیساها و بناهای تاریخی را ویران کرده‌اند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم در هم شکستن ماشین تروریست‌ها در عراق، گفت: باید کاری فوری و بدون فوت وقت با قدرت انجام گیرد. هرگونه تعلل و وقت‌کشی جامعه بین‌الملل در این زمینه، منطقه و جهان را دستخوش ناامنی و بی‌ثباتی خواهد کرد و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم اتحاد و همبستگی دولت و ملت عراق برای تشکیل دولت فراگیر در این کشور، گفت: حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای از امنیت و صلح در عراق می‌تواند این کشور را از تنگناهای موجود و پاکسازی تروریست‌های بنیادگرا برهاند.

ابوترابی‌فرد خطاب به نمایندگان مجالس آسیایی حاضر در اجلاس، گفت: همکاری‌های فشرده در راستای تحقق اهداف بنیادین بر پایه قطعنامه‌های گوناگون موضوعی حیاتی است. ارتقا و گسترش فعالیت‌های مجالس آسیایی در گرو شفافیت بیشتر، اتخاذ سیاست‌گذاری‌های عمل‌محور، دسترسی گسترده به اطلاعات پارلمانی، تحکیم سازوکارهایی برای افزایش مسئولیت مجالس در برابر مردم و عمق بخشیدن به گفت‌وگو میان اعضای مجالس است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد خطوط کلی هدف‌ها و سیاستگذاری‌های مجالس آسیایی اظهار کرد: در زمینه بهداشت لازم است گام‌های اساسی‌تری در مورد نظام مالی و تبادل اطلاعات و تجربیات برداشته شود و سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مدنی به همکاری گسترده‌تر دعوت شوند. مجالس آسیایی می‌توانند نقش مهمی در مبارزه با فساد مالی و اداری بر مدار اصول شفافیت، مشارکت، پاسخگویی و یکپارچگی انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به وقوع مهاجرت از قاره آسیا به دیگر مناطق جهان، اظهار کرد: متاسفانه مهاجرت به کاری نابسامان و مخاطره‌آمیز تبدیل شده است. این معضل انسانی نیازمند ایفای نقش مستمر از سوی مجالس آسیایی است. همچنین تاثیرات سوء تولید، انتقال، توزیع و مصرف موادمخدر علاوه بر تهدید سلامت جوامع آسیایی و جوانان، امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند. مجالس آسیایی با کمک به تغییر الگوی کار و ایجاد مشاغل جدید از طریق وضع قوانین و نظارت فعال و بهره‌گیری از دانش و تجربیات سازمان ملل می‌توانند توانایی خود را در این زمینه مورد بهره‌برداری قرار دهند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آغاز دهه دوم سده بیست و یکم موضوع نابرابری و تبعیض در مورد زنان در آسیا نیازمند اعمال نظر جدی است. افزایش کمی و کیفی مشارکت زنان در امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، پارلمانی، فرهنگی و علمی در گرو آموزش و پرورش نوبنیاد و کارآمد و بالا بردن سطح مهارت‌های جمعی از طریق مشارکت فعال زنان در فعالیت‌های گروهی بر پایه عدالت توزیعی و برابری فرصت‌هاست.

ابوترابی‌فرد در ادامه با تاکید بر اینکه بن‌مایه ادیان آسمانی انسان‌دوستی، آزادی، مدارا و صلح است، گفت: تقویت گفت‌وگو میان مجالس آسیایی و مجمع مجالس آسیایی با دیگر مجامع مجلس‌های جهان به انزوای بنیادگرایی، خشونت و تروریسم و گسترش صلح و امنیت و توسعه پایدار کمک می‌کند. تروریست‌ها و حامیان آشکار و پنهان آنان با القای دین‌هراسی، اعمال خشونت‌آمیز قانون‌شکنانه و تجاوزکارانه خود را توجیه می‌کنند. افزایش خشونت‌گرایی در خاورمیانه زنگ خطر جنگ، ناامنی و فقر را به صدا در آورده است. توجه به مهار موج ویرانگر تروریسم و خاموش کردن نوای جنگ وظیفه بنیادین است. قاره آسیا و دیگر مناطق جهان راهی جز تلاش برای ایجاد صلح پایدار در فرآیندی مدام و گام به گام ندارند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین به لزوم حفظ و نگهداری میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: سنگ بنای ارتقای تنوع فرهنگی در قاره آسیا حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی است. جنگ‌ها و ناآرامی‌های اخیر در سوریه، عراق، افغانستان و فلسطین آسیب‌های بزرگ و در مواردی جبران‌ناپذیر به میراث گران‌سنگ فرهنگ آسیا وارد کرده است؛ به ویژه در عراق و فلسطین اماکن مقدس به دست گروه‌های تروریستی داعش و ارتش سرکوبگر اسرائیل ویران شده است. پیشنهاد ما این است که دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی در گام نخست گزارش مستند و دقیقی از مناطق ویران شده و میزان تخریب اماکن تاریخی تهیه کنند تا ابعاد فاجعه فرهنگی و تاریخی به درستی روشن شود پس از آن باید مرمت و بازسازی این میراث کهن با همکاری کشورها و نهادهای بین‌المللی به ویژه یونسکو و سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مدنی در دستور کار قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در سایه هم‌اندیشی و همکاری شرکت‌کنندگان در نشست کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی مجمع مجالس آسیایی، گام‌های اساسی در راه تحقق اهداف این مجمع برداشته شود و اندیشه‌های بلند و برنامه‌های سودمند آن محقق شود.

ابوترابی‌فرد در پایان از تلاش‌های همکارانش در مجالس آسیایی، دبیرکل این مجمع و دبیرخانه آن تشکر کرد.

انتهای پیام

کد N438127

وبگردی